Mainostaja seuraa verkon viestejä ja edelläkävijät ovat kyynärpäitään myöden mukana sosiaalisessa mediassa

Aamulehden juttu yrityksistä ja sosiaalisesta mediasta sai minut miettimään, miten erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä asiasta voi olla.

Jutussa todettiin, että kukaan ei ole vielä keksinyt viisastenkiveä sosiaalisen median hyödyntämisestä mainonnassa. Olen itsekin törmännyt samansuuntaiseen ajatteluun. Minun ymmärrykseni mukaan viisastenkivi sitä kaipaaville löytyy kun sosiaalisen median välineiden käyttäminen on arkipäivää suomalaisten yritysten markkinoinnissa. Jos silloin lähtee ensimmäistä kertaa kokeilemaan sosiaalista mediaa on auttamatta jälkijunassa.

Viisastenkiveä kaipaavat tuntevat ymmärrettävää epävarmuutta uuden äärellä ja heitä ei vakuuteta tapausesimerkeillä tai markkinaa kuvaavilla myönteisillä tilastoilla. Voin kuitenkin vilpittömästi suositella ja rohkaista epäilijöitäkin kokeilemaan sosiaalisen median välineitä henkilökohtaisessa viestinnässään sekä yrityksensä markkinoinnissa tai muilla liiketoiminnan osa-alueilla (esim. tuotekehityksessä tai sisäisessä viestinnässä) mm. seuraavista syistä:

  • kokeileminen on mahdollista pienin kustannuksin
  • sosiaalisessa mediassa toimimiseen liittyy oma tapakulttuurinsa, jota kannattaa opetella ennen suurempia operaatioita
  • sosiaalinen media on osa globaalia ja yhteisöllistä kulttuuria, joka muuttaa liiketoimintaympäristöämme parhaillaan

Yritykselle sosiaalinen media on oiva kanava myönteiseen viestintään ja palkitsemiseen, mutta keskustelufoorumien kommentointi ei kuulu kuluttajamarkkinoinnin keskeisiin välineisiin. Tällä hetkellä opastaisin kotimaan kuluttajamarkkinoilla toimivan yrityksen Facebookiin rakentamaan näkyvyyttään ja hengittämään samaa ilmaa asiakkaidensa kanssa. B to B yrityksiä suosittelisin miettimään voisiko oma sosiaalisen median kokeilu liittyä tuotekehitykseen, logistiikkaan, viestintään, suhdetoimintaan vai koulutukseen.

Jos ajatus tuntuu vaikealta, onneksi me voimme auttaa.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273