Sosiaalinen vaikuttaja voi ratkaista erottuuko organisaatiosi sosiaalisessa mediassa joukosta vai ei.

Tein taannoin asiakkaalle vertailua heidän ja heidän kilpailijoidensa sosiaalisen median toimista. Yksi kilpailijoista nousi esille erityisesti, kun vertasin heihin identifioituvien hashtagien esiintymistä (Instagramissa ja Twitterissä). “Voittajan” tagille on Instagramiin ladattu kaksinkertainen määrä sisältöä seuraavaana tulevan ja lähes nelinkertainen määrä asiakkaani käytetyimpään tagiin verrattuna.

Erottuiko tuon menestyvimmän tagin kuvavirrasta sitten jokin tietty asia? Erottuipa hyvinkin. Se, että tagilla postasivat yleisön, yhteistyökumppanien ja yrityksen oman tilin lisäksi heidän markkinointimaisemansa sosiaaliset vaikuttajat.

Koska ei olisi ollenkaan huono asia yrittää vaikuttaa vaikuttajaan, haluan antaa sinulle muutaman työkaluvinkin heihin liittyen.

Miten vaikuttajan tunnistaa?

Olennaista on tietysti se, että vaikuttaja on vaikuttaja juuri sinun pyrkimystesi kannalta. Vaikka tuntuisikin loogiselta etsiä nyt vaan joku, jolla on paljon seuraajamassaa somekanavallaan ja pommittaa häntä, niin se tuskin maksaa itseään takaisin.

Keskity huomioimaan vaikuttaja, joka on merkittävä juuri sinun kuplasi tuntumassa. Valikoi erityisseurantaan sellaisia vaikuttajia, jotka ovat paitsi ulottuvia, myös relevanttisia ja resonoivat kannaltasi arvokkaan yleisön parissa.

Koska asia nousi esille nimenomaan erityisesti hashtagien käytössä, annan nyt erityisesti Twitteriä ja Instagramia koskien muutaman työkaluvinkin.

Miten sosiaalinen vaikuttaja löytyy Twitteristä?

Twitterissä vaikuttajien erottelemiseen kannattaa käyttää vaikka vanhaa tuttua palvelua Followerwonkia.

Pidä silmällä etenkin korkeaa Social Authority -pistemäärä, sekä seuraajamäärää. Keskity tällä kertaa henkilöihin, älä niinkään logon takaa toimiviin tahoihin.

Twitterin sosiaalinen vaikuttaja löytyy Followerwonkilla

Miten löydän vaikuttajan Instagramista?

Instagramissa sosiaalinen vaikuttaja on löydettävissä käyttämällä työkalua nimeltä Influencer.db. Se ilmaiseksi tietoa rajallisen määrän, mutta voittanee käsipelillä etsimisen ja voittaa Iconosquaren vaikuttajatiedot.

  • Rajaa tietokannassa esimerkiksi maan, seuraajamäärän tai postauksille lasketun rahallisen arvon perusteella.
  • Tarkastele yksittäisien käyttäjien vaikuttavuutta palvelun haun kautta (jos olet poiminut heidän nimiään ylös vaikka kilpailijoiden tagien parista).

Silmällä kannattaa tietysti pitää korkeita Instagram Score -pistemääriä, mutta myös seuraajamäärän kehitystä ja miksi ei myös sitä postauksen rahallista arvoa.

Instagram-vaikuttajia voi tarkastella InfluencerDB:llä

Mitä teen vaikuttajien kanssa?

Kun sosiaalinen vaikuttaja jos toinenkin on löytynyt, on aika luoda heihin kestävä suhde ja se tapahtuu olemalla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.

Käytännössä osoita reagoimalla arvostasi heidän jakamaansa sisältöä. Osallistu heidän aloittamiinsa tai johtamiinsa keskusteluihin. Jaa heidän luomaansa sisältöä edelleen. Tämä voi johtaa siihen, että he alkavat kiinnittää samaan tapaan tarkempaa huomiota sinuun ja ajan myötä vaikuttaa esimerkiksi seuraajamääriesi kasvuun, postaustesi arvon nousuun jne.

Pitääksesi suhdetta yllä tehokkaammin, tarvitset avuksesi todennäköisesti työkalua.

Miten seuraan vaikuttajia helposti Twitterissä?

Twitterissä suosittelen tekemään vaikuttajista itselle salaisen listan. Salaiselle listalle lisättäville ei lähde mitään tietoa asiasta, eivätkä esimerkiksi kilpailijasi voi hyödyntää työstämääsi listaa.

Tämä salainen vaikuttajalista on sitten helppo laittaa seurantaan omaan palstaansa esimerkiksi Tweetdeckissä tai Hootsuitessa. Kun lista on tehty organisaation tiliin, tiimin kaikki jäsenet voivat laittaa sen saman listan helposti seurantaan.

Laita salainen Twitter-lista vaikka Tweetdeckiin erityisseurantaan antamalla sille oma palstansa

Miten seuraan vaikuttajia helposti Instagramissa?

Instagramissa ei itsessään listoja voi tehdä, mutta asiaan on olemassa apuvälineitä.

Esimerkiksi Iconosquaressa sinun on mahdollista lajitella seuraamiasi tilejä erilaisiin ryhmiin. Kun olet lisännyt vaikuttajat omaan ryhmäänsä, sinun pitäisi Iconosquaren etusivulla päästä vetovalikosta katsomaan juuri sen ryhmän sisällön ja reagoimaan siihen välittömästi.

Iconosquaressa on mahdollista ryhmitellä seurattuja Instagram-käyttäjiä

iPhone-käyttäjien avuksi taas on olemassa Mashfeed-sovellus, jolla on mahdollista mobiilisti pitää jatkuvassa seurannassa syötettä mm. valikoiduilta henkilöiltä.

Vaikuttajat voi laittaa seurantaan myös Mashfeedillä

Jos sinulla on tiedossasi jokin hyvä väline vaikuttajien löytämiseen tai heidän seuraamiseensa, kerro siitä kommentilla.

PS. Toki voit yrittää hyödyntää vaikuttajaa myös ilman vaivalloista suhteen rakentamista. Tällöin suosittelen selvään rahalliseen korvaukseen valmistautumista.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.