Netin anonyymeihin keskustelijoihin, niihin, jotka esiintyvät nimimerkillä tai muuten tunnistamattomina, suhtaudutaan yleisessä keskustelussa usein epäluuloisesti. On tuotu esiin – ihan aiheellisesti – se, että nimimerkin takaa on helppo huudella kaikenlaista ja harjoittaa jopa surullisenkuuluisaa vihapuhetta.

Eräässä Twitter-koulutuksessa oli kuulemma ohjeistettu, että tulisi esiintyä omalla koko nimellään tullakseen otetuksi vakavasti. Sosiaalisessa mediassa ammattillisesti toimivan omalla kohdalla tämä ohje päteekin, mutta olisi virhe torjua automaattisesti toinen käyttäjä vain nimimerkin takia.

Anonyymit keskustelijat
CC BY 2.0 Michael Malone

Nimimerkin taakse ei ensinnäkään”kätkeydytä” vain siksi, jotta voitaisiin vapaasti huudella mitä sattuu. Tiettyjen ammattien edustajat (sosiaalityöntekijät, psykologit jne.) saattavat käyttää nimimerkkiä, koska eivät halua olla asiakkaidensa löydettävissä / tunnistettavissa. Myös henkilökohtaiseen elämään liittyvät asiat, kuten vaikkapa ongelmallinen ex-kumppani, saattavat joskus olla nimimerkillä esiintymisen syynä.

Toisekseen myös nimimerkillä voi toimia sosiaalisessa mediassa luottamusta ja arvostusta herättävästi. Sisältö ratkaisee tässäkin. Jos käyttäjän julkaisujen ja kommentoinnin taso on hyvä, ei ole mitään syytä olla ottamatta tätä yhtä vakavasti kuin koko nimellään esiintyvää käyttäjääkään. Somelukutaitoa (joka ei eroa paljoakaan ihmisten lukutaidosta todellisessa elämässä) on kyky erottaa jyvät akanoista tarvitsematta siihen nimiä ja titteleitä.

Somepalveluista löytyy monia nimerkkejä, jotka nauttivat arvostusta eri palveluissa ja joilla on laajat verkostot ja todellista vaikutusvaltaa. Viestinnän ja asiakaspalvelun näkökulmasta heidän ohittamisensa sosiaalisessa mediassa ei siten ole välttämättä kovinkaan viisasta.

Miten arvioida nimimerkkiä?

  • Onko päivityksissä / kommenteissa havaittavissa toistuvaa (satunnainen kitkerä kommentti voi tulla joskus keneltä tahansa) ilkeämielisyyttä? Huumoria ja sarkasmia esiintyy somessa paljon, mutta ilkeämielistä se ei silti kuuluisi olla.
  • Miten muut käyttäjät suhtautuvat nimimerkin päivityksiin / kommentteihin?
  • Millainen verkosto tällä on, millaisia käyttäjiä siihen kuuluu? Hyvä verkosto, joka kommunikoi käyttäjän kanssa hyvässä hengessä, on usein paras tae käyttäjästä.

Tiina Raatikainen

Tiina on Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen kasvatti, joka luiskahti verkkoviestinnän puolelle jo varhain. Tiinassa yhdistyy rautainen sisältöosaaminen ja tekniikan sekä eri verkkotyökalujen hallinta.