Kuinka voittaa sisältömarkkinoinnissa kierrättämällä sisältöä

Kuinka voittaa sisältömarkkinoinnissa kierrättämällä sisältöä

Sisällön kierrättäminen uudelleenjulkaisemalla sitä ainakin teoriassa helpottaa sisältömarkkinoijan paineita. Oikeastaan hyvän sisällön julkaiseminen vain kertaalleen on tuhlausta. Väitän, että voitat sisältömarkkinoinnissa myös levikin suhteen, kun ryhdyt kierrättäjäksi.

Sari Venäläinen kyseli Twitterissä sellaista artikkeliamme, jossa oli puhetta erilaisista sisällönkuluttajatyypeistä. Hetken keskusteltuamme paljastui, että hän etsi artikkelia Pelkkä yritysblogi ei enää riitä: pinoa! Kyseisessä artikkelissa ehdotan lukijoille tarkoitetun blogikirjoituksen tuottamista tekstin lisäksi muihin muotoihin, eri sisällönkuluttajia ajatellen:

  • Silmäileville kalvosetti Slideshareen
  • Kuuntelijoilla ääneen luettu blogaus Soundcloudiin
  • Katsojille selostettu video YouTubeen
  • Sosiaalisille skannaajille artikkelin yhteenveto LinkedIniin

Nämä eivät suinkaan ole ainoita tapoja kierrättää hyvää blogitekstiä!

Miten sisällön voisi julkaista uudelleen?

Mahdollisuuksia on tietysti monia, sillä käsillä olevista välineistä on moneksi. Tässä nyt kuitenkin muutamia ehdotuksia, joista sisällön kierrättäminen voi alkaa:

Sähköpostikirje

Email on edelleen paikoitellen vahva väline. Jos sinulla on olemassa uutiskirjelista (jos ei ole, pääset äkkiä alkuun vaikka Mailchimpillä), voisit aivan hyvin lähestyä heitä tekemällä pitkästä blogipostauksestasi pienempien palojen sarjan. Tämä siis sen lisäksi, että nakkaat tavanomaiseen uutiskirjeeseesi linkin tuoreimpaan bloggaukseen.

Ekirja

Useammankin (samaa teemaa kiertävän) blogiartikkelin voi yhdistää ekirjaksi ja jakaa sitten vaikka sähköpostiosoitetta vastaan. Vältä kuitenkin ihan pelkkää kopioi ja liitä -tyyppistä lähestymistapaa: tee ekirjasta siisti ja hyvännäköinen tuote! Tässä auttavat esim. Canvan ekirja-pohjat.

Webinaari

Aihe jos toinenkin voi aivan hyvin venyä rontin tunnin pituiseksi webinaariksi. Ilmainen webinaari vaikka lounasaikaan voi olla juuri sitä mitä kohdeyleisösi kaipaa työpäiväänsä! Voit suhtautua blogista webinaariksi -ajatukseen vaikka niin, että tässä sinä vain presentoit ajatuksesi suorassa lähetyksessä ja sitten keskustellaan.

Infograafi

Tuossa aiemmin mainitsemassani blogauksessa viittasin infograafiin jo vaihtoehtona, mutta tuodaan se nyt vielä oikein erikseen esille. Sopivasta artikkelista sellainen nimittäin syntyy helposti, vaikka Piktochartin avulla.

Stoorit ja statukset

WhatsAppiinkin ovat tulossa stoorimaiset tilapäivitykset, jotka katoavat 24 tunnin kuluttua. Kun kehitys kehittyy tähän suuntaan, herää kysymys miksi ei blogisisältöään voisi palastella myös tälläisiksi tarinoiksi? Snapchat, Instagram Stories ja Facebook Messenger ovat jo käytettävissä!

Millaisen sisällön kierrättäminen toimii?

Ihan kaikki sisältö nyt ei vaan ole kaikin tavoin kierrätettävissä. Esimerkiksi ekirjoiksi kannattaa minun mielestäni valita mieluummin sellaista ikivihreämpää sisältöä, kun taas todella ajankohtaiset jutut ovat omiaan noissa stooreissa rummutettavaksi.

Ikivihreä blogiartikkeli

Tarkastele blogisi tilastoista mikä sisältö vetää puoleensa aina vain. Sinulla saattaa hyvinkin olla sisältöjä, jotka vetävät vuodesta toiseen väkeä sivullesi. Noiden artikkelien jakamisen strategiaan kannattaa istuttaa sisällön uudelleenjulkaisu kierrättämällä.

Suosittu blogipostaus

Jos tietty blogiartikkeli on sinun markkinassasi kuumaa kamaa, jota jaetaan hanakasti, sekin on merkki uudelleenkäytettävyydestä. Mieti erityisesti missä muodossa se rikkoisi kuplasi ja ehkäpä laajentaisi markkinaasi?

Laajennettavissa oleva blogaus

Tutkaile mitkä jo julkaistuista artikkeleistasi olisivat sisällöllisesti laajennettavissa esimerkiksi lisäesimerkeillä, haastatteluilla jne. Näiden laajennustöiden tuloksena voi olla vaikka se webinaari tai ekirja.

PS. Älä unohda, että tämä toimii myös toiseen suuntaan. Ota esimerkiksi tweetti, jonka toiminta-aste on keskivertotweettiäsi parempi ja laajenna se blogiartikkeliksi.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273