Tunnettu brändi Facebookissa, reilu 100 tykkääjää ja muutama joka puhuu. Tällainen on lähtötilanne usein, viimeksi eilen asiakkaani kanssa.

No, kääritään hihat ja ryhdytään hommiin. Parasta on kertoa karu totuus heti alussa: rutkasti on hommia edessä, tie on pitkä ja kivinen ja risteilee muuallekin kuin Facebookiin. Polttoaineeksi tarvitaan vahvaa motivaatiota ja aktiivista toimintaa. Parhaassa tapauksessa on luvassa palkkioita.

Kun on kysymys markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, niin käytännössä se tarkoittaa kiinnostavan ja hyödyllisen sisällön tarjoamista asiakkaille. Ja tässä kohtaa nousee tie usein pystyyn niin yrityksissä kuin organisaatioissa. Asiantuntijan on usein vaikea nähdä itseään sisällöntuottajana, mutta tämän kynnyksen ylittämiseen tarjoamme kyllä apua.

Kääritään hihat ja ryhdytään hommiin
The Library of Congress

Jos on markkinoinnissa ja viestinnässä tottunut “vaan” tuuttaamaan omaa viestiä moniin eri kanaviin, niin on vaikea ajatella että kysymys ei ole vain meistä ja meidän viestistämme vaan asiakkaasta. Työntömarkkinointi ei ole toiminut enää aikoihin. Tämän päivän asiakas haluaa itse etsiä verkosta hyödyllistä tietoa ja luottaa eniten kavereiden suositteluihin.

Ensimmäinen este onkin usein uskon, luottamuksen ja motivaation puute: toimiiko sisältömarkkinointi-malli oikeasti, kuinka pitkään pitää puurtaa että jotain tuloksia on odotettavissa ja miten saan käännettyä koko organisaation mindsetin ja asiantuntijat ottamaan sisällöntuottajan roolin?

Helpota asiakkaan ostoprosessia,
tee sisältöstrategia

Olisi niin ihanaa kertoa että oikotie on olemassa ja näin saatte pikavoittoja, mutta kun ei ole.

On vaan hyväksyttävä se, että vain hyvällä suunnittelulla ja pitkäjänteisellä työllä voi saada tuloksia aikaan. Tätä työtä helpottaa sisältöstrategian tekeminen. Pidä mielessä, että tavoitteena on asiakkaiden luottamuksen rakentaminen, ja sitä kautta ostoprosessin helpottaminen.

Jos ajattelet somessa markkinointia pala kerrallaan niin heti on helpompi hengittää ja askel kulkee joutuisammin. Kun motivaatiosi on kunnossa niin voit keskittyä miettimään sisältöstrategiaa: millaisilla sisällöillä pyrit tavoittamaan eri kohderyhmiä ja missä kanavissa? Ja nyt on helpotusta luvassa: tässä kohtaa voit pyytää apua sisältötuotannon ammattilaisilta.

Apua ammattilaisilta
State Library and Archives of Florida

Koko sisältöstrategiaa ja sisältötuotantoa ei tarvitse tehdä omin voimin ja usein se ei ole edes mahdollista. Kunhan muistat pitää sisältömarkkinoinnin hallinnan omassa hanskassa. Muista että sosiaalinen media kuuluu olennaisena (ei erillisenä) osana markkinointiin, joka brändin hallinnan ohella on ainut osa yritystä jota ei voi ulkoistaa (ainakaan kokonaan).

Kasvata eri keinoilla
puhumisen määrää

No niin, ihan pakko oli tuo sisältömarkkinointipuhe taas pulpauttaa ilmoille, ihan vaan muistutuksena. Mutta jos jaksoit lukea tähän asti niin nyt kevenee: mennään takaisin lähtötilanteeseen, asiakkaan Facebook-sivulle, johon kaivataan elämää. Millaisilla vinkeillä evästetään alkutaival?

  1. Ota ensimmäiseksi tavoitteeksi saada sivulle yli 400 tykkääjää, jonka jälkeen saat käyttöösi enemmän markkinointimahdollisuuksia. Periaatteena Facebookissa ylipäätään on, että tykkääjämäärän kasvaessa FB palkitsee antamalla sivusi käyttöön laajemmat markkinointityökalut. Tykkääjämäärää voit kasvattaa suht edullisesti maksetun FB-mainonnan avulla.
  2. Kasvata eri keinoilla puhumisen määrää. Puhumisen määrä kertoo sen kuinka hyvin olet onnistunut sitouttamaan yleisöäsi ja pitämään keskustelua yllä.
  3. Tutki koska yleisösi on paikalla ja julkaise sisällöt niinä aikoina, siis myös iltaisin ja viikonloppuisin. Voit käyttää Facebookin ajastustoimintoa.
  4. Pidä viestit lyhyinä, mielellään alle 100 merkkiä.
  5. Kerro viestisi kuvien avulla. Eri sisältötyypeistä kuvia jaetaan eniten.
  6. Julkaise säännöllisesti, esimerkiksi kerran päivässä. Liian tiheä julkaisurytmi saattaa tuntua spämmäykseltä ja aiheuttaa yleisökatoa.
  7. Herätä yleisösi mielenkiinto heitä kiinnostavan ja heille hyödyllisen sisällön avulla. Testaa ja tutki millainen sisältö saa heissä eniten reaktioita aikaan.

PS. Haluat lisää seuraajia Twitterissä tai Instagramissa tai jossain muualla? Tsekkaa myös Hanna T:n 5 varmaa keinoa.

Categories: Blogi

Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.