OP-Pohjolan blogi ponnisti kärkeen 9 kuukaudessa

OP-Pohjolan blogi ponnisti kärkeen 9 kuukaudessa

Paras yritysblogi puhuu ihmiseltä ihmiselle

”Me ollaan kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että meidän ihmiset näkyy blogissa ja me puhutaan ihmiseltä ihmiselle.”

Näin vastasi Taloudessa.fi -blogin priimusmoottori ja OP-Pohjolan someasiantuntija Laura Aaltonen kun kysyin häneltä, että miten olette yritysblogilla onnistuneet tavoittamaan ja koskettamaan yleisöä.

Taloudessa.fi blogin ensimmäiset kirjoitukset julkaistiin vain 9 kuukautta sitten ja juuri päättyneellä markkinointiviestinnän viikolla se valittiin Suomen parhaaksi yritysblogiksi.

Tuomaristo perusteli valintaansa seuraavasti: ”Taloudessa.fi onnistuu koskettamaan laajasti suomalaisten arkea ja kirjoittamaan yrityksen ydintoiminnasta inhimillisellä, helposti lähestyttävällä ja kohderyhmää kiinnostavalla tavalla. Blogin sisällöt ovat monipuolisia, kirjoittajiensa näköisiä ja taitavasti tuotettuja – hauskoja otsikoita myöten. Taloudessa.fi yritysblogi edustaa koko Suomea ja sen sisältö päivittyy aktiivisesti”.

Kaikessa bloggaamisessa on tärkeää pitää tavoitteet kirkkaasti mielessä ja yritysblogissa se on kaikkein keskeisin asia. Millaiset tavoitteet on Taloudessa.fi -blogilla?

”Houkutellaan kiinnostavalla sisällöllä kuluttajia meidän palveluiden pariin, eli ihan normaali sisältömarkkinoinnin filosofia tässä on takana”, vastaa Laura.

Pyri asiakkaan arkeen

Miten 9 kuukaudessa onnistutaan ponnistamaan yritysblogien kärkeen?

No, palataanpa ajassa taakse päin 1,5 vuotta eli aikaan, jolloin Taloudessa.fi:n idea sai alkunsa. Laura oli palannut silloin äitiysvapailta takaisin hoitamaan OP-Pohjolan somekanavia ja tajusi että kilpailu asiakkaan huomiosta verkossa oli koventunut aika haipakkaasti. Jotenkin oli erottauduttava.

”Alusta asti oli selvää, että meidän pitää pyrkiä asiakkaan arkeen ja vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Eli käytännössä kuuntelemaan ja keskustelemaan verkossa.”

Arjen lisäksi tärkeää on tuottaa lukijoille lisäarvoa eli hyötyä.

”Esimerkiksi talousjohtaja hyötyy blogikirjoituksesta, jossa kerrotaan uusi mielenkiintoinen näkökulma maailmantalouden tilanteeseen. Lisäarvo voi olla ja pitääkin välillä olla viihdettä ja keveämpää sisältöä, kuten vaikka pohdintaa kuka maksaa laskut meidän perheessä tai hauska tarina alennustarrojen metsästyksestä.”

Tekstin pitää olla aito ja lähteä kirjoittajasta. Se ei ole viestinnän sanelema tekstityyli tai aihe.

Aitous ja aktiivisuus tärkeintä

Hyvä yritysblogi on monien eri asioiden summa. Yleisöä tavoitetaan paitsi hyvällä, hyödyllisellä sisällöllä ja aitoudella, mutta myös blogin rakenteen ja ulkoasun täytyy olla kohdallaan. Lauran mielestä tärkeää on myös koukuttavuus.

”Blogin pitää olla koukuttava että siihen haluaa palata. Tekstin pitää olla aito ja lähteä kirjoittajasta, ettei se siis ole viestinnän sanelema tekstityyli tai aihe. Me ei etukäteen tiedetä mistä aiheesta bloggaaja kirjoittaa eikä myöskään tarkasteta näitä tekstejä, ellei kirjoittaja itse halua.”

Hyvä blogi on myös aktiivinen ja vuorovaikutukseen pyrkiminen on tärkeää. Myös Taloudessa.fi:n kirjoittajat haluavat rohkaista ihmisiä kommentoimaan. Ja tylsyys on peikko, joka vaanii kaikissa yritysblogeissa.

”Finanssiasioista monelle tulee mieleen ekana tylsyys ja sitä mielikuvaa ollaan pyritty lähtemään muuttamaan. Me ollaan yritetty tehdä talouteen liittyvistä asioista hauskoja ja toisaalta vaikeita asioita pyritään selittämään auki.”

Miten joku hauska kirjoitus sitten syntyy ja mitä se vaatii?

”Jos nyt ajatellaan esim. Kukkarossa-alablogia, niin me ollaan briifattu meidän kirjoittajia, että kirjoittakaa niin, mikä itselle tuntuu luontevalta. Aiheet lähtevät kirjoittajasta ja me vaan ohjeistetaan, että olkaa rohkeita ja olkaa yllättäviä.”

Tärkeää Lauran mielestä on, että yritysblogin kirjoittaminen perustuu vapaaehtoisuuteen eli ei ”pakoteta” ketään bloggaamaan. OP-Pohjolan lähes 13 000 työntekijän joukosta löytyy vapaa-ehtoisia ja kyvykkäitä kirjoittajia enemmän kuin tarpeeksi.

”Me ollaan tietysti onnekkaita että meidän yrityksessä riittää niin paljon halukkaita kirjoittajia ja osa heitä haluaa mielummin puhua eli tehdä videoblogeja, joka sopii meille hyvin.”

Vapaa-ehtoisia kirjoittajia riittää

Taloudessa.fi-blogissa on nyt kirjoittajina n. 30 asiantuntijaa, joista suurin osa oman talon porukkaa. Yrittäjältä- alablogissa on ulkopuolisten yrittäjien tarinoita yrittämisen arjesta. Blogikirjoituksia julkaistaan joka arkipäivä, eli blogin koordinoimisessa riittää hommaa.

”Meillä on julkaisukalenteri, jossa on vuorot. Kaksi toimituspäällikköä eli minä ja Noora Kuikka huolehditaan että homma toimii ja pidetään yhteyttä kirjoittajiin. Me luotetaan siihen, että kirjoittajat itse tietävät, mikä aihe heidän kohderyhmäänsä kiinnostaa.”

Vaikka blogissa julkaistaan usein kirjoituksia, ei yhden kirjoittajan kuormitus kasva kohtuuttoman suureksi. Oma kirjoitusvuoro kolahtaa keskimäärin kerran kuukaudessa.

Taloudessa.fi:n toimituspäälliköt Noora Kuikka ja Laura Aaltonen, sekä projektin kehityspäällikkönä toiminut Anna Kouri-Piikivi
Some on meillä markkinoinnin, viestinnän ja asiakaspalvelun yhteinen juttu. Omat ihmiset halutaan esille somessa.
Suomen Paras Yritysblogi -palkinnon pokkasivat toimituspäälliköt Noora Kuikka ja Laura Aaltonen sekä blogiprojektin kehityspäällikkönä toiminut Anna Kouri-Piikivi.

Moni muu yritys on samassa tilanteessa kuin OP-Pohjola 1,5 vuotta sitten eli miettii, miten saisi oman yritysbloginsa rullaamaan. Koulutus on hyvä ponnahduslauta liikkeelle lähtöön.

”Me määriteltiin ensin blogille tavoitteet ja kohderyhmät (eli alablogit) ja vasta sitten meillä oli koulutus bloggaajille. Itse kävin ihan ensin Takalan Hannan vetämän blogikoulutuksen. Bloggaajia on evästetty pitämään tavoitteet mielessä aina kun he kirjoittavat uusia blogikirjoituksia. Sen lisäksi kirjoittajan pitää kiinnittää huomiota otsikointiin ja kirjoituksen fyysiseen muotoon. Näillä eväillä saamme homman toimimaan.”

Bonuksena Taloudessa.fi:n blogin perustajilla oli johdon tuki, mikä yritysblogin onnistumisen kannalta onkin olennaista.

”Vaikka blogin perustaminen lähti liikkeelle viestinnästä ja meistä tekijöistä, niin oli helppoa saada sille idealle johdon tuki ja resurssit. Tulosvaatimukset ollaan saatu itse määritellä ja tavoitteet liittyy lukijoiden määrään kategorioittain.”

Haasteitakin riittää

Vaikka Taloudessa.fi -blogin ympärillä on paljon positiivista pöhinää, niin haasteitakin toki riittää. Mikä Lauran mielestä on haastavinta liittyen yritysbloggaamiseen?

”No, ensinnäkin se on viestinnän muotona aika uusi. Sitten kokonaisuus on nyt aihepiireiltään laaja, ja haasteena on blogissa käsiteltävien aiheiden koordinointi sekä painopistealueiden löytäminen. Toki blogi on vielä aika nuori ja testailemme koko ajan, millaiset aiheet parhaiten toimivat ja eniten lukijoita kiinnostavat. Mutta aihealueiden vielä tarkempi fokusointi on haasteena ja tulevaisuudessa meillä tekijöillä kehityskohteena!”

Kun kysyn että olisiko Lauralla mielessä neuvoja muille blogia suunnitteleville yrityksille, niin niitähän tosiaan on vaikka muille jakaa, ja arvokkaita sellaisia.

”Neuvoisin, että kannattaa rohkeesti lähteä liikkeelle eikä jäädä hieromaan konseptia liian kauan, koska kokemus osoittaa millaisista teksteistä asiakkaat on kiinnostuneita. Ei kannata suitsia kirjoittajia vaan rohkaista heitä olemaan omia aitoja itsejään. Yrityksen kasvoton viestintä ei kosketa ketään, vaan ihmisen oma arki. Aihepiiri kannattaa valita niin että asiakas pystyy samastumaan, tuotepölinän ympärille ei kannata tehdä blogia.”

Taloudessa.fi:n kirjoittajat saavat aikaiseksi myös keskustelua

Millaisia tuloksia olette tässä lyhyssä ajassa saavuttaneet?

”Yrityskuvan puolesta on tullut tuloksia, ollaan onnistuttu parantamaan yrityskuvaa verkossa ja lukijatavoitteet on saavutettu.”

Laura haluaa ohjata kunnian niille joille se kuuluu ja kiittää kaikkia kirjoittajia panostuksesta ja innokkuudesta. ”Bloggaajille kaikki kunnia ehdottomasti. Tämä palkinto oli huomionosoitus koko yritysbloggaamiselle!”

>PS. Jos haluatte aloittaa tai kehittää bloggaamista omassa organisaatiossa ja kaipaatte siihen valmennusta, niin ota yhteyttä!

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste