Sosiaalisessa mediassa menestyminen ei ole matemaattinen kaava, vaikka toki minäkin annan sinulle jatkuvasti nimenomaan numeroita somessa toimisen tueksi. Matematiikan lisäksi tarvitaan jotain muutakin, johon on vaikeampi opettaa, vaikka tämän jos jonkin pitäisi olla helppoa.

Hanna P haastatteli Jounin Kaupan Sampo Kaulasta blogauksessaan “Hölmö” kauppias Lapista suolaa muut suohon somessa. Sampo kertoo antaneensa yritykselle kasvonsa yksinkertaisesti hölmöilemällä — se on hänelle luontaista ja siksi se toimii.

Mutta montako “hölmöä” -kauppiasta Suomi kantaisi?” kommentoikin Jari Parnanen tuota haastattelua. Väkisin hölmöjä ei ainoatakaan, väitän minä.

Jos hölmöily ei ole sinulle luontaista, et menesty sillä. [Tweettaa tämä!]

Miksi et uskalla olla aito?

Ole oma itsesi, älä väkisin hölmö

Kun yritykselle (tai organisaatiolle) annetaan tänä päivänä kasvot, sietäisi niiden olla rehelliset kasvot. Siinäkin tilanteessa, jos ne olisivat julkkiskasvot. Rehelliset myös itselleen ja omalle persoonalleen, näytteleminen on asia erikseen.

Jos se esimerkiksi Sampo Kaulasen kohdalla on yksinkertainen hölmöys, niin Jari Parantaisen kohdalla se on jotain ihan muuta. Minä näen Jarista terveen annoksen raadollista rehellisyyttä ja minusta se hänen kohdallaan se toimii. Seuraava on otos Parantaisen blogista, joka on kenties hänen paras kanavansa:

Paskanjauhanta diginatiivien sukupolvesta ei tarkoita sitä, että nuoren käteen kasvanut päätelaite jotenkin maagisesti kehittäisi myös käytöstapoja. Empatiataidoista puhumattakaan. [..] Työpaikkojaan mainostavien firmojen työntekijät ovat kaikki entisiä nuoria. Siis niitä, joista 80 prosenttia ei osaa käyttäytyä. Juuri he eivät viitsi vastata Reeta Kantasen tai hänen kohtalotovereidensa hakemuksiin.
– Jari Parantainen, Rekrytoija on entinen epäkohtelias nuori, Pölli Tästä

Jossain Kaulasen ja Parantaisen välimaastossa hyörii luontaisuudessaan ravintoloitsija ja kokki Henri Alén, joka on tweeteillään paitsi vetänyt väkeä omiin ravintoloihinsa, myös tyhjennyttänyt ruokakauppojen hyllyt mm. Mutti-tomaattimurskasta. Hän tuntuu tekevän joka päivä töitä, hyppysellä hurttia huumoria. Alén lie parhaimmillaan Twitterissä:

Valikoinpa vielä esimerkin maaperältä, jolla Jounin Kauppa kukoistaa, eli Facebookista. Kun katson parhaimpia kotimaisia likerankeja, silmään pistää top 10:ssä Elvari korut. Minun silmääni korupäällikkö Sanna Leinosen someviestinnässä näyttää toimivan makea hassuttelu, joka on toki läheistä sukua hölmöilylle 😉

Elvari hassuttelee makeasti

Oletan, että kaikki nämä kolme kanavoivat itselleen ominta tapaa olla ja viestiä. Ja kaikki nämä kolme tekevät sillä oman yrityksensä ja työnsä markkinointia, selkeästi menestyksekkäästi. Tuotteet ja palvelut näkyvät sekä kuuluvat, kuten myös ajankohtaiset asiat, mutta tekijöidensä näköisesti.

Onko tässä sitten jotain yllättävää? Ei kai. Miksi muka samat läpät, joita heitämme kavereidemme kanssa, eivät toimisi sosiaalisessa mediassa? Miksi bisneksessä pitäisi laittaa tappi hanuriin ja elää pelossa? Samat vitsit toimivat somessa kuin livenäkin. Bisnes on nykyään aitoutta, ei jäykkää roolileikkiä.
– Sami Kuusela, Ihminen ei ole tiedottaja, Hupparihörhö, Taloussanomat

Kanavoi omaa luontaista tapaasi viestiä ja viesti yleisön tarpeisiin

Ei kaikkien tarvitse olla stand-up-artisteja. Kyllä esimerkiksi uutisankkurikin tienaa ihan hyvin.
– Fredrik Holmén, Olisi aikamoista olla hauska, Markkinointi & Mainonta

Mainostoimisto Activeark JWT:n strategiajohtaja Holmén antaa artikkelissaan kaavan siihen, kuinka yksinkertaisesti positioit itsesi menestymään kuin Woody Allen:

  1. Hanki selkeä näkemys siitä, mitä kohderyhmäsi tarvitsee
  2. Konkretisoi tavoitteilla, resursseilla ja tarjoamalla vastaus noihin tarpeisiin (tsekkaa varoittava esimerkki)
  3. Älä anna periksi, vaan toista valittua linjaa

Huomaa, ettei yksikään noista kolmesta kohdasta ole mitään tämän tyylistä: “Yritä olla joku toinen/hauska/hölmö/tyly/guru/ninja”. Eikä työnantajakaan saa määrätä sinua olemaan moista, mutta sen sijaan työnantaja voi kannustaa sinua olemaan oma, asiantunteva itsesi.

Toisin sanoen: Ole oma itsesi, älä pidättele. [Tweettaa tämä!]

PS. Jos et ihan tiedä, kuka sinä olet ja mikä on se jo sinun hallussasi oleva salainen ase, lukaise tämä. Sinulle selviää mistä minä opin, että kyseleminen on sosiaalisessa mediassa minun aseeni ja kuunteleminen kieleni.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.