Kertooko tuotteenne riittävästi tarinaa sosiaalisen median läsnäolostanne?

Viime keväänä aloitin tässä blogissa sarjan, joka koskee sosiaalisen median läsnäolonne julkituomista “oikeassa elämässä”, IRL (In Real Life). Helmikuussa kehoitin kiinnittämään huomiota oviin ja ikkunoihin, huhtikuussa taas vastaanottotiskeihin ja kassoihin.

Nyt ovat vuorossa tuotteet.

Olipa tuotteesi mikä hyvänsä, haluan sinun nyt miettivän voisiko siinä jotenkin kertoa asiakkaallenne Facebook-sivustanne, Twitter-profiilistanne tai vaikka myyjienne upouusista Google+-tileistä?

 

Twitter-tilistä kertova lappu kengässä Health Shopin ikkunassa

 

Oheisessa kuvassa on kenkä Health Shopin näyteikkunassa Kuninkaankadulla Tampereella. Kengässä on varsin tavanomaisesti kiinni mainostagi, mutta tällä kertaa siinä mainostetaan tiettyä Twitter-tiliä (jonka olisi syytä olla aktiivisessa käytössä).

Hyödynnä tuotteissasi oleva tila

Kengät ovat siinä mielessä hyvä esimerkki, että ne usein tulevat laatikossa ja niissä on muutenkin erinomaista tilaa käytettäväksi. Laatikkoon mahtuu tekstiä yllin kyllin, itse kenkään voidaan kiinnittää lappuja tai niiden sisään olisi helppo sujauttaa yksinkertainen paperilappu, jossa muistutetaan valmistajan sosiaalisen median presenssistä.

Toinen hyvä esimerkki ovat elintarvikepakkaukset, niissä jo monissa onkin ainakin Facebook-sivun osoite. Someammattilaisten Powerpoint-kalvot ja pdf:t ovat jo iät ja ajat sisältäneet olennaisimmat linkit, niistä kannattaa ottaa mallia omia kalvoja ja pdf-tuotteita tehdessä, tai paperituotteitakin tehdessä!

Voi toki olla, että tuotteesi on palvelu. Olen täysin varma, että senkin yhteyteen saat ujutettua muistutuksen someläsnäolosta – kunhan vain uskallat! Ei pidä unohtaa, että monien palveluiden yhteydessä saadaan esimerkiksi kuitti, jonka alalaitaan on nykyään printattavissa vaikka mitä. Tai palvelua antavien ihmisten nimikyltit, t-paidat… mahdollisuudet ovat monet.

Ja muista, ettei ole kyse vain teidän profiileistanne kertomisesta! Miksi et kehottaisi tuotteessa olevassa lapussa asiakasta ottamaan tuotteesta kuvaa käytössä ja lähettämään sitä Flickr-ryhmäänne tai Facebook-sivullenne? Toimintaan kehottaminen kun on sosiaalisessa mediassa avainasia.

Suosittelisin käyttämään palvelujen tunnistettavia logoja ja tunnisteita aina kuin mahdollista ja sallittua. Näin kaikki ymmärtävät silmäyksellä mistä on kyse.

Kannattaa myös kertoa millä nimellä sivun esimerkiksi sieltä Facebookista löytää. Pelkkä “Löydät meidät myös Facebookista!” ei ole aivan yksiselitteinen.

PS. Uskalla erottua joukosta!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.