Mikä on Ello — utopiaa vai tarpeellista somea?

Mikä on Ello — utopiaa vai tarpeellista somea?

Hei sinä yhteisömanageri, jonka syke juuri nyt ottaa kierroksia aiheesta Ello! Sen sijaan, että järjestäisit kriisikokouksen aiheesta ”Kuinka työnnetään Ellon muotoinen palikka lähes aukottomaan sisältöstrategiaan”, ota askel taakse ja vedä syvään henkeä.

Muista, että sinun tekemäsi työn lopullinen tavoite ei ole olla jokaisessa sosiaalisen median palvelussa tai edes hyvä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteen ainakin pitäisi olla jotain, mikä näkyy tavalla tai toisella viivan alla.

Siihen et varmasti tarvitse betassa olevaa palvelua, vaikka siitä kuinka pöhistäisiin.

Pitäisikö Ellossa jo olla?

Ello on siis uudehko sosiaalisen median yhteisöpalvelu.

Jos tunnissa 40 000 ihmistä anoo kutsua uuteen sosiaalisen median palvelu Elloon, kaatuuko Facebook? Ei.

Jos Facebookin torjumat drag-artistit San Franciscosta nostivat keväällä 2014 lanseeratun palvelun nousuun syyskuussa 2014, pitääkö suomalaisen yrityksen tai organisaation satsata satoja dollareita palvelukutsuun? Ei.

Jos leikkikehään lisätään uusi lelu, onko sillä pakko leikkiä?

Ei, ellei niiden juuri noissa kyseisissä joukoissa ole valtaosa niistä ihmisistä, joita yrityksesi tavoittelee eikä heitä tavoita enää muualla.

Mitä Ello lupaa?

Jos Ellon väitteet pitävät paikkansa, se ei tule koskaan tarjoamaan sinulle mainonnan mahdollisuutta. He eivät aio myydä käyttäjätietoja mainostajille tai kolmansille osapuolille. Eikä kolmansille osapuolille ilmeisesti olla aikeissa antaa mahdollisuutta tuoda sovelluksiaan jne. sotkua Elloon.

Jos toimintaa ei rahoiteta mainoksilla, datalla tai sovellusklutterilla, se rahoitetaan jollakin muulla. Todennäköisesti tulevat ominaisuudet tulevat maksamaan.

Kehittyvä palvelu ei ole aina saatavilla

Kehittyvä palvelu ei välttämättä ole koko ajan saatavilla.

Toinen väkeä vetävä ominaisuus lie se, ettei palvelussa tarvitse käyttää omaa nimeään. Tästä johtuu myös syksyinen pöhinä, sillä Ellossa draq-artistit voivat esiintyä taitelijanimillään ja heitä tukeakseen erityisesti HLBTI-yhteisö jätti Facebookin. Paul Budnitz, yksi Ellon perustajista, toivotti heidät virallisesti tervetulleiksi Elloon ja viraali-ilmiö pamahti pyörimään. Toisaalta ehkäpä asiantuntijana se oma nimi sieltä kannattaisi käydä varaamassa.

Kolmas Ellon tavoite on pitää yllä nollatoleranssia vihapuheessa, trollauksessa ja muussa vastaavassa häiriökäyttäytymisessä. Miten tämä toteutuu, jää nähtäväksi.

Siirtyvätkö kriittiset massat Elloon ikinä? En voi varmaksi sanoa, mutta henkilökohtaisesti en asiaan usko. Olen hivenen taipuvainen pitämään Elloa väitteineen utopiana… olen kuitenkin valmiina olemaan väärässä. Muistan kuitenkin ajan, kun Facebookissakaan ei ollut mainoksia eikä klutteria.

Toisaalta palvelu on vielä niin raakile, että käyttäjät voivat tehdä siitä mitä tahansa. Niin kauan kun kehittäjät kuuntelevat.

Mitä Ellolla voi tehdä?

Say Ello eli Ellon tilapäivityskenttä
Tilapäivityskenttä kehoittaa sanomaan Ello

Teknisesti Ello ei tarjoa yhteisömanagerointiisi mitään uutta, ainakaan vielä. Ei edes uutta jakonappia blogiartikkeleihisi tai verkkokauppasi tuotesivuille.

Juuri nyt Ellossa voi lähinnä kartuttaa kaveripiiriään twittermäiseen tapaan, tehdä päivityksiä, kommentoida muiden päivityksiä ja viilata omaa profiiliaan. Toki voit kutsua myös kavereita mukaan. Mitään erillisiä yritysprofiileja ei ole, joten siinäkään mielessä ei kannata hötkyillä.

Palvelun kehitystä voi pitää silmällä ominaisuuslistan avulla. Edelleen: todennäköisesti osa näistä ominaisuuksista tulee maksamaan. Kenties ne erilliset yritysprofiilit tulevaisuudessa kustantavat?

Jos sinä tavoittelet vaikkapa juuri HLBTI-yhteisöä, muita edelläkävijöitä tai vaikka sosiaalisen median konsultteja, niin pyri toki haalimaan kutsu itsellesi. Tule katsomaan paikkoja ja arvioimaan, että pitäisikö siihen sisältöstrategiaan pakottaa Ellon muotoinen palikka. Minäkään en vielä tiedä mitä Ellolla henkilökohtaisesti tai asiantuntijana tekisin.

Pääset sinä Ellossa nimittäin tekemään sen tärkeimmän: jakamaan sisältöstrategiasi mukaista sisältöä Ello-kavereillesi ja muille elloajille.

Valikoi ystävien sisällön ja metelin väliltä
Juuri nyt voit valikoida tarkasteletko ystäviesi tuottamaa sisältöä vai palvelun kokonaismeteliä.

PS. Mitä sinä Ellossa tekisit, mitä tavoittelisit? Tiedä vaikka jos antaisin kutsuni sinulle, jos hyvin perustelet asiasi.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273