Mikä on sinun salainen aseesi asiantuntijana?

Kun tulet vetämälleni asiantuntijabrändiä käsittelevälle kurssille, kysyn sinulta päivän aikana aivan varmasti tämän kysymyksen: Mistä sinä haluat tulla tunnetuksi?

Vedän seuraavan kurssin aiheesta Helsingissä toukokuun lopussa: Asiantuntijan läsnäolo kirkastaa brändin. Mikähän sinun ominaisuutesi kirkastaisi edustamasi organisaationkin kilpeä?

Miten tulla kuuluisaksi?

Omaa osaamistaan voi tuoda esille erilaisin välinein kuten asiantuntijablogi, mutta osaamisen ohella kannattaa esitellä kuinka erottuu muiden osaajien joukosta. Henkilöbrändäyksessä opettajana toimivat joskus mitä ihmeellisemmät lähteet, vaikkapa City-lehdessä oleva Deitti.netin mainos, joka sekin todistaa erottumisen puolesta:

> Erotu joukosta: Sano jotain, jota muut eivät sano. ”Ystävällinen ja huumorintajuinen, muut huomioonottava rapumies”. Boooring. Ja hiton lapsellinen.

> Korosta hyviä puoliasi: ”Lasken paremmin neliöjuuria kuin leikkiä”. Tuo huippuominaisuutesi esiin, mutta ole rehellinen.

Jos se toimii deitti-ilmoituksissa, miksei se toimisi asiantuntijabrändeissä? Sinun pitää siis löytää itsesi; omat arvosi, henkilökohtainen missiosi ja uniikit ominaisuutesi, jotta voisit luoda itsellesi vahvan asiantuntijan verkkoläsnäolon. Helpommin ehkä sanottu kuin tehty?

Onneksi voin raottaa itsensä löytämisen mystistä verhoa ja kertoa kuinka minä löysin itseni ja sen mikä minusta vielä tekee tunnetun omalla alallani.

Mikä tekee sinusta kiinnostavan?

Omille ominaisuuksilleen on usein sokea, joten rohkaisin mieleni ja kysyin ystävältäni mikä hänen mielestään tekee minusta kiinnostavan. Kuulin, että minun tapani suhtautua asioihin ei ole ihan se tavallisin eikä massaan sulautuva ja että käännän heikkouteni ehdottomiksi aseikseni.

Mikä minusta on tavallista voi olla toisista omituista, kiinnostavan erilaista. Minun logiikallani sitä ”tavallisuuttani” pitää siis vahventaa.

Päädyin vahventamaan itseäni Sally Hogsheadin The Fascinate Systemin avulla. Systeemi perustuu 7 laukaisimelle: Power, Passion,  Mystique, Prestige, Alarm, Rebellion & Trust. The Fascination Advantage -testillä selvitin omat ensi- ja toissijaiset sekä uinuvat laukaisimeni ja tätäkin blogausta kirjoitan nuo laukaisimet mielessäni. Löysin itseni siis niinkin proosallisella tavalla kuin persoonallisuustestillä, johon liittyy myös self-help-opus. Sinä toki voit löytää itsesi puistossa aamulla taijin parissa tai tekemällä tiukan haastattelukierroksen ystäviesi tai asiakkaidesi parissa tai väijymällä Lady Gagan kaltaisia erikoisuuksia. Pääasia on, että löydät sen oman juttusi.

Miten sitten sitä omaa juttua tuot asiantuntijabrändissäsi esille? Tule keskustelemaan siitä minun ja muiden osaajien kanssa kurssille.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273