Miten tehdä hyvä LinkedIn-profiili tarinankerronnalla?

Miten tehdä hyvä LinkedIn-profiili tarinankerronnalla?

Nyt kun myös LinkedIn-profiilien ulkomuoto on uudistumaisillaan, on oiva hetki jakaa vinkit miten tehdä hyvä LinkedIn-profiili kertomalla sillä oma uratarina!

”Linkedin-profiilini vaatii päivittämistä. Tarvitsen sivuilleni tarinan, jossa käännetään voitoksi 25 vuotta työkokemusta samassa yrityksessä.” Näillä sanoilla alkoi taannoin saamani tarjouspyyntö. Vähän myöhemmin katselin Wayne Breitbarthin ja Jeff Coonin webinaaria LinkedIniä koskien. Breitbarthkin käytti nimenomaan sanaa ”tarina” LinkedIn-profiilin kohdalla:

”[..] you’ve drawn them into your story, in terms of your profile, ok? Get comfortable with this my friends.”

Jäin näiden kahden tapahtuman johdosta miettimään LinkedIn-profiilin mahdollista tarinallisuutta. Päätin kääntyä asiassa tarinallistamisen ja tarinankerronnan todellisten ammattilaisten puoleen. Riemukseni sekä Tarinakoneen Anne Kalliomäki että Storytelling.fi:n Mervi Rauhala ja Tarja Vikström vastasivat kysymyksiini aihetta koskien.

Siispä tässä vinkit siihen miten tehdä hyvä LinkedIn-profiili tarinalla:

Miten LinkedIn-profiili on tarinallistettavissa?

“Tarinallistamalla luot koko profiilille tarinallisen muodon, tarinankerronta taas on oman tarinasi kertomista” Anne selventää termejä. Tarja haluaa muistuttaa heti alkuun, että tarinallistaminen ei saa olla tarinapesua. Teennäiseen tarinaan törmäävä tunnistaa kyllä epäaitouden, joten ole oma itsesi!

#1 Tee elämässäsi monipuolisesti erilaisia asioita, kerrytä tarinoita joita kertoa

Tarja Vikström: Paras tapa tarinallistaa LinkedIn-profiili on tehdä elämässään monipuolisesti erilaisia töitä ja asioita, eli kerryttää tarinoita, joita sitten voi tuoda esille verkossa. ”Storydoing” on yleensä aina merkittävämpää kuin ”storytelling” ja sama pätee LinkedIn-profiileissa.

Tarja VikströmTarja Vikström kuvailee itseään näin: ”Työskentelen Markkinointi-instituutissa aikuiskoulutuksen parissa ja siinä sivussa Helsingin yliopistossa historian väitöskirjaa Anni Polva -brändistä.”

LinkedIn | Twitter

#2 Suunnittele tarina ensin

Mervi Rauhala: Ensin miettisin ihan paperilla että millainen se oma urapolku on ollut, mitä on missäkin tehtävässä oppinut ja millainen punainen lanka urapolusta muodostuu.

Mervi RauhalaMervi Rauhala sanoo Twitter-kuvauksensa sanovan sen: ”Interdisciplinarian developing #cx wth communications, training and #servicedesign Passionate about #storytelling & #learning Consultant @OSGViestinta.”

LinkedIn | Twitter

Anne Kalliomäki: Käytän kehittämääni Stooripuu-mallia vaikuttavan ja erottavan ydintarinan määrittämiseen. Myös LinkedIn-profiilista voisi laatia ensin Stooripuun.

  1. Laadi LinkedIn profiilistasi oma Stooripuu, eli tunnista oikeat tarinaelementit tavoitteesi ja ydinviestisi kautta. Tutustu Stooripuu-malliin lataamalla ilmainen tarinallistamisen opas.
  2. Tunnista profiilisi tarinaan alku – keskikohta – loppu. Mieti varsinkin tuota tarinasi alkua, miten saat lukijan kiinnostumaan profiilistasi ja tarinastasi?
  3. Luo profiilisi tarinaksi, jossa on inhimillisyyttä. Tämä saa lukijan samaistumaan sinuun.

Anne KalliomäkiYrittäjä Anne Kalliomäki löysi tarinallistamisen punaisen langan 3T-raitiovaunussa vuonna 2006. Hän on rikastanut elokuva- ja televisiopuolen draamallisen tarinankerronnan taustaansa mm. elämystalousajattelulla ja palvelumuotoilulla.

LinkedIn | Twitter

#3 Käytä muita (kuten asiakkaita) apuna tarinassasi

Tarja: Vaikka itse olisi ollut jossain määrin paikoillaan vuodesta toiseen, ovat maailma ja asiakkaat ympärillä kuitenkin muuttuneet. Voisiko oman profiilikuvauksen kirjoittaa kokonaan asiakkaiden näkökulmasta? Kuvata sitä, mitä asiakkaat ovat tehneet omien työtehtävien bullet-listojen sijaan. Millaisissa asiakascaseissa on ollut mukana, keitä ylipäätään ovat olleet omat asiakkaat eri aikoina.

Mervi: Profiilia voi testata ulkopuolisilla, että millaisen vaikutelman se herättää ja kuinka uratarina avautuu.

Millä yksittäisellä jutulla voi parhaiten tehostaa LinkedIn-profiilin palvelupolkua?

LinkedIn-toiminnan tavoitteena on usein vetää ihmisiä sinne omaan profiiliin. Kannattaa myös miettiä mitä haluat ihmisten tekevän profiiliin tultuaan.

#4 Mieti kenelle profiilisi on tarkoitettu

Anne: Määritä ketä olet tavoittelemassa. Ketä erityisesti haluat puhutella omalla profiilillasi? Mikä juuri näitä ihmisiä kiinnostaisi sinussa, taustassasi ja nykyisessä toiminnassasi? Mikä olisi heille arvokasta? Mieti miten yllätät lukijan? Miten tarjoat palasen persoonastasi? Valitse profiilisi kerronnan tyyli tavoitekohderyhmäsi mukaan.

Mervi: Hyvä LinkedIn-profiili pitäisi kokonaisuudessaan olla mietitty niin, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla erilaisia tärkeitä kohderyhmiä kuten potentiaalisia työnantajia, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Omaa tekstiä kannattaa lukea kohderyhmiensä kenkiin asettuen ja pohtia kohta kohdalta millaista lisätietoa eri kohderyhmät saattaisivat kaivata profiilin kuvaustekstin lisäksi vakuuttuakseen ja innostuakseen.

#5 Tunnista kohdeyleisösi toimintatavat ja aseta koukkuja

Tarja: Jotta sisällöstä muodostuisi polku, eli tarina, on tietysti ehdottoman tärkeää pyrkiä tunnistamaan nykyisten ja haluttujen tulevien asiakkaitten toiminta Linkedinissä: miksi he käyvät siellä ja millaista sisältöä siellä jakavat, lukevat, millaisia profiileja heillä on. Tarinoita ei kannata kertoa, ellei ensin tunne ihmistä, jolle oman viestin aikoo kohdistaa.

Anne: LinkedIn-profiilisi lukija ei välttämättä jaksa lukea koko profiiliasi. Tästä syystä on mietittävä kuvien käyttöä, otsikointia ja kappalejakoa. Jos lukija vain silmäilee profiilin, mihin hän kiinnittää huomionsa? Mieti tarinaasi koukkuja, jotka kiinnittävät huomion ja saavat lukijan kiinnostumaan sinusta niin, että he lopulta lukevat koko profiilisi sisällön.

#6 Lisää mukaan toimintakehotteita ja linkkejä

Anne: Mieti myös voitko lisätä tarinasi loppuun, jonkun aktivoinnin, jolla saat lukijan ottamaan sinuun yhteyttä tai toimimaan muutoin haluamallasi tavalla.

Mervi: Lisätieto pitäisi sitten tarjoilla mahdollisimman helposti esim. linkittämällä suoraan lisälähteille.

#7 Tarjoa tarpeellista sisältöä

Tarja: Luulisin, että mukava tapa palvella asiakasta on jakaa käytännöllisiä ja ratkaisukeskeisiä sisältöjä vaikkapa Linkedin-blogissa tai linkkeinä.

Miten istuttaa LinkedIn-profiiliin draamaa?

Draama on epäilemättä asia, joka bisneskontekstissa tikistää ihmisestä kauhun tuntemuksia. Se on kuitenkin mielestäni olennainen osa tarinaa, joten miten tehdä hyvä LinkedIn-profiili, jossa on myös draamaa?

#8 Ole oma rosoinen, epätäydellinen itsesi

Tarja: Klassinen draaman kaari edellyttää sisältöön rosoa ja lähes tasavahvaa ”vastustajaa” tai haastetta. Voisiko omista tai yrityksen vastoinkäymisistä kertoa profiilissa jotenkin? Tai voisiko kuvata ”in-between-jobs” -jaksoja avoimesti etsintäteeman kautta: mitä etsin nyt, mikä on haaveeni ja missä olen parin vuoden kuluttua?

Anne: Draama on toimintaa ja sitä, että näytetään, ei kerrota. Näin lukija itse oivaltaa millainen olet. Tarina vetoaa tunteisiin kun siinä on inhimillisyyttä, jotain tunnistettavaa. Täydellisistä ihmisistä ei synny kiinnostavaa tarinaa. Kerrottuun samaistuminen syntyy haavoittuvuudesta ja aitoudesta.

#9 Hyödynnä luovasti käsillä olevat välineet viihteellistääksesi

Mervi: Hyvällä ja omaa persoonaa kuvastavalla tekstillä saa herätettyä taatusti tunteita, mutta voihan profiiliin linkata vaikka videon tai SlideShare-esityksiä ja kuvia. Yksi kuva voi kertoa hyvinkin vaikuttavasti tarinan.

Anne: Olisi tärkeää osata hyödyntää myös viihteellistävää ja elämyksellistävää fiktiota eli tehdä asioita luovasti uudella ja rohkealla tavalla.

Mikä LinkedIn-profiilin osasista on suosikkisi tarinankerrontaa ajatellen?

Kokonaisuus on tietysti tärkein, Mervi muistutti. Anne kehoittaa miettimään mikä on koko profiilin punainen lanka. Tietysti muutamiin asioihin kiinnittyy huomio ensimmäisenä, joten niitä kannattaa hyödyntää sen oman tarinan kertomisessa:

#10 Vie visuaalisuutesi uudelle tasolle

Tarja: Miten ja millaisen kuvan ihminen on laittanut itsestään näytille: onko puunattu ja tuunattu vai nopeasti kännykällä napattu? Onko studiossa ammattikuvaajan ottama bisneskuva vai jostain perhekuvasta rajattu. Yrityksillä on tylsästi yleensä vain oma logo, mutta yritysten johtohahmojen kuvat kertovat myös paljon tarinoita.

Myös blogeihin ja sisältöihin liitetyt kuvat ovat varsin viihdyttävää sisältöä. Jos yhden asian saisi toivoa, niin sen, että kuvapankkien kiillotetut ja epäaidot kuvat kaivettaisiin jonnekin internetin ämmässuon syvimpään kuoppaan.

Anne: Lisäksi pohtisin erityisesti tuota taustakuvaa, erityistä huomiota kiinnittäisin visuaalisuuteen.

#11 Aloita pamauksella

Mervi: Hyvä yhteenveto ja osuva headline on tietenkin se osa profiilia minkä nopeallakin silmäyksellä näkee ja joka määrittää tutkiiko satunnainen surffaaja profiilia sen tarkemmin. Timanttinen kyky kiteyttää säväyttää aina!

Mikä on paras tietolähde aihetta koskien?

Kannattaa tietysti tutustua Annen kirjaan Tarinallistaminen ja Mervin & Tarjan kirjaan Storytelling työkaluna. Niiden lisäksi leidit suosittelevat seuraavaa:

Mervi: Ehkä uratarinan kertomiseen voisi olla hyötyä esimerkiksi Valeri Khoon Power Stories –kirjasta. Sopii erityisesti yrittäjille, mutta miksi ei myös asiantuntijalle, joka haluaa paketoida osaamistaan ja kertoa iskevää uratarinaa.

Tarja: Oman ns. minätarinan kertomisesta ei osunut silmiin yhtään perusteosta, mutta monissa aihetta käsitellään kyllä. Yksi näistä olisi mm. Paul Smith – Lead with a Story. Hyvän tarinallisen somessakin jaettavan materiaalin tekemiseen peruslukemistoa on ehdottomasti Nancy Duarten Resonate, jonka julkaisuversioista suosittelen tabletille ladattavaa verkkokirjaa videoineen.

PS. Mitä eroa on tarinankerronnalla ja tarinallistamisella? Tarinankerronta on puhetta, tekstiä sekä audiovisuaalisuutta, tarinan kertomista, jakamista ja kuuntelemista. Tarinallistaminen taas tarjoamasi palvelun muotoilua tarinaksi, johon asiakas pääsee osallistumaan. Lue lisää Annen, Mervin ja Tarjan yhteisestä bloggauksesta.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273