Etsi kuvien väliset erot
CC BY-SA 3.0

Etsi viisi virhettä omasta sosiaalisen median viestinnästäsi. Kirjaa ne ylös ja tarkista sen jälkeen ovatko ne kenties samoja kuin allaolevassa listassa?

Viisi on nyt ajankohtainen luku, sillä jotakuinkin niin kauan olemme Zentossa jo saaneet valmentaa asiakkaitamme viestimään sosiaalisessa mediassa. Ja usein ollaan huomattu, että soitellen on lähdetty someen monessa yrityksessä ja organisaatiossa.

Reippaina käymme rekkain alle -menetelmässä on myös etunsa, sillä kaikkihan me tiedämme että suurin osa oppimisesta tapahtuu tekemällä virheitä. Jos siis löydät itsesi allaolevasta listasta niin voit olla varma että sinussa on potentiaalia. Samalla voit miettiä, olisiko nyt korjausliikkeiden aika.

1. Suunnitelman puute

Ihan pakko on taas siteerata kansallissankariamme Antti Rokkaa: “Ratekia on sitä että tähtää ensin”. Sosiaalisen median viestintäsuunnitelman tai sisältöstrategian tekemiseen kannattaa suhtautua samalla tavalla kuin budjettiin: se ohjaa päivittäistä toimintaa ja antaa koko toiminnalle raamit.

Kun suunnitelma tehdään, se kannattaa myös “jalkauttaa” koko organisaatioon. Muista että suunnitelma ei ole koskaan valmis. Pidä se riittävän kevyenä eli helppokäyttöisenä ja päivitä sitä jatkuvasti.

2. Liian vähän laadukkaita sisältöjä

Sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi on tehnyt kaikista verkossa markkinoivista yrityksistä julkaisijoita. Sisällöntuotannon osaaminen ei ole kuitenkaan automaattista kaikille yrityksille. Miten tämä ongelma voidaan ratkaista?

Jos sinulla on sosiaalisen median viestintäsuunnitelma tai sisältöstrategia niin liitä siihen vielä päivityskalenteri, johon on “ajastettu” tietyksi ajaksi eteenpäin viestinnän sisältö, viestien aiheet kanavakohtaisesti. Jos et omin voimin selviä sisältöjen tuotannosta, niin tilaa apua, pääasia että viestinnän suunnitelma on tehty ja langat ovat omissa käsissä.

Tarkista myös, onko sinulla liian monta kanavaa käytössä sisältömäärään ja työaikaan nähden? Muista että et voi tuutata samaa viestiä kaikilla eri kanavilla, vaan jokaisella kanavalla pitäisi olla oma sisältösuunnitelma.

3. Yleisöä ei aktivoida osallistumaan

Oletko ihmetellyt yleisösi hiljaisuutta? Tai oletko tutkinut, millainen viesti tavoittaa parhaiten oman yleisösi ja saa aikaan reaktioita?

Esimerkiksi Facebookissa voit helposti tyrehdyttää viestisi kulkeutumista uutisvirtaan. Se tapahtuu mm. viestimällä väärään aikaan eli silloin kun yleisösi ei ole paikalla. Tämän asiat voit helposti tarkistaa FB:n kävijätilastoista ja sen jälkeen korjata virheen omassa viestinnässäsi.

Myös liian pitkät tekstipainotteiset ja liian usein postatut viestit estävät perillemenoa. Kuvat sen sijaan ovat yleisölle mieluisaa sisältöä. Ja jos haluat saada reaktioita aikaan, niin muista kehoittaa yleisöäsi toimintaan.

Olet asian ytimessä kun mietit, miten saat yleisösi osallistumaan ja tuottamaan sisältöä, joka hyödyttää myös sinua/organisaatiotasi/yritystäsi.

4. Minä minä ja vielä kerran minä -ajattelu

Sisältömarkkinoinnin maailmassa ei ole enää tilaa minä minä minä -ajattelulle. Markkinointiviestien suora tykittäminen kuluttajille ei enää tuota tuloksia.

Nyt sinun on tehtävä brändistäsi niin kiinnostava että se vetää verkossa puoleensa asiakkaita. Tarkemmin sanottuna sinun tehtäväsi markkinoijana on palvella yleisöäsi tarjoamalla heille heitä hyödyntävää ja kiinnostavaa tai viihdyttävää sisältöä. Näin rakennat asiakkaan luottamusta omaan tuotteeseesi tai palveluusi.

5. Mittaamisen puute tai väärien asioiden mittaaminen

Tutkimuksissa niin Suomessa kuin maailmalla on havaittu että monet yritykset eivät ole kokeneet hyötyneensä sosiaalisen median käytöstä. Nämä samat yritykset ovat myös kertoneet että eivät suunnittele eivätkä mittaa sosiaalisen median läsnäoloaan. Eikö tässä ole jokin ristiriita?

Monet, myös meidän asiakkaistamme ovat keskittyneet mittaamaan ns. vääriä asioita. Hyvä esimerkki tästä on mitata Facebook-sivulla vain tykkääjien määrää. Mitä väliä sillä on, jos juuri kukaan ei puhu teistä, toisin sanoen jaa viestiä eteenpäin, tykkää tai kommentoi? Keskity siis mittaamaan tykkääjämäärän sijasta puheen määrää. Silloin ymmärrät myös kuinka tärkeää on omalla viestinnällä aktivoida yleisöä toimimaan.

Mielelläni kuulisin omista somekokemuksistasi. Jos haluat jatkaa listaa niin kommentoi alle!

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.