Asiakaspalautteella on monimuotoinen merkitys, sillä ei pelkästään kehitetä tuotteita ja palveluita vaan myös tuodaan tarjonta lähemmäs tulevia asiakkaita.

Kun viime syksynä osallistuin TEDx Proacademy -tapahtumaan, jäi sieltä montakin asiaa kytemään korvieni väliin. Yksi niistä asioista on Leponiemen Lassen omassa puheenvuorossaan esille tuoma asia: millä tavalla arvioidaan organisaatioita ja miten se arvio tuodaan asiakkaille esille.

“[..]minkälaista ninku valmennusta ja koulutusta mä tuun saamaan siellä mun valmentajilta, opettajilta ja niillä kursseilta mihinkä mä osallistun.”

Tuo puheenvuoro koski ehkä koulutus- ja opiskeluelämää, mutta sama pätee aivan varmasti myös brändeihin, tuotteisiin, palveluihin, tapahtumiin ja moniin muihin asioihin. Tulevaa asiakasta kiinnostaa mitä mieltä aikaisemmat asiakkaat ovat olleet tarjoamistasi tuotteista. Millaisia kokemuksia muilla on niistä palveluista, joiden hankkimista sinä harkitset?

Hyödynnä palaute sisällössä

Niissä kokemuksissa on paljon vipuvoimaa. Siellä on sellaista hyödyntämätöntä sisältöä, joka voi olla kalliimpi kultaa ja parhaassa tapauksessa luo myös kaivattua vuorovaikutusta esimerkiksi Facebook-sivullenne. Kunhan vain ne ensimmäiset kokemukset muistaa pyytää ja ne muistaa hyödyntää sisällössään.

Lasse mainitsee, että opiskelupaikkaa hakevat etsivät verkosta vertaistukea, eivät ns. virallista tietoa oppilaitoksesta tai koulutusohjelman sisällöstä. He haluavat tietää toisten opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia: tositarinoita oppilaitoksen seinien sisältä ja työelämästä johon heidät koulutettiin. En näe mitään syytä miksi tämä ei pätisi tämän päivän suosittelutaloudessa myös muihin tuotteisiin kuin opiskelupaikkoihin.

Kuluttajille myydään suositusten voimalla kirjoja, levyjä, elokuvia, ravintola-annoksia ja vaikka mitä. On harvoja tuotteita ja palveluita joille tämä ei sopisi. Ja mitä julkisemmin suositus annetaan, siis omalla nimellä, tittelillä ja kasvoilla, sitä enemmän suosituksella on painoarvoa. Tietysti itse suosituksen antajalle on syytä tarjota sitten myös linkitystä hänen organisaationsa sivulle.

Se miten teillä tämä teknisesti ratkaistaan, sen päätätte te. Yksinkertaisimmillaan kokemuksien kerääminen käy tietysti kasvokkain tai palautekyselyllä, rohkeimmat kannustavat antamaan palautteen suoraan tuotesivulle tai muuta vastaavaa.

Zenton koulutuksesta on sanottu palautekyselyssä esimerkiksi seuraavaa:

“Todella kiva, keskusteleva kurssi! Painotukset muodostuvat ryhmän mukaan ja tämä on tärkeintä. Vain yksityisopetus olisi tehokkaampaa.”

Nimettömästi kerättävän palautteen sijasta ohella voisimme hyvinkin kerätä kokemuksia haastatellen ja julkaista tulokset sitten ihan nimien ja kuvien kanssa. Ehkäpä nettisivujemme seuraavassa versiossa tuletkin sellaista näkemään ja voit tehdä päätöksesi kurssille tai valmennukseen osallistumisesta entistä helpommin.

Hyvää suuntaa antaa Poikkeaman Stoori, mutta voit aivan hyvin kerätä “todistuksia” tuotteestasi itsekin. Ajattelepa miten hienoa olisi se oman alan sosiaalisesti tärkeä henkilö eli SIP siinä sinun tuotteestasi todistamassa!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.