Lisää seuraajia! En ole hetkeen kuullut sitä valmennuksissa kenenkään ykköstavoitteena ja olen ollut moiseen kehityskulkuun itsekseni tyytyväinen. Olen vuosia kokenut, että on tärkeämpiäkin mittareita. Nyt on kuitenkin tilanne se, että seuraajamäärä voi olla kynnyskysymys.

En ole suhtautunut seuraajamääriin erityisen kiihkeästi, sillä pidän seuraajamääriä turhamaisuusmittarina. En ole siihen kannustanut asiakkaitanikaan, vaan olemme kiihtyneet enemmän esimerkiksi vuorovaikutussuhteesta, liikenteestä ja yhteydenotoista. Nyt on itsekullakin kuitenkin syytä ruveta kiihtymään seuraajamääristä, sillä esimerkiksi Markkinointi & Mainonta kertoo Instagram-seuraajien olevan tärkeää valuuttaa vaikkapa jälleenmyyjien hyllyihin pääsyyn tai jopa työpaikan saamiseksi.

Tähän on tultu. Ei voi varmaksi tietää missä kaikessa sillä omalla tai organisaation seuraajaluvulla on väliä. Siispä pitänee innostua kehittämään sitä määrää jatkuvasti.

Hanki lisää seuraajia kehittämällä toimintaasi

En suosittele, että suhtautuisit seuraajamäärän jatkuvaan kehittämiseen säännöllisenä follow/unfollow -jumppana tai että kaivaisit kuvetta ostaaksesi kasan mitä tahansa tilejä seuraamaan itseäsi.

Olitpa kehittämässä sitten organisaation tai henkilöbrändisi tiliä, keskity toimimaan niin kuin sosiaalisessa mediassa on tarkoituskin toimia: ole sosiaalinen. Samat toimintaperiaatteet toimivat useimmissa palveluissa:

1. Tehosta profiiliasi

Huolehdi siitä, että se oma profiilisivu on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on käytössä

  • hyvä käyttäjäkuva
  • siisti ja tarpeelliset asiat esittelevä, vakuuttava kuvausteksti
  • linkillä ohjaus tavoitteidesi mukaiseen toimintaan

Hyvän profiilin ideana on totta kai vakuuttaa sitä katsovat ja saada heistä kenties jotain muutakin irti kuin positiivinen seuraamispäätös.

2. Julkaise kiinnostavista teemoista itsesi näköistä sisältöä

Oikea seuraaja seuraa sinua, koska haluaa virtaansa sinun sisältöäsi. Käytännössä se tietysti tarkoittaa sitä, että sinun pitää julkaista sisältöä joka häntä tavalla tai toisella kiinnostaa.

Yksi tapa tunnistaa nämä kiinnostavat aiheet on tarkastella mitä kilpailijoiden profiileissa on julkaistu ja mihin niistä päivityksistä on eniten reagoitu positiivisella tavalla. Tartu niihin samoihin teemoihin omassa sisällössäsi, mutta olemalla oma itsesi.

Huomaa myös, että sisältösi kannattaa olla linjakasta. Esimerkiksi Instagramissa tämä tarkoittaa sitä, että sama visuaalinen estetiikka toistuu jokaisessa kuvassasi.

3. Päädy uusien silmien alle hashtageilla

Valitse sisällöllesi relevantteja hashtageja kullekin palvelulle sopiva määrä. Hashtagien täytyy tietysti liittyä itse sisältöön, mutta haluat rikkoa niillä myös kuplaa jossa olet!

Suosittelisin lisäämään omien brändihashtagien oheen jotain yleispätevämpää, jota aavistelet kohdeyleisösi selailevan.

Instagramissa tässä auttaa vaikkapa SMAudiencen hashtag-työkalu, näet vaikkapa nemesiksesi käyttämät hashtagit ja miten tiheästi niissä esiintyy kuvia! Etsi sellaisia tageja, joissa on liikennettä mutta ei liikaa.

4. Ole vuorovaikutuksessa toisten sisällön kanssa

Kun sinulla on profiilissasi vähintään näkymällinen valikoimasi linjan mukaista sisältöä hyviin hashtageihin liittyen, ryhdy reagoimaan muihin! Valikoi erityisesti esimerkiksi niitä ihmisiä ja tahoja, jotka reagoivat kilpailijoihisi.

Ole sosiaalinen ja kiva, anna arvoa heidän panokselleen. Tykkää ja käytä mahdollisia muita reaktioita. Kommentoi jotain ei-niin-bottimaista.

Kun annat heille huomiota, saat sitä todennäköisemmin itsekin. Sinun kommenttisi voi johtaa uuteen seuraajaan.

Idea on siis aika pitkälti se, että ohjaat näkyvillä toimillasi ihmisiä ja tahoja kohti optimoitua profiiliasi. Siellä he sitten tekevät toivottavasti seuraamispäätöksen ja ehkä heistä irtoaa jotain muutakin, kuten uutiskirjetilaus.

Ohjaa toimillasi profiilisi ja pääse tavoitteisiin

5. Markkinoi hyvin menestyviä julkaisuja

Tiedän, että kehotin alussa väistämään kukkaronnyörien aukaisemista, mutta kyllä sinä lopulta saat mainostaakin. Valitse mainostettavaksi kuitenkin sellaisia julkaisuja, joiden olet jo nähnyt menestyvän muutenkin hyvin — älä mainosta nollajulkaisuja.

Näytä sponsoroidulla päivityksellä, että tätä sinä saat kun seuraat.

Seuraajamäärä jatkuvaan kasvuun

Mainitsin alussa, että Instagram-seuraajien määrä voi ratkaista pääseekö tuote kauppaan vai ei. Talouselämässä Papun Anna Kurkela on kertonut, että brittiläinen jälleenmyyjä vaati lisää seuraajia Instagramissa, jotta ottaisivat Papun tuotteet heidän hyllyynsä. En tiedä missä raja on kulkenut, mutta juuri nyt Papulla on 15556 seuraajaa ja oletan heidän päässeen niihin mainittuihin hyllyihin.

Kun seuraajamäärän kehitystä tarkastellaan, näyttää Papu InfluencedDB:n mukaan kasvattaneen Instagram-seuraajamääräänsä kuluneen 4 viikon aikana 2,57 %. Heidän tilillään se tarkoittaa tätä kirjoittaessa noin 100 uutta seuraajaa viikossa. Kasvu on jatkuvaa ja tasaista.

Olen aivan varma, että jos teet valikoiduille tahoille osoitetusta sosiaalisuudesta osan päivittäistä tekemistäsi, pääset vähintäänkin samaan kehitystahtiin.

Taannoin laskeskelin yhteen oman eri sosiaalisen median palveluiden seuraajieni määrän, koska olin menossa puhumaan vaikuttajamarkkinoinnista ja halusin kertoa millaiseen ihmismassaan minulla on jotain vaikutusta. Tuolloin pääsin 8 palvelulla reiluun 9500 seuraajaan (toki verkostojen kesken on kevyttä päällekkäisyyttä). Nyt, muutama kuukausi myöhemmin lähentelen 10500 seuraajan rajapyykkiä. Työni kannalta olennaisimmissa palveluissa (Twitter, LinkedIn) tulee tasaisesti lisää seuraajia. Olen määrään ja sen kehittymiseen varsin tyytyväinen, sillä se on ihan hyvä siihen nähden etten ole oikeastaan kukaan.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.