“Kukaan ei halua keskustella logon kanssa”

Näin lainasi Get It Right Oyn Taina Myöhästä Zentossakin työskennellyt Stenströmin Sirpa Twitterissä, kun Espoossa oli käynnissä Missä bisnes sosiaalisessa mediassa? -tapahtuma torstaina 6.5.2010. Näinhän se varmasti on ja vaikka mekin sekä Facebookissa ja Twitterissä keskustelemme kanssanne logon takaa, tunnustamme tätä ajatusta.

Janne Ansaharjun kanssa aihetta sivusimmekin Zenton Facebook Sivulla, kun tuli puhe sosiaalisen median ulkoistamisesta Ekana Innovationin Janne Saarikon samaisen tilaisuuden kalvojen pohjalta. Perehtymättömälle kun tosiaan voi jäädä epäselväksi kuka siellä logon takana tosiaan keskustelee, Zentonkin kohdalla ja Janne halusi asian esiin tuoda. Hyvä kun toit, kiitos Janne!

Tulimme Jannen kanssa siihen tulokseen, että Facebookissa olisi Sivun ylläpitäjän hyvä päästä valitsemaan kommentoiko tykkääjän viestiä yrityksen logolla vai omilla kasvoillaan. Nytkin sen toki pääsee valitsemaan, mikäli henkilökohtaista tiliä ei ole yrityksen Sivuun nivottu kiinni. Se vain vaatii useampia kirjautumisia ja hankaloittaa ylläpitämistä minun mielestäni merkittävästi. Kaikkein kätevintä olisi, jos kasvokuvan valitessa sen kasvokuvan yhteyteen jäisi “leima” yrityksen logosta. Silloin pala keskusteluamme Jannen kanssa voi näyttää minun kohdallani tältä:


Mitä olette mieltä? Pitäisikö Facebookin tehdä Sivun ylläpitäjälle ominaisuus joka mahdollistaa omilla kasvoilla esiintymisen?

Useamman tilin käsittely tietysti olisi ratkaisu, mutta viekö se ratkaisu sitten maalta merelle, sitä sopii miettiä. Kun on yhden henkilökohtaisen profiilin kanssa tehty jo pitkälti hommia…

Zento kuitenkin esittelee pikapuoliin ainakin FB Sivulla sosiaalisen median tiimimme jäsenet, ehkä jopa muutkin tekijät. Sitten saatte logon taakse kasvoja. Pyrimme myös kommentoidessamme yrityksen logolla kuitenkin allekirjoittamaan viestit omilla nimillämme, jotta mielipiteet erottuvat. Joihinkuihin meistä voi perehtyä myös LinkedInissä, tarvittaessa voitte vaikka seurailla kuinka meillä väki vaihtuu 🙂


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.