Museot ja sosiaalinen media ne yhteen sopii

Länsi-Uudenmaan museoilla on ollut vilkas kevät ja selvästi hyvä pössis. He ovat julkaisseet yhteisen museoportaalin, joka avaa varmasti uuden maailman monelle ja houkuttelee vaikka kesäretkelle. Eikä siinä vielä kaikki, toukokuun lopulla Länsi-uudenmaan museot saivat Vuoden museoteko -tunnustuksen.

Nämä aktiiviset ”länsimaalaiset” tulivat tänne Tampereelle kyselemään hitailta hämäläisiltä museoista ja sosiaalisesta mediasta. Minulla oli ilo olla mukana kertomassa Museosolmusta palvelun toteuttajan näkökulmasta.

Tapaaminen oli innostava, sillä some + museo on ”match made in heaven”. Museoilla on sisältöä ja sanottavaa. Museot voisivat olla (elleivät jo olekin) media tai alustoja, jotka kuljettavat viestiä mieheltä menneisyydestä nykyihmiselle. Tämän oivalluksen inspiroimana taiturimme Hanna Takala alkoi hakea esimerkkejä maailmalta ja kysellä ”entäs sitten?”. Kysymysten ja pohdintojen tuloksena syntyi jokunen idea:

Museo-opas-tweetups

Tweetup on olemassa oleva konsepti Twitterin käyttäjien kesken ja sen avulla voisi järjestää museotreffejä. Opas voisi yrittää sopivin väliajoin järjestää spontaaneja kierroksia tweettailemalla. Ainahan jengiä ei tule, mutta hyvällä ajankohdalla ja hyvään näyttelyyn varmasti! Kun museolta konsepti tulee tutuksi, voinevat asiakkaatkin järjestää ja houkutella oppaan mukaansa? Tweetupsiin osallistuville kierros -25% hintaan? Jos kierrokselta tweettailee tietoja, ottaa videota Bambuseriin tms. jakaa sosiaalisessa mediassa reaaliaikaisesti, jokin muu palkinto bonariksi?

Tweettaa tämä teos

Teosten yhteydessä voisi olla ”Tweettaa tämä” -kehoitus yhdessä korrektin hashtagin kanssa? Tweettaajat voivat sitten ottaa vaikka kuvan kamerakännykällä ja pistää menemään tai kertoa vain tekstitse mitä mieltä ovat. Parasta olisi, jos museo pitäisi näitä tweettejä silmällä ja vastaisi replyllä, että ”mitä mieltä olit koko näyttelystä, tiesitkö että tulossa on myös x?” Vähän niinkuin artikkelin jakonapit olisivat teoksen vieressä. Jakaminenhan voisi toki toimia myös Facebookin suuntaan, onhan siellä suomalaisistakin jo joka kolmas.

Youtube-videokisoja asiakkaille

Youtube-videot joissa on hauskoja penskoja menevät kuin häkä levitykseen, joten miksi ei museo julistaisi jonkun näyttelyn yhteydessä esim. kisaa jossa perhe tulee näyttelyyn ja kuvaa lapsensa esittelemässä ja analysoimassa teoksensa omaan tapaansa (videot tulisi ladata tubeen tietyn avainsanan kanssa, jotta museo voi niitä pitää silmällä)? Jokaiselle osallistujalle jonkin koko perheen ale seuraavaan sopivaan näyttelyyn ja voittajille jotain isompaa, nykytaiteenmuseo voisi järkätä vaikka lapsille taidepajan jonkun taiteilijan kanssa? Voisi toimia koululaisillekin 🙂

OpenSource-opastus

Tämä idea syntyi ympäri maailmaa kiertävistä näyttelyistä, opastusten tallentamisesta ja jakamisesta verkossa ja kieliversioista. Jos museo taltioisi opastuksen äänitiedostona ja jakaisi sen CC-lisenssillä sopivan raa’assa muodossa, voisivat asiakkaat sitten tehdä omilla laitteillaan siitä oman käännöksensä sekä remixinsä ja ladata museon sivulle museon toivomassa formaatissa.

Näkisimme, että museoilla on runsain mitoin mahdollisuuksia sosiaalisessa mediassa! Oheiset esimerkit vain raapaisevat otollista pintaa.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273