Tähtää Facebookin uutisvirtaan ja toimintaan

Saatoit viime viikolla laittaa ainakin uutisista merkille, että Facebookia päivitettiin taas?

Suurimmat näkyvät muutokset koskevat lähinnä henkilökohtaisten profiilien muuttumista aikajanoiksi sekä etusivun uutisvirta muuttuu myös. Uutisvirran rinnalle on tullut ns. Ticker, joka on suomennettu Uutisnauhaksi.

Haluaisin tänään jutella teille nimenomaan etusivusta, sen uutisvirrasta ja tästä Uutisnauha-uutuudesta.

Ole siellä missä aktiivisuus tapahtuu

Tiedät varmasti, että yrityksiä, organisaatioita ja muita markkinoijia varten Facebookissa ovat olemassa sivut? Periaatteessa Mark Zuckerbergin F8-tapahtumassa 22.9. lanseeraamat muutokset eivät oikeastaan koskeneet vielä sivuja, mutta sivujen ylläpitäjille etenkin etusivun muutokset ovat tärkeitä ymmärtää.

Tilanne on nimittäin se, että sivustasi tykkäävät palaavat sivullesi takaisin vain aniharvoin. Jos he reagoivatkin päivityksiisi, he reagoivat niihin todennäköisemmin etusivuillaan uutisvirrassa. Noiden reaktioiden pitäisi olla yksi tärkeimmistä tavoitteistasi, mitä Facebook-viestintään tulee. Ongelma on siinä, että jokainen sivullesi päivittämäsi viesti ei ilmaannu kaikkien tykkääjien etusivulle reagoitavaksi!

Uutisnauhaan tulevat tästedes ns. kevyemmät tapahtumat, kun esimerkiksi ystäväsi kommentoivat jotain jollain sivulla. Uutisvirtaan sen sijaan tulevat tilapäivitykset ja tulevaisuudessa nekin jaetaan vielä tärkeisiin uutisiin ja tavallisiin uutisiin. 

Haluat tottakai saada näkyvyyttä sekä uutisvirrassa että Uutisnauhassa.

 

Ticker eli Uutisnauha pumppaa kevyttä toimintaviestiä koko ajan

 

Taivuta virta tahtoosi

Facebookilla on käytössään järjestely nimeltä EdgeRank ja se määrittää sen, mitkä päivityksistä tulevat etusivun virtaan. Taustalla on jokin resepti, jonka täydellistä koostumusta ei taida kukaan tietää. EdgeRank on vähän niinkuin keittiömestarin salainen kastike.

On kuitenkin olemassa muutamia hyviä nyrkkisääntöjä, joilla virtaan pääseminen on helpompaa:

Vähemmän on enemmän

Pidä päivitykset sisällöltään yksinkertaisina, ymmärrettävinä ja helposti silmäiltävinä. Vältä monimutkaisuutta kaikin tavoin, pelkkä tekstipäivitys voi saada huikeasti reaktioita!

Lyhyemmät viestit

Yksinkertaisuuden lisäksi suosi lyhyitä viestejä: 80 merkkiä tai vähemmän. Facebook saattoi pidentää viestien maksimimittaa, mutta tehokkaan viestin kannattaa silti olla lyhyt.

Sisällön muoto

Käytä palvelun tarjoamia sisällön muotoja. Kirjoita puhdas tilapäivitys, lähetä yksi kuva, lataa albumillinen kuvia tai tarjoile ajankohtainen linkki. Lataa palveluun video tai kysy kysymys.

Täydet linkit

Linkinlyhentäjät kuten TinyURL.com tai bitly puolustavat paikkaansa Twitterissä, mutta Facebookissa niitä ei tutkimusten mukaan kannata käyttää. Käytä siis aina kokomittaista urlia, tutkimusten mukaan reaktioiden määrä on kolminkertainen!

Toiminta-aika

Torstait ja perjantait ovat yleisesti päivistä parhaita, Iloisuusindeksissä (Happiness Index) 10% piikki perjantaissa! Kellonajan suhteen tiedossa ei ole Suomessa pätevimpiä aikoja, mutta ilta- ja yöaikaan liikennettä voi hyvinkin olla enemmän kuin päiväsaikaan.

Päivitä käsin

Olisi helppoa tuoda esimerkiksi organisaation blogi automaattisesti Facebook-sivulle kolmannen osapuolen sovelluksella tai ajastettuja päivityksiä, mutta se ei kannata. Käsin päivittämällä tulet käyttäneeksi Facebookin omaa työkalua: tilapäivityskenttää ja siitä Facebookissa tykkäävät. Päivitä siis manuaalisesti, pääset paremmin virtaan!

Näiden lisäksi pyri saamaan aikaiseksi reaktioita, niillä pääset Uutisnauhalle! Käytä lyhyitä viestejä siis vaikka siten, että pyydät reaktiota johonkin asiaan. Olen pistänyt merkille, että omienkin reaktioideni määrä on kasvussa uutisnauhan myötä!

Monia myös varmasti kiinnostaa ovatko Facebook-sivut saamassa visuaalisen ilmeen kohotuksen, kun kerran henkilöprofiilitkin saivat? Mitä todennäköisimmin kyllä, täytyy vain kärsivällisesti odottaa. Näyttävä Cover-kuva ainakin lienisi monille brändeille tervetullut uutuus?

Julkaistu: | Kategoriat:

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273