Naistenpäivän kuuma paketti: Tapahtuma, kohtaaminen, tunne ja tulos

Olin eilen – naistenpäivänä 2012 – puhujana Procomin järjestämässä seminaarissa, jossa käsittelimme asiakaskohtaamista ja sosiaalisen median hyödyntämistä tapahtumajärjestelyissä. Seminaarin osallistujat olivat markkinoinnin ammattilaisia ja tekivät naisen päivästäni todella kuuman! Kysymykset sinkoilivat tarkkoina sekä terävinä – koko ajan oltiin asiassa!

Päivän aikana nousi esiin valtava määrä kiinnostavia ajatuksia ja näkökulmia, joista pyrimme parhaamme mukaan purkamaan sinulle hyödyllisiä blogikirjoituksia.

Maarit Balac ExpoExpertistä avasi tapahtumamarkkinoinnin tämän hetkistä tilaa yrityksissä tutkimustulosten avulla. Hän osoitti havainnollisesti, missä kohdissa on iskun paikka ja mahdollisuus parantaa toimintaa merkittävästi. Jään odottamaan mielenkiinnolla miten Maarit kommentoi Asiakkaan silmin -blogissaan esimerkiksi tapahtumien jälkihoidon merkitystä ja mahdollisuuksia.

Livetweettauksen alkeet eli tapahtumasta tweettaaminen

Yksi olennaisimmista tapahtumien ja sosiaalisen median yhdistävistä tekijöistä on livetweettaaminen. Päivän sosiaalisen median osuuden käynnistimmekin ohjatulla livetweettaus-harjoituksella. Jotkut osallistujista olivat sankarillisesti rekisteröityneet Twitteriin, kuten olimme seminaarikutsussa pyytäneet:

”Sosiaalista mediaa ja sen käyttöä ei voi ymmärtää ja ammatillisesti hyödyntää olematta mukana siinä itse.”

Harjoittelu osoitti, että internetin tai yhteisösovellusten käyttöä älypuhelimen avulla täytyy vähän treenata ja Twitter-sanastoakin on hyvä osata, jotta visertäminen sujuisi lennosta. Niin ikään se kuitenkin osoitti, että livetweettaus ottaa huomioon etäosallistujat, saimme Zenton toimistoltakin terveisiä:

Livetweettaaminenhan ei ole ainoa ”tapahtumista sisältöä sosiaaliseen mediaan” -toiminnan muoto, Tapahtumat & some -boardillamme Pinterestissä on tullut esiin muun muassa livepinnaaminen ja Takalan Hannahan on toiminut livebloggaajana tapahtumassa.

Päivän aikana tweettaillessa ja keskustellessa muodostui sellainen tunne, että osallistujat näkivät somen hyödyntämisessä paljon mahdollisuuksia ja potentiaalia.

Kynnyskysymys sosiaalisen median hyödyntämiseen tapahtumissa

Kynnyskysymys ennen käytännön toimiin ryhtymistä on: onko tapahtumaa järjestävässä organisaatioissa sosiaalisen median osaajia talon sisällä ja mikä on avainhenkilöiden ymmärryksen taso?

Se ratkaisee paljolti, miten sosiaalisen mediaa kannattaa käytännössä lähteä hyödyntämään. Vasta-alkajille suosittelen kouluttautumista somen perusteissa ja vasta sitten somen soveltamista omiin tarpeisiin. Tyvestä puuhun ja askel kerrallaan.   

Kun avainhenkilöillä on perusteet hallussa voi palveluja hankkia vaikka ulkoa tai käyttää talon sisällä olevaa osaajaa. Kaikentasoisiin tarpeisiin löytyy varmasti palveluntarjoajia, valmennuksia, konsultointia sekä eri hintaisia työkaluja ilmaisista avaimet käteen -paketteihin.

On kuitenkin yksi asia, jota ei voi täysin ulkoistaa: sisältö. Ja sosiaalisen median hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että sisällön merkitys kasvaa. Sosiaalinen sisältö on avain syvien asiakassuhteiden syntymiseksi!

Hei sinä siellä: tapahtuman, markkinoinnin ja asiakaskohtaamisen sisällöstä vastaava – millä sosiaalisen median pysäkillä sinä seisot meidän metrokartallamme?

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273