Eihän se sosiaalisessa mediassa huuteleminen ihan välttämättä kannata, jos sen tekee ihan väärään aikaan. Vai mitä olet mieltä?

En esimerkiksi usko, että kovinkaan moni Twitter-käyttäjä kävisi järjestelmällisesti kovin vanhaa viestintää läpi. Silloin viestintää kannattaisi sijoittaa ainakin niille hetkille, kun porukan tietää olevan paikalla. Twitterin suhteen siinä auttaa vaikka vanha tuttu Followerwonk:

Hanna P vinkkasi runsas vuosi sitten Facebook-sivun otollisista ajankohdista, keväällä mietin itse milloin kannattaa toimia LinkedInissä ja nyt yritän opettaa itseni ja sinut jakamaan kuvaa Instagramissa parhaaseen mahdolliseen aikaan. Jos sinulla on tavoitteena saada Instagramista jotain irti, toista perässäni!

Mitä jos joku näkisi, kun instagrammaat?

Mikä on oikea aika Instagramissa postaamiseen?

Instagram-viestinnän optimoimisessa on tottakai muitakin juttuja kuin oikea ajankohta, mutta lähdetään siitä liikkeelle.

Suosittelen nyt sinua kääntymään aiemminkin esittelemäni työkalun pariin. Instagramin mittaamisessa erittäin käyttökelpoinen Iconosquare kertoo ihan ilmaiseksi otolliset kellonajat per viikonpäivä.

Kirjaudu Iconosquareen sisälle Instagram-tunnuksillasi, aktivoi Statistics ja sen tulisi ainakin pienellä viiveellä näyttää sinulle Optimization-sivulla Best Time to Post -taulukko.

1. Etsi yleisön aktiivisin kohta per päivä

Riippuen siitä montako kertaa päivässä olet aikeisessa Instagramissa postata, ota omasta taulukostasi ylös päivää kohden kellonajat.

  • Mustat pallot ylhäällä ja oikealla osoittavat nykyisiä toimintatapojasi. Mitä suurempi pallero, sitä suurempi aktiviteetti.
  • Taulukossa harmaat pallerot osoittavat yhteisösi reaktioiden ajankohdat, jälleen palleroiden suuruus on olennaista.

Iconosquare kertoo kullekin instagrammaajalle hyvät toiminta-ajat

Esimerkiksi tässä taulukossa isoin yleisön aktiivisuus on torstailla, noin kello 15.

Jos pallerot ovat vastaavilla kohdilla, sinulle menee hienosti. Kuten alta näet minulle ei välttämättä osunut ihan kohdalleen. Niinpä lähdin uudelleen ajoittamaan kuvien postauksen kohti isoja harmaita palleroita.

2. Muistuta itseäsi päivittäin (tai ajasta)

Ainakin omalla kohdalla kellonajat vaihtelivat per päivä niin paljon, että ei sellaista ihminen voi omin avuin muistaa. Siispä laitoin ihan rehellisesti itselleni muistutukset puhelimeen, hieman ennen olennaista postausaikaa.

Muistuta itseäsi

Tietysti tätä nykyä on tarjolla myös ajastamispalvelua, jos teet tätä vaikkapa liiketoiminnallisten tavoitteiden kanssa tosissasi. Tsekkaa siinä tapauksessa ScheduGram.

Olen kyllä antanut itselleni hivenen liekaa tässä ja pyrin toimimaan noin tunnin sisällä.

3. Ota kuva, lisää hyvät hashtagit ja lähetä

Kun se kellonaika sitten on kohdalla, mitä tulee tehdä? Ottaa tietenkin kuva tai ladata käyttöön jokin vanhempi otos.

Kuva-aiheita miettiessä voit tietysti pitää silmällä millaiset kuvat ylipäätään saavat reaktioita aikaiseksi. Instagramissa monien lähteiden mukaan toimivat kasvokuvat, joten itse olen lähtenyt kokeilemaan röyhkeästi selfieitä.

Optimoidaksesi kuvan kuvaustekstiä, tutustu suosittuihin hashtageihin sen sijaan, että räiskisit vain menemään tunnisteiden kanssa. Websta antaa listan kaikkein suosituimmista hashtageista.

Esimerkiksi minä yritän istuttaa itseeni päivän pääkuvassa #picoftheday:n käyttöä (joskus muistan kyllä vasta kommentilla lisätä sen). Olennaista on tietysti etenkin työasioissa ottaa käyttöön sellaiset sanat, joita se oma kohderyhmä käyttää ja seuraa!

 

@hannapur left me all alone with these, oh what #todo? #food #selfie #christmas #work

Kuva, jonka Hanna Takala (@hannatakala) julkaisi on

Miten oikea aika vaikuttaa?

Omalla kohdallani tulos on jo puolessa kuukaudessa ollut aivan selvä. Nyt kun katson tuoretta "paras aika postata" -taulukkoani Iconosquaresta, ovat postausaikani sekä yhteisöni aktiivisuusajat enemmän kohdillaan ja mikä parasta: aktiivisuutta on yhteisössäni enemmän. 

Tapojen muuttaminen muuttaa myös vuorovaikutusta

Ja kaikki mitä toistaiseksi olen tehnyt, on lueteltu tässä artikkelissa. En ole kiinnittänyt sen kummemmin huomiota kuvan laatuun — ainakaan vielä. Jos olisin liikkeellä liiketoiminnallisin tavoittein, enkä ihmiskokeellisesti, tekisin tietysti senkin.

PS. Muista myös, että Instagram-kuvan jakaminen Instagramista Twitteriin on parempi tehdä IFTTT:n suotuisalla avustuksella. Siten kuva todella näkyy Twitterissä, eikä ole vain linkki Instagramiin.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.