Kun nimesi mainitaan, sinä kiirehdit helpommin reagoimaan

Kun nimesi mainitaan, sinä kiirehdit helpommin reagoimaan

Maininta sosiaalisessa mediassa merkitsee tietysti sitä, että sinusta tai edustamastasi tahosta puhutaan. Sinä tietysti tsekkaat, että mitä puhutaan ja todennäköisesti reagoitkin jotenkin. Tämä tietysti tapahtuva osio on jotain sellaista, mitä sinun kannattaa myös sisällöntuottajana hyödyntää.

Kautta vuosien olen koulutuksissa ja valmennuksissa suositellut mainintojen käyttämistä sosiaalisessa mediassa. Mainitsemisella tarkoitan siis sitä, että sinä sisällössäsi käytät @-merkkiä ja sen perässä jonkun toisen organisaation tai ihmisen käyttäjänimeä kyseisessä palvelussa.

Niin kuin esimerkiksi tämä Viestijät-blogin tweetti mainitsee minut:

Mainintojen käyttämisessä on tietysti se hyöty, että voit ohjata vaikka organisaatiotilin seuraajia tutustumaan työntekijänne tai yhteistyökumppaninne tiliin.

Sitten on se toinen hyöty: lisälevikki reaktioiden myötä. Jokainen viestin saama positiivinen klikkaus edesauttaa viestin leviämistä, myös sen mainitun tahon tekemät omat reaktiot.

Maininta sosiaalisessa mediassa tuottaa usein reaktion mainitulta tililtä

Esimerkiksi vetämissäni blogikoulutuksissa puhun tästä muun muassa artikkelien markkinoinnin kohdalla: jos artikkelissa

    • tuodaan esille toisen someilijan ajatuksia,
    • esiintyy toinen someilija vaikkapa haastateltuna tai
    • annetaan vastine toisen someilijan sisällölle

myös artikkelia somessa mainostaessa kannattaa mainita hänen nimensä. Miksikö? Hän hyvin todennäköisesti vähintään klikkaa linkkisi auki tai jopa uudelleenjakaa viestin automaattisesti.

Meillä on taipumusta kiinnittää huomiota omaan nimeemme, on ollut aina. Tämä ei ole mikään puhtaasti sosiaalisen median ilmiö, mutta sosiaalisessa mediassa tällä on kauaskantoisemmat seuraukset: hyvässä lykyssä oman nimen sisältävän viestin jakaminen eteenpäin tavoittaa tuhansia eikä vain lähisukulaisiamme, niin kuin se irtonumeroina ostettu lehti missä nimesi esiintyi.

Mainitseminen kannattaa, kun se tehdään positiivisessa valossa. Toki jos haastat riitaa ja ”pingaat” jonkun mukaan, saat epäilemättä myös reaktion häneltä. Mutta voitko olla varma, ettei se ole tilisi estäminen tai muu omaan näkyvyyteesi negatiivisesti vaikuttava reaktio?

Ylipäätään tätä kikkaa ei tietenkään pidä täysin ryöstöviljellä, vaan käyttää hyvällä maulla. Maininta sosiaalisessa mediassa on suotavaa tehdä, kun se perustelee itsensä myös sille mainitulle.

Maininnalla somen ulkopuolelta someen

Eikä alkuperäisen viestin välttämättä tarvitse olla edes sosiaalisessa mediassa! Tätä kirjoittaessa on nimittäin kaduilla nähtävissä erinomainen esimerkki Veikkauksen ulkomainoksissa.

Osassa kampanjan mainoksia tuodaan esille tahoja, joiden toiminta mahdollistuu muun muassa Veikkauksen pelien tuotoilla. Mainokset on sijoitettu kyseisten tahojen läheisyyteen, kuten esimerkiksi Tampereella Keskustorilla on Tampereen teatterin mainitseva mainos: ”Kuuletko aplodeita? Tampereen teatterilla taitaa olla taas esitys.”

Ja arvaa mitä? Moni näistä mainituista tahoista tuntuu tehneen tilapäivityksen mainoksesta, jossa tahon nimi on mainittu. Kuten tässä Kuopion Mielenterveyden Tuki ry jakoi kuvan mainoksesta Facebook-sivullaan:

Maininta sosiaalisessa mediassa kohdistui Kuopion mielenterveyden tuki ry:hyn ja se vastasi

Eikä sitä nimeä ole edes välttämättä tarvinut mainita, vaan hienovaraisesti viitata sisällössä tiettyyn teemaan oikeilla nurkilla. Sampolan kirjasto esimerkiksi jakoi tämän loistavaan kotimaiseen kirjallisuuteen viittaavan mainoksen Sampolan edestä sivullaan:

Sampolan kirjasto mainitsi mainoksen, jossa viitattiin vain kirjallisuuteen

Haluan uskoa, että Veikkaus on ensisijaisesti halunnut tällä personoinnilla kiinnittää kaduntallaajien huomion kaikkeen siihen hyvään mitä tuotoilla tehdään ja tietysti arvostaa noita toimijoita. Tämä lisähuomio somessa on varmaankin ollut vain kiva bonus 😉

PS. Ei tämä tietysti 100% varmaa aina ole. Jos olit tarkkana, saatoit huomata etten minä ole tuohon Viestijät-tweettiin reagoinut ainakaan millään sinulle suoraan näkyvällä tavalla.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273