Hyvien esimerkkien sarja täällä Zenton blogissa jatkuu nyt pienen tauon jälkeen. Vaihteeksi kerron pienyrittäjästä, joka kasvattaa asiakaskuntaansa tarjoamalla heille hyödyllistä sisältöä.

Tuulia Design on yhden naisen eli Minna-Tuulia Mäkipernaan yritys, joka myy tarvikepaketteja ja materiaaleja käsityö ja askarteluharrastajille. Minnalla on kivijalkakauppa Kauhavalla, mutta pelikenttänä on periaatteessa koko maailma. Tuotteet on saatavilla verkkokaupassa ja ideat sekä ohjeet tuuliadesign.fi -verkkopalvelussa, Tuulian Käsityöklubissa. Lisäksi Tuulia Designilla on vireä, jatkuvasti kasvava Facebook-yhteisö.

Käytännössä Minnan yrityksen sisältömarkkinointi on sitä, että hän antaa yleisölleen ”ilmaiseksi” käsityö- ja askarteluideoita ja ohjeita sekä palvelee/neuvoo yleisöään niin Facebookissa kuin verkkosivuillaan.

– Yksinyrittäjälle tälläinen sisältömarkkinointi on tietty työlästä mutta tosi antoisaa, se vahvistaa mun ja asiakkaan suhdetta.

Minnan bisnekselle merkittävimmät markkinointikeinot, joihin myös sisältömarkkinointi liittyy ovat verkkosivujen asiakasyhteisön lisäksi messut, lehtiyhteistyö, Facebook-yhteisö ja uutiskirje, jolla tavoitetaan jo n. 2000 asiakasta.

– Uutiskirje kanta-asiakkaille on se tärkein markkinointikeino. Kirjoitan uutiskirjettä ihmiseltä ihmiselle ja rennolla otteella. Mulla on yleensä siellä tarjous, kerron uusista tuotteista ja uusista ilmaisista ohjeista, aina kuvien kera. Sillä tavalla olen kasvattanut pikkuhiljaa kanta-asiakkaiden määrää.

Ideoita muhimassa kuin
viinejä kellarissa

Yleiset ongelmat sisältömarkkinoinnin saralla niin suurilla kuin pienemmillä yrityksillä on, että mistä sitä sisältöä ammennetaan tai kuka sen sisällön tuottaa. Tuulia Designin yrittäjän yleisin ongelma on, miten saisi lisää tunteja vuorokauteen. Minna käyttää kaikki viikonloput sisältöjen tuottamiseen.

– Minulla on paljon ideoita muhimassa koko ajan, niin kuin viinejä kellarissa.

Osa ideoista jalostuu vähitellen sisällöiksi ja tuotteiksi eli ne ovat juurikin sitä Minnan yrityksen arvokkainta pääomaa.

– Ongelmana tässä sisältömarkkinoinnin alueella on minulla myös se, että mitä sisältöä jaan ilmaiseksi. Yleisölle täytyy jakaa tarpeeksi kiinnostavia ja omaperäisiä ideoita ja ohjeita, jotta he kiinnostuvat ostamaan tarvikkeita.

Hyvällä sisältökampanjalla
on pitkä häntä

Onnistunein ja tähän asti myös tuloksellisin sisältökampanja Tuulia Designilla oli viime joulukuussa, kun Minna toteutti joulukalenterin.

– Ideana oli, että yleisölle tarjottiin joka päivä ennen joulua pieni, nopeasti toteutettava käsityövinkki, jonka pystyi toteuttamaan tarvikkeista mitä yleensä kotoa löytyy.

Joulukalenteria varten Minna ideoi, toteutti ja kuvasi kaikki vinkit.

– Se oli tietysti työläs prosessi, mutta todellakin kannatti tehdä. Palaute oli ihan mykistävää, paitsi verkossa niin osa ihmisistä tuli ja vieläkin tulee ihan vaan poikkeamaan kaupassa sanomassa että se joulukalenteri on aivan ihana.

Minnan bisnestä joulukalenteri vauhditti kiitettävästi: verkkosivujen kävijämäärä kolminkertaistui heti ensimmäisestä päivästä lähtien, verkkokauppa vilkastui (vaikka kampanjan tarvikkeet löytyi suurimmalta osalta kotoa) ja Facebook-sivun yhteisön eli tykkääjien määrä kasvoi reilusti.

– Koko kampanja jätti selkeästi jäljen eli ihmiset palaavat asiaan nyt myöhemminkin. Tämänkaltaisella sisällöllä on pitkä häntä ja toivon tietysti että se vaikuttaa myyntiinkin vielä pitkään.

Vinkit pienyrittäjän
sisältömarkkinointiin

Kysyn vielä Minnalta, mitä neuvoja tai vinkkejä hän antaa muille pienyrittäjille liittyen sisältömarkkinointiin:

1) Antamalla jotain houkuttelet asiakkaan kiinnostumaan maksullisistakin tuotteistasi. Tarjotkaa yleisölle ilmaiseksi se karkki eli esimerkiksi iloa ja ideoita. Tänä päivänä markkinointi ei voi olla osta osta -markkinointia.

2) Älkää tarjotko ilmaiseksi sisältöä, jonka miettimiseen ja tekemiseen menee runsaasti aikaa. Esimerkkinä ohjeet, joihin todella panostan ja niiden tekemiseen menee noin viikko työaikaa, eivät ole ilmaisjakelussa vaan ne ovat myytäviä tuotteitani.

3) Yksinyrittäjänä sisältömarkkinointi on ainut oikea mutta hurjan pitkä tie. Varautukaa että se on suhteellisen hidasta hommaa ja oikotietä ei ole olemassa.

4) Muistakaa avainsanoitus kun tuotatte sisältöä, että Google löytää sisältönne. Esimerkiksi minulla pitää olla ohjeissa Tee se itse, TSI tai englanniksi DIY.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.