Tiedätkö mikä on kaikkein yleisin syy lopettaa yrityksen tai organisaation Facebook-sivusta tykkääminen? Kun kysyn koulutuksissa ja valmennuksissa miksi itse kukin lopettaa seuraamisen, saan yhtenä vastauksena 100 prosenttisen varmasti liian tiiviin viestinnän.

Yritys postasi liian usein” on vastaus myös muilta kysyttäessä, tutkaile vaikka. Twitter-seuraamisen lopettamisessakin kyseinen syy on kolmen kärjessä.

Liian usein, mutta kuitenkin turhan harvoin?

Kuinka usein on “liian usein”?

Tästä meillä kaikilla on varmasti henkilökohtainen mielipiteemme ja toivoisinkin, että jakaisit oman mielipiteesi kommentilla. Omalla kohdallani tämä mielipide jakautuu kahteen osaan. Liian usein viestitään, kun:

1. Pamautetaan virtaan monta viestiä peräkanaa niin, ettei väliin ehdi liukkainkaan luikero.

Tämän syyllistyvät etenkin “otsikkoautomaatit” Twitterissä, siis ne joilla ei ole aiettakaan olla sosiaalinen sosiaalisessa mediassa. Twitterissä on muissa tapauksissa äärimäisen vaikeaa viestiä liikaa, todennäköisesti viestit turhan vähän.

Rykelmä viestejä kerta laakista on liian usein

2. Lyödään täsmälleen sama viesti lähes samalla hetkellä kaikille asiaan kuuluville Facebook-sivuille ja henkilökohtaisiin tileihin.

Tätä näkyy eritoten yrittäjien toimesta toteutettavan, mutta muutenkin. Tykkääjissä ja kavereissa on kuitenkin päällekkäisyyksiä ja toistuva viesti alkaa ärsyttää. Porrasta julkaisuajankohtaa! Tästä en nappaa kuvaa, vaikka lähes päivittäin virrassani esimerkkejä olisikin, ymmärtänet yskän ilman kuvaakin enkä minä tule osoitelleeksi tämän enempää.

Yhdistävä tekijä näissä on tiukka peräkkäisyys.

Kuvittele itsesi vaikka kuntalaiseksi, joka seuraa, osallistuu ja tilaa kuntanne yleistä Facebook-sivua, lapsiensa koulujen sivuja, kulttuuritoimea ja vielä päälle liikuntavirastoa ja näihin kaikkiin on ajastettu samalle hetkelle päivitys koskien koulujen järjestämää koko perheen talviurheilukarnevaalia. Minä reagoisin välittömästi negatiivisella tavalla.

Seuraajien ja tykkääjien vaihtelevat mielipiteet eivät ole kuitenkaan ainoa asia, jonka kanssa painit sosiaalisen median kanavien ylläpitäjänä. Facebookissakin on edelleen algoritmi, jonka mielestä saatat laittaa tilapäivityksiä tykkääjillesi turhan harvoin.

Kuinka harvoin on “turhan harvoin”?

Erilaisten suositusten mukaan Facebook-sivulla kannattaa viestiä vähintään 3-5 viestiä viikossa. Jos tavoitellaan yleisöosallistumista — ja miksi ei tavoiteltaisi — kannattaa sisältöä lähettää päivittäin. Viestitpä sitten 3 tai 56 kertaa viikossa pidä huolta, että viestiä lähtee ainakin silloin kun yleisösi tilastojen mukaan on paikalla.

Tässä yhtenä mittarina voidaan pitää kuitenkin sitä, miten nopeasti viestit tavoittavat sen yleisön, jonka ne saattavat tavoittaa.

Facebook-päivityksen “hyllyikä” on noin 3 tuntia

Wisemetricsin tutkimusten mukaan Facebook-päivitys tavoittaa (reach) 75 % yleisöstään alle 2 tunnissa. Mitä vuorovaikutukseen (engagement) tulee, 75 % siitä tapahtuu ensimmäisen 5 tunnin aikana julkaisusta.

Edgerank Checker kertoo, että keskimääräinen päivityksen elinikä on 2 tuntia ja 56 minuuttia. Jos viestejä ei lähde 2 tunnin ja 56 minuutin välein, onko se turhan harvoin?

Lähetä viestejä maksimissaan 3 tunnin välein

Heitin Facebook-sivullemme linkin Koby Conradista, jonka koko elanto tulee Facebook-liikenteestä. Hänen toimintaansa ei ole Facebook jatkuvine muutoksineen hetkauttaneet ja hän jakaakin Business Insiderissa omat vinkkinsä. Niistä viimeinen kuuluu näin:

Post more often, but don’t spam! Most business pages hardly post 1 thing a day, and then if they do that, it’s usually about themselves. You want to post content every 3 hours, 24/7. Make sure this content isn’t about yourself either.
– Koby Conrad, Business Insider

Hän pyrkii postaamaan Hippies Hope Shop -Facebook-sivulle vähintään kolmen tunnin välein. Ja 15,5 tuhatta tykkääjää kestää sitä! Tykkääjämäärän kasvu on 20 prosenttia viimeisen kuukauden ajalta vaikka päivityksiä on tullut keskimäärin lähes 10 päivässä.

Miten sisältö riittää jopa 8 päivitykseen päivässä?

Vaikka sinun organisaatiostasi olisikin sosiaalisen median myötä tullut julkaisija, tuskin sinulta sisältöä täysin rajattomasti syntyy. Eikä sitä synny Koby Conradiltakaan:

People talk about themselves too much. Facebook isn’t supposed to be a 24/7 infomercial. The whole point is to have a conversation with people, not to talk about yourself, it’s never good to be “that guy”. I only post about myself 1/10 times.
– Koby Conrad, Business Insider

Hän siis kuratoi ja valikoi yleisölleen myös muiden tuottamaa sisältöä. Jos 1/10 suhde tuntuu kovin suurelta, voit poimia käyttöösi pelisäännön samalta asiantuntijalta kuin minäkin eli Joe Pulizzilta.

Joe Pulizzi suosittelee 4-1-1 -strategiaa. Se tarkoittaa seuraavaa 6:n viestin komboa:

  • 4 kpl informatiivista sisältöä muilta vaikuttajilta
  • 1 kpl omaa opetuksellista sisältöä
  • 1 kpl omaa “myyntihenkistä” sisältöä

Eli nyt uuden vuoden kunniaksi katsaus siihen omaan päivityskalenteriin!

PS. Tiiviistä viestinnänstä puheenollen: Haluaisin kiittää blogitilaajia siitä, että olette yhä tilaajia! RSS:mme on käyttäytynyt viime aikoina kenkusti ja lähettänyt asioita, joita ei olisi pitänyt lähettää. Kiitos siis jaksamisesta, pyrimme vastedeskin tarjoilemaan sinulle hyödyllistä sisältöä sähköpostiisi toimitettuna emme spämmäämään laatikkoasi piukkaan 🙂


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.