Hyvä profiilikuva Facebookissa tai missä tahansa sosiaalisen median palvelussa ei välttämättä ole aivan helppo juttu, olipa kyse sitten henkilö- tai yritysprofiilista.

Syyskuussa bloggasin aiheella 4 asiaa jotka Facebook-sivulla tulisi olla kunnossa, niistä asioista ensimmäinen on logo. Kuten tuossa blogauksessa mainitsin, tulee harmittavan usein vastaan yritysten profiilikuvia, joissa profiilikuvaa ei ole asemoitu järkevästi pikkukuvaan nähden. Sosiaalisen median koulutuksissa emme yleensä jää tähän pitkäksi aikaa, sillä suosittaisin käyttämään hyväksi organisaation graafikon osaamista. Ajatuksia voi kuitenkin herätellä kaikissa!

Logokuva pikkukuvineen on yksi niitä harvoja mahdollisuuksia tuoda Facebookiin näkyville vähän sitä organisaation omaa visuaalista brändiä (ja organisaation Facebook-läsnäoloa voitte muualla tuoda esille lyhytosoitteella). Varsinaisella sivulla profiilikuvalla rakennetaan tunnelmaa, kun pikkukuvalla taas pyritään erottumaan virrasta!

Logo ja pikkukuva

Zentolla olemme ratkaisseen pitkänmallisen logomme pikkukuvaongelman niin, että tuomme pikkukuvaan pelkän Z-kirjaimen. Hyvässä ja erottuvassa pikkukuvassa ei välttämättä tarvitse lukea mitään, esimerkiksi Brian Joseph Studios on minusta ratkaissut profiilikuvan ja pikkukuvan ongelman tyylikkäästi käyttämällä kuvaketta tekstin sijasta. Kuitenkin sekä molemmissa käyttäjäkuva ja pikkukuva ovat vahvasti brändin näköiset ja kuvissa ei näy rumaa pikselöitymistä – pidä tällaisistakin asioista huoli!

Samoilla linjoilla on Sony Ericsson, jonka varsinaisessa käyttäjäkuvassa esitellään myös viikon fani! Samaa tekevät Dunkin’ Donutsilla, jonka mainitsin loppukeväästä 5 lisäesimerkissä Facebookin yrityskäytössä. Hyvä profiilikuva voi siis päivittyä vaikka viikottain ja ajaa erilaisia asioita, riippuen sesongista. Ja hyvä profiilikuva, siinä on myös läsnäoloa!

Tarkastusta vaativan pikkukuvan asemoinnin esimerkiksi nousi virrastani pikapuoliin ajankohtainen Subilla nähtävä tosi-tv-sarja Top Chef Suomi. Pikkukuvassa näkyy vain mystinen pieni osuus logosta ja varsinaisella sivulla pelkkä logo taas on varsin kalpea esitys hyvin visuaalisesta brändistä!

Mysteeripikkukuva

Tässä vertailun vuoksi linkit myös sarjan originaaliversioon Top Chefiin ja vastikään rapakon takana ensimmäisen kautensa paketoinut Top Chef Just Dessertsiin. Kummankin pikkukuvassa olisi terävöittämisen varaa, mutta varsinaiset käyttäjäkuvat tuovat herkullisemmin sarjojen ihmisiä sekä esitysaikoja kanavineen esille. Hyvä profiilikuva voi tuoda esille tärkeän informaation palasia!

Alla olevassa kuvassa vielä kertauksena näkemykseni profiilikuvan mahdollisesta anatomiasta. Pikkukuva muodostuu ladatusta profiilikuvasta niin, että se piirtää neliön logokuvan lyhyimmän sivun mukaan. Pikkukuvaa pääsette asemoimaan, kun ylläpdon ominaisuudessa klikkaatte varsinaisen käyttäjäkuvakkeen päälle mentäessä oikeaan yläkulmaan ilmestyvää kynäkuvaketta ja sieltä ilmaantuvaa navigaatiota “muokkaa pikkukuvaa”. PÄIVITYS 24.2.2011: Nyt kun Facebookin Sivut uudistuvat, myös käyttäjäkuva uudistuu sen verran, että se kapenee 200 pikselistä 180 pikseliin ja koska nyt voit käyttää Facebookia Sivuna, on hyvä käyttäjäkuva entistä tärkeämpi!

Facebook-profiilikuvan anatomia

Profiilikuvassa on siis hyvää tilaa informaatiollekin, meidän kuvassamme se on pikkukuvaan tulevan alueen alla, Brian Joseph Studios valitsi lisäinfon ylemmäksi ja Dolce & Gabbanalla juuri nyt itse logo on lisäinformaatiota, kun pikkukuvassa poseeraa Madonna

Hyvät profiilikuvat on tehty:

  1. brändinäköisyydestä
  2. vähintään 200 x 200 pikselin hyödynnetystä kuva-alasta
  3. ajantasaisuudesta, informatiivisuudesta ja innovatiivisuudesta
  4. oikein asemoiduista pikkukuvista (käytä samaa kuvaa Twitterissä?)
  5. muista logoista, naamoista, lemmikeistä, lapsista sun muusta erottuvista ratkaisuista (virrasta erottuminen on yhtä tärkeää esim. Twitterissä).

PS. Tsekkaa inspiroiva blogaus: Get Inspired: 35+ Hand Picked Facebook Fan Page Profile Images

Kommentteja oli vanhalle sivulle putkahtanut seuraavia:

Aarne Ekström: “Hei Zen-to-Inttiläiset! Ihanan rouhea analyysi designista ja Facesta! Ja niin kuin hyvin toitte tässä esille profiilikuvan tuottamiseen kannattaa käyttää aikaa. Se kiittää pidemmän päälle. Itse olen painanut sitä Like-nappulaa ihan pelkästään siitäkin syystä, että designi sivuilla on kaunista. Hyvä esimerkki erinomaisesta profiilikuvasta on esimerkiksi http://www.facebook.com/marismith

Vielä lisäisin tähän kirjoitukseen yhden asian mitä että tuoneet esille. Eli profiilikuvan “hakkeroinnin” – voit nimittäin käyttää hyväksesi Facebookin valkoisen ja harmaan värin rajaa. Oletetaan, että haluat profiilikuvastasi pyöreän. Mutta valitettavasti Facebookin profiilikuva on 200*(500) px, eli nelikulmio. Tällöin harmaan ja valkoisen rajapinta näkyy hyvin epämiellyttävänä valkoisen värin jatkumisena harmaalle alueelle. Mikä ratkaisu tähän? No pyöreän profiilikuvan yläosa täytyy silloin jättää harmaaksi ja alaosa valkoiseksi. Huomaathan myös 1px:n tummemman harmaan viivan, joka erottaa harmaan ja valkoisen. Jos et täysin ymmärtänyt kirjoitustani käy katsastamassa: http://www.allfacebook.com/facebook-profile-photo-hacks-2009-02

Hanna Takala: “Tosi on, että käyttäjäkuvan kanssa pystyy myös kikkailemaan ennemmän tai vähemmän toimivasti (tuo sinisen ja valkoisen raja kuvan sisällä ei välttämättä tykkää esim. pidemmistä tilapäivityksistä) eikä kaikkia välttämättä miellytä pikkukuvaan mahdollisesti tuleva sinisen ja valkoisen värikikkailu. Mutta kuten sanoit, se tosiaan on mahdollisuus, ja samalla mahdollisuudella voi käyttää hyväkseen vaikka varjostusta yms.”

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.