Ollakseni ihan totaalisen rehellinen, niin ajatus yhdestä suuresta someperheestä vähän sieppaa. Siedän hirvittävän huonosti kaikkea selkääntaputtelua ja pusipusilässytystä. Puhumattakaan siitä, kuinka piiri pieni pyörii…

On minun kuitenkin pakko olla Dinglen Jussi Ylävaaran kanssa samaa mieltä yritysten välisestä digitaalisesta minglauksesta.

Minkään sosiaalisen median kanavan ei edelleenkään tulisi olla mikään tiedotusautomaatti, vaan kanssakäymistä, ystävystymistä ja tapailua. Suoraan sanottuna toisiimme sotkeutumista!

Seurustele somessa tositarkoituksella

Miten organisaatio minglaa digitaalisesti?

Tottakai tällä sosiaalisessa mediassa seurustelemisella on oma tavoitteensa: asiakkaiden palveleminen, osaamisen näkyväksi tekeminen ja tuloksen tekeminen.

Ei siis ole kyse siitä kammoamastani pusipusimeiningistä, vaan tositarkoituksella tehdystä työstä. 

Hyppää keskusteluun, vastaa muiden viesteihin

Käytännössä tämä tarkoittaa useimmiten vastaamista. Siis sitä, että esimerkiksi Twitterissä otetaan tweetistä kiinni ja vastataan.

Eikä tehdä sitä pelkästään (potentiaalisten) asiakkaiden lähettämille viesteille, vaan myös kilpailijoiden, yhteistyötahojen ja muiden viesteille. Niinkuin Soneran asiakaspalvelukin tuohon yllä olevaan Some Awardsin tweettiin reagoi:

Eikä niiden hypättävien keskustelujen edes tarvitse koskea yritystäsi, saatika edes sivuta sitä! Pääasia on se, että ollaan edes jotakuinkin samalla palloiluhallilla tarjoamiesi tuotteiden tai palvelujen kanssa.

Haasta tekemiseen, heitä pallo tarkennetusti kilpailijalle

Vastaamisen lisäksi sitä voi jakaa suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta haastamalla niitä kilpailijoita tai vaikka naapuritoimiston väkeä.

Siinä, kun kaikki yhdessä koossa tekevät jotain suurempaa ihmiskunnan hyväksi (#kutsumua, #vertapakkiin), kyllä tarttuu hyvän tekeminen asiakkaisiinkin ja muistavat asian ostopäätöksiä tehdessään! Muistavat muuten sitten senkin, jos haasteisiin tartutaan silkalla mainoshengellä…

Haastamishommissa kannattaa vilkuilla silmä kovana millaisia trendejä on liikkeellä. Hyppää valmiisiin viraalikampanjoihin sen sijaan, että yrittäisit saada liikkeelle oman. Ei sillä, että pitäisin sinua laiskana, vaan kaiken ei tarvitse olla suurta kampanjointia!

Unohda kampanjat, heittäydy tekemään jatkuvasti

Tämä tarkoittaa sitä, että sinne omaan etulinjaan pitää saada inhimillinen tekijä. Mielellään useampi, jotka ovat väsymättömiä vastaajia ja aloitteellisia auttajia.

Sellaisia heppuja, jotka haistelevat tilanteessa kuin tilanteessa mitä se kyseinen tilanne vaatii. Itseasiassa näiden heppujen on syytä haistella, vaikka minkään sorttisia tilanteita ei olisi päällä!

Ja tietysti tarvitaan myös niitä osaajia, jotka tajuavat kanssakäymisessä olevan vielä kehittämisen varaa (vaikka sitten asiakkaiden sosiaalisessa mediassa niin osoittaessa). Ja lähtevät kehittämään sitä niinkuin tässä VR:n asiakaspalvelun chattiepäonnistumisessa:


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.