Onko ensi vuoden somesuunnitelma jo hanskassa? Millaisia tavoitteita olet listannut?

Sosiaalisen median suunnitelma

Jos suunnitelma on vasta tähtiin kirjoitettu, niin tässä hieman evästystä ja vinkkejä sen luomiseen. Aloitetaan tavoitteista: mitä erityistä aiot tehdä markkinoinnin ja viestinnän saralla vuonna 2014? Mitkä ovat ensi vuoden juonet eli tavoitteesi sosiaalisessa mediassa?

“Sun täytyy varoo mitä sä haluut, koska saat sen.
Jos et halua mitään, saat senkin” (Andy McCoy)

Muista että tavoitteet kannattaa olla lyhyitä, täsmällisiä, mitattavia, aikaan sidottuja ja realistisia saavuttaa. Jos haluat kirjata yleisen tason tavoitteita niin kirjaa ne erikseen, esim. lisää tunnettuutta tai uusia asiakkaita.

Mitä tarkemmin erittelet tavoitteet, sitä paremmin niillä on taipumus toteutua. Jos esimerkiksi tavoitteena on saada lisää liidejä verkon kautta, niin kuinka monta uutta liidiä, missä ajassa (esim. kuukaudessa) ja minkä palveluiden avulla?

Jos tavoitteena on saada lisää liikennettä verkkosivuille tai lisää käyntejä verkkokauppaan, niin kuinka paljon? Kuinka monta uutta vierailua viikossa tai kuukaudessa?

Sido tavoite aikaan

Somesuunnitelma sisältää koko vuoden, mutta tavoitteet kannattaa sitoa lyhyempiin ajanjaksoihin. Koska tavoite saavutetaan? Koska meillä esim. on Pinterestin yleisömäärä tai jakojen määrä kaksinkertaistunut?

Tavoitteisiin liittyy resurssit, eli kuinka paljon aikaa ja resursseja on käytössä. Kuinka monta tuntia päivässä tai viikossa voidaan käyttää (sisältö)markkinointiin/viestintään somessa? Pärjätäänkö omin voimin vai tarvitaanko sisällöntuotantoon ulkopuolista apua?

Kun tavoitteet on listattu, on helpompi miettiä, mitä kaikkea työtä ja millaisia ponnistuksia tarvitaan että tavoitteet saavutetaan? Pitäisiko esimerkiksi laajentaa omaa sosiaalisen median läsnäoloa?

Keskity kuvien jakamiseen

Ensi vuoden somesuunnitelman metkuihin voi kuulua uusien palveluiden käyttöönottoa esim. Facebookin ja Twitterin lisäksi. Mihin uusiin palveluihin sitten kannattaisi panostaa vuonna 2014?

Someviestijän ja markkinoijan kuuluu luonnollisesti mennä sinne missä oma yleisö on. Ja tilastot näytävät, että suuri osa yleisöstä alkaa jo olla eri kuvanjakopalveluissa.

Kulunut vuosi 2013 on ollut somessa kuvienjakopalveluiden riemuvoittoa, joka jatkuu ja voimistuu ensi vuonna. Mieti, pitäisikö oma palvelusi tai brändisi olla läsnä Pinterestissä, Instagramissa tai YouTubessa. Erityisesti verkkokauppiaille ovat sekä Pinterest että Instagram yhä tärkeämpiä myynnin vauhdittajia.

Trendinä näyttäisi olevan myös ns.lyhytsisällöt, jotka liittyvät kuviin ja joihin panostamista kannattaa miettiä. Lyhytsisältöjä jaetaan palveluissa Vine, Instagram ja Snapchat.

Muista hashtagit ja Facebookin uusi algoritmi

Mitä muita metkuja kannattaisi someviestijän ja markkinoijan ottaa huomioon ensi vuonna?

Sisällöntuottoon liittyen kannattaa muistaa hashtagien käyttäminen, myös muualla kuin Twitterissä. Hashtagit ovat tärkeitä esim. Instagramissa ja Pinterestissä. Myös Facebook otti käyttöön hashtagit ja Google ilmoitti, että niillä on merkitystä hakutuloksissa.

Facebookissa toimijoille vielä pari vinkkiä vuodelle 2014: FB:n algoritmi on muuttunut ja nyt kannattaa eri sisältötyyppejä kokeilemalla varmistaa, millaiset viestit menevät parhaiten perille.

Tosin viestien perillemeno orgaanisesti on Facebookissa yhä vaikeampaa. Tähän liittyy se toinen vinkki eli valmistautukaa budjetissa siihen, että joudutte maksamaan viestien leviämisestä. Maksullisuus liittyy jo olennaisesti Facebookin yrityssivujen toimintaan.

Kun olet hahmotellut somesuunnitelman, listannut ja eritellyt tavoitteet, niin mieti lopuksi, mikä on isoin haaste markkinoinnissa/viestinnässä joka mahdollisesti estää saavuttamasta tavoitettasi? Voiko sitä haastetta/estettä lähteä purkamaan?

Jos tämä herätti lisää kysymyksiä tai ajatuksia, niin kommentoi tai lisää omat vinkkisi tai evästykset sosiaalisen median viestijöille vuodelle 2014!


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.