Jos olet ollut tarkkana, olet pistänyt Facebookin sivu-uudistuksen jälkeen merkille, että nykyään Facebook-sivu voi tykätä toisesta sivusta. Ennen näin ei ollut, vaan sivu saattoi vain merkitä toisen sivun omaksi suosikkisivukseen.

Sivun tykkääminen toisesta sivusta on merkityksellisempää kuin vanhat suosikkisivut. Tähän tulokseen tulimme yhdessä Kustannus Oy Maamerkin kanssa, kun järjestimme heille räätälöityä koulutusta.

Miksi sivun pitäisi tykätä toisesta sivusta?

Sivulla näkyy nykyään Tykkäämiset-laatikko

Sivu voi tykätä toisesta sivusta kahdella eri tavalla: 1) käytä Facebookia sivuna ja navigoi itsesi sille sivulle josta aiot tykätä ja klikkaa sivun nimen yhteydessä olevaa tykkää-nappia tai 2) käytä Facebookia henkilökohtaisella tilillä, navigoi tykättävälle sivulle sen vasemman palstan alalaitaan ja klikkaa “Lisää oman sivuni suosikkeihin”.

Kuten ennenkin, tämä on hyvä tapa osoittaa yhteenkuuluvuutta: yhteistyökumppanin, saman organisaation eri osastojen ja vaikka asiakassuhteiden välillä. Tykkäyksen yhtenä tuloksena on Tykkäämiset-osio sillä omalla sivulla, aivan kuten siellä oli ennen Suosikkisivut-laatikko. Sivun ylläpitäjä voi päättää mitkä tykkäämisen tuossa laatikossa eritoten näytetään (muokkaa sivua -> esillä -> muokkaa esiteltäviä tykkäyksiä).

Nyt on kuitenkin mahdollista myös käydä sivuna osallistumassa tykätyn sivun keskusteluissa (kuten esimerkiksi tässä Rautasillan avauksessa) tai jättää jopa ihan oma tilapäivitys sinne toisen sivun seinälle ja tietysti myös tykätä sivuna toisten tiloista. Tätä eivät suosikkisivut mahdollistaneetkaan! Samalla kun käyttää Facebookia sivuna, näkee etusivulla oman henkilökohtaisen aktiviteettivirran sijasta sivun tykkäämien suosikkisivujen virtaa. Kumppanien toimien seuraamisestakin on siis tullut helpompaa.

Kustannus Oy Maamerkin kanssa keskustelimme, että he voivat aivan avoimesti kutsua toiset sivut toimimaan tulevalle omalle sivulleen loppukäyttäjän hyödyksi. Heidän sivunsa varsinainen kohderyhmä on käsikirjojen käyttäjät, mutta toimijoissa on oppilaitoksia, järjestöjä ja muita organisaatioita joilla voi aivan hyvin olla oma Facebook-läsnäolo. Sovita sivuna toisella sivulla toimiminen omaan strategiaasi ja mieti myös omaa suhtautumista siihen, kun toiset sivut tulevat omalle tontillesi toimimaan.

Sivu voi tykätä toisen sivun viesteistä aivan kuten tykkääjätkin tekevät

Kaikki organisaatiot eivät välttämättä pysty avoimesti suhtautumaan toisten tahojen vierailuihin sivuillaan, mutta tämä vaatinee vain asenteiden muutosta.

Organisaatioiden välisen verkoston rakentamista

Sivuna FB:tä käyttäessä suositellaan tykättäviä sivuja

Näkisin, että tämä mahdollistaa organisaatioille täyteläisemmän sosiaalisuuden. Toki meillä on edelleen mahdollisuus toimia myös omilla kasvoillamme yhteistyökumppanien ja muiden kanssa, mutta nyt meillä on myös se organisaationa näkymisen mahdollisuus ja verkostoa voidaan luoda useammalla tavalla.

Hyödynnä nämä tavat näyttää organisaatiosi toisella sivulla (ei siis itse ylläpitämälläsi):

  1. Käytä Facebookia sivuna ja vieraile toisella sivulla tekemässä tilapäivitys tai kommentti
  2. Tägää @mentions-toiminnolla omalla sivullasi toista sivua, jotkin näistä päivityksistä näkyvät myös tägätyllä sivulla
  3. Viestitä omana itsenäsi toisen organisaation sivulla, mutta “allekirjoita” viestisi tägäämällä omaan organisaatioosi viestisi lopussa
 

Huomioi myös, että kun käytät Facebookia sivuna, Facebook suosittelee tykättäviä sivuja. Ne sivut ovat niitä, joista monet sivustasi tykkäävät pitävät ja välillänne on mahdollisesti tutkailun arvoinen yhteys.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.