Näkyykö tai kuuluuko sinun työpaikallasi työntekijöistä – niistä olennaisimmista asiantuntijoista, ammattilaisista ja asiansa osaajista – organisaationne läsnäolo mitenkään?

En ehkä ole alleviivannut koulutuksissa ja valmennuksissa vieläkään riittävästi sitä, että siitä sosiaalisen median läsnäolosta oikeasti täytyisi myös jotenkin kertoa. Siitä pitäisi kertoa kaikilla mahdollisilla tavoilla ja olenkin aiemmin kirjoitellut blogauksia siitä, kuinka läsnäoloa voisi tuoda julki ihan oikeassa elämässä. Läsnäolo julki oikeassa elämässä -sarjan aiemmat osat ovat:

  1. Ovet ja ikkunat
  2. Vastaanottotiskit ja kassat
  3. Tuotteet

Tänään haluan sinun miettivän työntekijöitä: miten sosiaalinen media näkyy teissä ihmisissä konkreettisesti?

Läsnäolo julki oikeassa elämässä: Työntekijät & Asiantuntijat

Miten näytät työntekijässä sosiaalisen median läsnäolon?

Meillä Zentolla ei ole erillisiä työasuja, eikä oikeastaan edes pukukoodia (josta syystä tänäänkin olen vetänyt koulutuksen paljain jaloin). Ei asua, eikä kovin usein edes nimilappua tai mitään muutakaan tunnistetta.

Omissa oloissa ei niin haitallista, mutta esimerkiksi noissa koulutustilanteissa voisimme todellakin parantaa tilannetta! Toki koulutustilanteet loppuvat kalvoissa kiitoksiin, joissa läsnäolosta kerrotaan, mutta…

OnePiece työhaalariksi?Paljon tilaa kertomiseen

Vitsikkäästi kerran keskustelimme zentonpunaisista OnePiece-haalareista työasuna.

Koulutusunivormuna haalari olisi mahtava, ja haalarissa on pinta-alaa vaikka kuinka somesta kertomiselle! Toki voi tuntua oudolta, jos joku vento vieras ryhtyy kännykällään zoomailemaan selkään painettua QR-koodia…

Toisaalta onhan monissa urheilijoiden kilpailu- tai peliasuissa painettu sponsorin nimi pyllyn päälle!

Miten on, kävisikö haalari tai vaikka huppari työasusta ja mainostilasta?

Maltillisemmin tilaa kertomiseen

Helpompi vaihtoehto voisi olla esimerkiksi t-paita, tässä esimerkkinä Kloutin t-paita.

Paidassa on tyhjä kenttä vaikkapa hashtagin ilmoittamiseen ja kuvan esimerkissä kyseessä on siis tapahtuman SXSW hashtag. Vastaavanoloisesti voisi kertoa työntekijän rintapielessä vaikka Twitter-käyttäjätunnuksen eli handlen: @zentoltd! Jotain, mikä on helppo tulkita.

Toki se asia voi olla valmiiksi painettuna siihen paitaan. Tämä tussien kanssa toimiminen vain antaa samalle paitamallille useampia käyttämahdollisuuksia.

Oletko nähnyt vastaavia ideoita käytettävän?

Vähän tilaa kertomiseen

Erilaiset nimilaput ovat tietysti turvallinen, joskin kovin vähäinen tila tuoda julki tärkeitä asioita kuten sosiaalisen median läsnäoloa. Turvallisuus on myös kyseenalainen, jos vaikka naisen rintapielestä täytyisi kännykän kanssa ruveta esimerkiksi sitä QR-koodia tähtäilemään.

Kannattaa myös miettiä onko nimilapulla parempi tuoda esille asiantuntijan vai yrityksen läsnäoloa: väittäisin, että asiantuntijan.

Kuvan tapauksessa kyseessä on kehoitettu nimilappu askartelemaan tilaisuuteen itse ja se on edustanut useamman sosiaalisen median palvelun käyttäjätunnusta.

Millaisia hyviä nimikylttien sovellutuksia voisikaan olla?

Nimilappuskaba käyntiin. Kuka on kuvassa? #sometime2012 on Twitpic

Vaatteiden lisäksi

Vaatteet ja asusteet ovat hyviä “mainospaikkoja”, mutta aivan yhtälailla erilaisissa laitteissa on paljon pinta-alaa jakamiseen. Kannettavan tietokoneen kansi esimerkiksi, siinä voi tuoda monta asiaa julki vaikka tarroilla.

Luonnollista on, että käyntikorteissa, sähköpostiallekirjoituksisa ja vaikkapa vierasblogauksien yhteyteen liitettävissä bio-teksteissä viitataan sosiaalisen median läsnäoloonne.

Tatuointi otsassa olisi hieman liikaa, mutta mieti mihin kaikkialle työntekijäsi voisi lyödä leiman jolla kerrotaan organisaationne läsnäolosta?

PS. Huomaa OnePiece-kuvassa käytetty Kiosked-sovellus, olisikohan moisesta sinun yrityksellesi jotain iloa?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.