Somea se kirjeellä

Ei sosiaalisessa mediassakaan aina ole kyse uusien seuraajien haalimisesta, vaan on tehtävä asioita joilla heidät saadaan palaamaan aina uudestaan ja uudestaan.

Folkin Tommi Laihon klinikalla Markkinoinnin & Mainonnan sivuilla julkaistiin tänään aamulla kirjoitus rakkauskirjeestä asiakkaalle. Laihon hahmottelema rakkauskirje pankilta asiakkaalleen Kertulle ei ehkä ole todellinen rakkaudenosoitus, mutta ajatuksena kirje ei ole ollenkaan huono.

Itseasiassa olin miettinyt asiaa jo aikaisemmin, kun olen miettinyt asiakkaillemme työkirjaa ensimmäisiksi päiviksi sosiaalisessa mediassa.

Kirjeitä? Sosiaalisessa mediassa?

Sosiaalisella mediallakin on kevyt taipumus olla oman viestin tuuppaamista maailman tuuliin. Vai väitätkö, että viimeisin tilapäivityksesi olisi tehokkaasti suunnattu tietynlainen yksilö mielessä?

Yhteisöllisyyden luomisen avaintekijöihin kuuluu ehdottomasti huomion osoittaminen seuraajalle. Myös yksittäiselle seuraajalle, eikä tasaisesti koko tykkääjien joukolle. Hienoa on, jos mainitset julkisesti kommentoidessasi seuraajan nimeltä, mutta miksi et esimerkiksi kiittäisi häntä myös yksityisesti?

Äkkiseltään tämä voi tuntua tyhjänpäiväiseltä – lähestyä nyt yhtä ihmistä?

Yksityinen huomio on luottamuksen herättämistä. Siksi sosiaalisessa mediassakin kannattaa välillä lähetellä niin sanotusti kirjeitä. Huomio ja luottamus kasvattaa uskollisuutta, he paitsi palaavat todennäköisemmin takaisin sivullesi myös levittävät sanaa siitä eteenpäin. ”Sellainen sosiaalisen median toimisto kuin Zento lähestyi minua yksityisviestillä kiittäen kommentista, onko ennen moista kuultu?”

Miten lähetän kirjeen?

Sosiaalisen median työkalut mahdollistavat yksittäisen ihmisen lähestymisen yksityisesti. Aina on olemassa myös sähköposti, jos kyseessä on vaikka blogikommentoija, jota haluat lähestyä.

Huomion antaminen ei siis riipu välineen puutteesta, vaan sinusta.

Eri toten viestissä kannattaa tietysti kiittää tuon yksittäisen seuraajan toimista. Kannattaa kuitenkin pyrkiä aina antamaan jotain lisää, ettei viestistä tule vain suoramarkkinointia heidän inboxeihinsa.

Anna enemmän kuin kiitosta:

  • Vastaa kunnolla ja perinpohjaisesti hänen esittämäänsä kysymykseen
  • Tarjoa lisänäkökulmia hänen esittämäänsä kommenttiin
  • Kysy miten häntä voisit palvella

Älä unohda liittää viestiisi esimerkiksi linkkiä blogiinne, jossa tietysti tarjotaan lisää hyödyllistä asiaa. Ole hyödyksi kirjeen vastaanottajalle ja ole hyödyksi itsellesi. Eikä ole ollenkaan huono ajatus kysyä mitä hänelle kuuluu.

1-3 kommentoijan lähestyminen kerrallaan ei ole paha nakki. Älä unohda valikoida uusia lähestyttäviä säännöllisin väliajoin!

Kommentteja vanhan sivuston puolelta:

Hakukoneoptimointi: ”Lisäehdotuksena vielä, että ulkoisten linkkien saaminen kommentoijalta on sivuston hakukonesijoitusten kannalta ensiarvoisen tärkeää. Tällaisia linkkejä voi jopa suorasukaisesti pyytää. Terveisin, Hakukoneoptimoija”

Hanna Takala: ”Hyvä huomio, ulkoiset linkit todellakin ovat tarpeen ja niiden pyytäminen ei ole millään muotoa pahasta. Meillä suomalaisilla on vain taipumus olla niin kovin vaatimattomia, ettei moinen ”huomion haku” käy muka päinsä.”

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273