Periscope pinnalle!

Periscope pinnalle!

Mikä Periscope, voiko organisaatio tehdä sillä mitään järkevää? Minusta voi ja työssä käyville sekä töitä hakeville ihmisillekin se voi olla kelvollinen sosiaalisen median työkalu hyödynnettäväksi.

Viime aikojen koulutusreissuillani olen kehoittanut pitämään uusista sosiaalisen median palveluista silmällä erityisesti Periscopea, joka on livestriimaussovellus. Ja nyt — loppuvuodesta 2015 — Periscope suorine lähetyksineen on pulpahtanut pinnalle Suomessa tai ainakin siltä minusta tuntuu.

Valtaosa kotimaisista lähetyksistä on epäilemättä nuorison lähettämää, mutta joukkoon mahtuu aikuisiakin ja työntekoon liittyvää sisältöäkin on jonkin verran. Esimerkiksi tänä aamuna näin Mikael Jungnerin striimaavaan otsikolla ”YK 60 vuotta”.

Mikael Jungner Periscope-striimasi 9.12. otsikolla "YK 60 vuotta"

Mitä hyödyllistä Periscope-lähetyksillä voi tehdä?

Kun ensimmäisen kerran bloggasin Periscopesta keväällä 2015, annoin muutaman kevyen vinkin siitä mitä sillä voisi tehdä. Nyt haluan antaa muutaman lisäidean, joita voit hyödyntää.

Jos ”scooppaaminen” kiinnostaa, tsekkaa nämä:

1. Demoa tuotetta tai palvelua

Näytä striimaamalla kuinka tuotteesi tai jokin sen osa toimii. Tai kuinka teillä palvelu kulkee. Voit tallentaa Periscope-lähetyksiä esimerkiksi Katchilla, joten voit vaikka myöhemmin ohjata uuden asiakkaan katsomaan kerran striimaamaasi palveludemoa.

2. Jaa asiakaspalautteita

Mikä sen iloisempi asia, kuin suositukset asiakkailta? Sen lisäksi, että verkkosivuille lisätään kirjoitettuna ”testimonial”-tyyppisesti arvosteluja, kerro niistä yleisöllesi Periscope-lähetyksessä. Ehkäpä se rohkaisee muitakin palautteen antoon!

3. Haastattele vaikuttajaa

Haastattelut ovat monin tavoin hyvää sosiaalisen median sisältöä ja tämä pätee totta kai myös videostriimiin. Haastatella voi sekä istumalla järjestetysti jonkun vaikuttajan kanssa alas juttelemaan että spontaanisti kohtaamalla hänet vaikkapa jossain alan tapahtumassa.

4. Pyöritä Q&A-sessio (eli kysymys/vastaus -sessio)

Asiakkaillasi ja muulla yleisölläsi saattaa olla jotain mielessä, joten järjestä istunto, jossa sinulta saa kysellä asioita. Suomalainen perusintroverttikin kyselee, kunhan lämpiää ajatukselle.

5. Viettele ennen lanseerausta

Tänä päivänä on hyvä hieman kiusoitella ennen varsinaista tuotteen tai palvelun julkistamista. Näkisin livestriimaamisen olevan vaihtoehto viettelypuuhiin. Käytännössä esittele striimissä pieni osa lanseerattavasta asiasta, anna makupaloja tai esimerkkejä.

Lanseerattavan asian ei välttämättä tarvitse olla edes suuri. Voisihan julkaisuun olla tulossa ”vain blogiartikkeli”, jota ennakkomarkkinoit Periscopessa kyselemällä seuraajiesi ajatuksia artikkelin aihetta koskien.

6. Vastaa katastrofiin

Toivon todella, ettei organisaationne joudu kriisitilanteeseen. Jos niin kuitenkin käy, Periscope voi olla yksi niistä välineistä, joilla osoitat läpinäkyvyyttä ja vastaat asiakkaiden ja median kyselyihin kootusti.

7. Anna asioita

Mikään ei estä erilaisten tarjousten antamista Periscope-lähetyksen katsojille. Vaikka tietyllä koodilla verkkokaupasta alea. Tai alen sijasta heittäydyt ihan oman elämäsi Oprahiksi ja annat lähetystä katsoville lahjoja! Brändisi muistetaan sen jälkeen takuulla jonkin aikaa.

8. Pyydä reaktioita

”Jos 100 seuraa…” -tyyppisten striimien otsikoita näkyy Periscopessa vähän väliä. Kun ne 100 sitten seuraavat, striimissä tapahtuu jokin tietty asia. Reaktioita, jotka Periscopessa katsomisen lisäksi ovat kommentointi sekä sydänten antaminen, voi käyttää myös hyödyksi.

Teoriassa voit esimerkiksi ”äänestyttää” kahden eri lähetyksen avulla jostain asiasta: kumpi sai enemmän sydämiä? Tai järjestät lähetyksenä ”kyselyn”, johon vastataan kommenteilla.

9. Rakenna suhteita

Livevideo on myös henkilöbrändien vahvistamiseen yksi hyvä välinevaihtoehto. Suora lähetys luo takuulla aivan erilaista suhdetta asiantuntijan tai johtajan sekä asiakkaiden välille, kuin vaikkapa irtonaisten tweettien virta.

Suhdetta vahvistaa tietysti säännöllinen lähetysaika ja sisältö, joka intohimoisesti opettaa, viihdyttää tai inspiroi. Puhuttakaan siitä, että olet vuorovaikutuksessa yleisön kanssa: reagoi heihin!

10. Kouluta vaikka työntekijälähettiläitä

Periscopella on mahdollista tehdä myös yksityisiä videostriimauksia. Näkisin, että työntekijälähettiläiden valmentaja voi aivan hyvin tehdä koulutussession myös striiminä suljetulle porukalle.

Samalla työntekijälähettiläs saa ymmärrystä koskien nimenomaan Periscopea. Tai ehkäpä juuri työntekijälähettilyys kattaa teidän organisaatiossanne Periscopen?

Oletko sinä jo ehtinyt seurata jotain erityisen hyvää sisältöä Periscopessa? Kerro ihmeessä kokemuksiasi kommentilla ja vinkkaa keitä kannattaa seurata!

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste