Meitä sosiaalisen median käyttäjiä on montaa sorttia ja toista viehättävät eri asiat kuin toista. Niin ikään olemme sisällön kuluttajina erilaisia. Puhumattakaan sitten siitä, että keskittymiskykymme on heikompi kuin kultakalalla.

Tästä johtuen päätimme taannoin Hanna Puron kanssa, että monistamme jatkossa ainakin osan blogiartikkeleistamme useampaan formaattiin. Eli käytännössä julkaisemme samaa sisältöä useaan kertaan: yhdestä sisällöstä syntyy todellisuudessa pino sisältöä.

Sisältömarkkinointi kannattaa viedä pinoamisen asteelle, jotta sisällöntuotanto tulisi täydellisesti hyödynnettyä ja kohdeyleisöt paremmin kiinni. Pelkkä yritysblogi ei välttämättä enää vaan riitä.

Miksi sisältöä kannattaa pinota?

Tavanomaiset blogiartikkelit sopivat tietysti parhaiten ihmisille, jotka lukevat mielellään. Jokainen yleisön jäsen ei kuitenkaan ole tyypiltään pitkän kaavan lukija, vaan hän voi olla esimerkiksi “skannaaja”.

Sisällöllesi on luvassa uusia kuluttajia, kun lähdet kasaamaan siitä useamman formaatin julkaisuja. Vaihtoehtoisten formaattien kuvausteksteissä kannattaa tietysti linkittää alkuperäiseen artikkeliin, näin verkkosivuillesi kulkeutuu uusia käyttäjiä useammasta eri lähteestä.

Lukijoille perinteinen blogi valitulla blogialustalla

Se alkuperäinen artikkeli, joka käytetään uudestaan. Tässä on tietysti hyvä ymmärtää heti, että sisällön tulee joustaa jatkossa.

Tietysti jos lähtökohtana onkin yritysblogin sijasta vlog eli videoblogi, kirjoitettu artikkeli voikin olla yksi bonusmuodoista.

Skannaajille kalvosetti Slideshareen

Pikaisesti silmäileville lyhyt kalvosetti, johon valitaan vain avainkohdat blogista, on omiaan. Tämä voi toki olla myös Prezissä, mutta Slideshare lienee Google-löydettävyyden kannalta järkevämpi valinta.

Kuuntelijoille ääneen luettu blogaus Soundcloudissa

Yksinkertainen audioversio artikkelista, mahdollisimman selkeästi ja luontevasti luettuna. Mahdollisien kuvien kohdalla mieti hyvissä ajoin miten ne ääneen avaat.

Katsojille selostettu video YouTubeen

Tässä on ainakin kaksi helppoa ratkaisua, jolla hoitaa asia: puhuva pää vloggaamassa tai näytönjako skannaajille tekemiesi kalvojen selostetusta läpikäynnistä. YouTuben vaihtoehtona toimii tottakai Vimeo.

Sosiaalisille skannaajille artikkelin yhteenveto LinkedInissä

Vedä yhteen artikkelin pääajatukset 1-2 kappaleessa ja julkaise LinkedInin pidemmässä postausformaatissa. Teoriassa tässä kohdalla voisi käyttää ainakin vielä myös Google+:aa ja miksei Facebookin uudistuvaa Notes-työkalua. B2B-maailmassa valitsisin kuitenkin LinkedInin, jonka blogauksista lähtee kontakteillesi automaattisesti viesti.

Yllättävän pienellä vaivalla yhdestä postauksesta syntyy 4 arvokasta lisäsisältöä eikä mikään estä menemästä vielä pidemmälle. Tilanteen sattuessa kohdalle sisällöstä voi aivan hyvin synnyttää vaikka infograafin, joka tavoittanee taas yhden ryhmän lisää.

Työntekijälähettiläs jos toinenkin saa vielä relevantimpaa jaettavaa, kun sisältö pinotaan näin.

Mitä sisällön pinoaminen tarkoittaa käytännössä?

Meillä pinoaminen alkoi artikkelista Palkitse työntekijälähettiläs viisaasti, joka jo itsessään oli käännös aiemmin Smarpsharen julkaisemasta artikkelistani.

Pikaisesti tutkaileville skannaajille artikkeli julkaistiin seuraavana päivänä kalvosettinä Slideshare-tilillämme:

Kuuntelua suosiville lukaisin blogauksen itse ääneen ja latasin Soundcloud-tilillemme blogauksiemme soittolistalle:

Sosiaalisemmille skannaajille kirjoitin vielä yhteenvedon ja julkaisin sen LinkedInin Pulsessa.

Nämä kolme “extrapostausta” ovat tuoneet sisällölle useamman sadan lisäkatselun ja lisää tulee jokaisen uuden sisältöpinon myötä myös näille vanhemmille sisällöille. Liikenteen määrä esimerkiksi Slidesharesta Zenton sivuille on kasvanut mukavasti.

Paljonko pinoamiseen kuluu aikaa?

Tähän voin vastata vain omalta kohdaltani. Tämän kyseisen artikkelin kohdalla ajankäyttöni on ollut seuraavanlainen:

  1. Alkuperäinen artikkeli Smarpshareen: ~3 tuntia
  2. Käännösartikkeli Zentoon: 2 tuntia
  3. Kalvosetti Slideshareen ½ tuntia
  4. Äänitiedosto Soundcloudiin: ½ tuntia
  5. Yhteenveto LinkedIniin: ½ tuntia

Arvioisin, että jos olisit lisäksi tehnyt videotallenteen, se olisi ollut 1-1½ tunnin lisä näihin. En ole huomioinut ajassa markkinointitoimiin kulunutta aikaa.

PS. Ei ajatusta tarvitse välttämättä rajoittaa blogiartikkelin uudelleenhyödyntämiseen, vaan inventoi kaikki sisältö jota yritys ja työntekijälähettiläät ovat tuottaneet ja mieti mitä voisi julkaista toisessa muodossa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.