Ota selkävoitto Facebook-uudistuksesta sankarin lailla

Nauroin katketakseni torstaina 7.3. Bar K:n Kminen Stand up -klubilla.

Tommi Mujunen siellä huomautti sosiaalisen median palvelusta Facebookista, etteivät ne viestit ole nimeltään mitään tilapäivityksiä, ne ovat tarinoita! Ja totta kyllä, ei ole kyllä mikään tarina, jos Sakke kertoo käyneensä suihkussa.

Samaan aikaan toisaalla kyseinen Facebook kertoi uudistuvasta etusivun tarinoiden virrasta.

Ota selkävoitto Facebook-uudistuksesta sankarin lailla

Miten Facebook nyt uudistuu?

Käytännössä muutoskohteena on siis jokaisen henkilökäyttäjän etusivu.

Sivulle on aikalailla aina kertynyt virta tarinoista (viesteistä ja tapahtumista) koskien hänen ystäviään, seuraamiaan sivuja jne. Nyt tätä virtaa ruvetaan entistä vahvemmin kanavoimaan ”alavirroiksi” muun muassa kaverivirraksi, seurataan-virraksi, kuvavirraksi ja musiikkivirraksi.

Facebookin etusivu uudistuu

Asiat joihin yritysten ja organisaatioiden täytyy keskittyä tämän Facebook-uudistuksen ansiosta

Vaikka uudistus onkin lähinnä henkilökäyttäjille, se ei tarkoita etteikö yritysten ja organisaatioiden pitäisi asiaan jotenkin reagoida. Aiemmin bloggaamiemme vinkkien lisäksi, suosittelen tarttumaan seuraaviin asioihin:

1. Osallistava tarinankerronta tilapäivityksissä

Jatkossa on täysin mahdollista, että sivusi seuraaja tutkailee pääasiassa vain ”Kaikki kaverit” -virtaansa, johon sinun  organisaatiosi sivut eivät kuulu (vaan ne näkyvät sitten siellä seurataan-virrassa).

Tästä syystä on erityisen tärkeää, että keskityt jatkossa osallistamaan tykkääjäsi Facebook-sivulla kertomaasi tarinaan! Tykkääjien reaktiot (tykkää, kommentoi & jaa) kulkeutuvat sinne Kaikki kaverit -virran puolelle.

2. Laadukas kuvakerronta tilapäivityksissä

Uudessa virrassa kuvien koko kasvaa (taas). Facebook kertoo, että kuvien osuus virrassa on nykyään lähes 50 %, kun se vuosi sitten oli noin 30 %.

Panosta jatkossa laadukkaisiin ja korkearesoluutioisiin kuviin ja käytä kuvia vieläkin enemmän. Facebook suosittelee lataamaan virtaan kuvia, joiden leveys on vähintään 552 pikseliä.

Kuvien koko kasvaa taas

Väitän kyllä edelleen, että kännykkä riittää arkipäivän tarinoiden kertomiseen kuvapuolellakin. Tänä päivänä älypuhelimista saa ulos melkoisen laadukkaita kuvia!

Kuvia koskevat muutokset tuntuvat monissa tapauksissa myös ostetun mainonnan puolella, Inside Facebook kertoo asiasta lisää.

3. Edustava kansikuva sivullasi

Jos et vielä ole panostanut sivusi kansikuvaan kunnolla, nyt on korkein aika tehdä se. Kansikuva nimittäin tulee uudella etusivulla esille, jos esimerkiksi joku on tykännyt sivustasi.

Kansikuva nousee esille virtoihin

4. Monimediallisuus

”Sub feedeihin” eli alavirtoihin kuuluvat myös kuvavirta ja musiikkivirta. Jos panostat kohdan 2 laadukkaaseen ja enenevään kuvakerrontaan, kuvavirtaa tuskin tarvitsee murehtia.

Sen sijaan mieti kuinka pääsisit osaksi musiikkivirtaa! Spotifyhyn linkittäminen voi tehdä asian suhteen ihmeitä.

Katso kuvia näistä alavirroista Mashablesta.

5. Trendikkäät & ajankohtaiset puheenaiheet

Ajankohtaisuuksiin tarttuminen on tietysti aina oleellista, mutta nyt se on suositeltavaa myös virrassa tapahtuvien korostusten vuoksi.

”Trendaavia” aiheita koskevia tilapäivityksiä nostetaan enemmän esille nimenomaan se aihe, eikä julkaisija edellä. Tartu siis trendikkäisiin aiheisiin, tuo niihin oma mausteesi.

PS. Samoihin aikoihin kolmannessa paikassa uudistettiin Google+:aa! Tsekkaa asiaa niistä muutoksista vaikka Mashablessa: Google+ Rolls Out Design Changes Ahead of Facebook ’New Look’ Launch. Joukossa on muun muassa:

Julkaistu: | Kategoriat:

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste