Pohdiskelen tässä — tilauksesta — Instagramia rekrytointiviestinnässä sekä työnantajakuvan rakentamisessa. Yksi tärkeä pointti, joka koskee rekrytointiviestintää (mutta myös muita viestinnän lajeja), on kiinteistövälittäjien mantra: sijainti, sijainti, sijainti!

Instagram-kuvathan voi halutessaan merkitä kartalle. Rekrytointiasioissa tämä on yksi tapa lähteä tarkentamaan paikallisiin instagrammaajiin, mutta paikkatietoa voi käyttää hyväkseen muutenkin, esimerkiksi kulttuurikohteissa.

Tarkenna Instagramissa sijaintiin, sijaintiin, sijaintiin!

Hyödynnä kohteessasi syntyvä yleisön Instagram-sisältö

Otanpa esimerkiksi nyt vaikka Tampere-talon, joka kuuluu allekirjoittaneen päivittäiseen maisemaan. Alla esimerkiksi kaverini Maria Rajakallio on jakanut kuvan Tampere-talolta Instagramiin, niinkuin myös kymmenet muut ovat tehneet.

Instagram-kuva Tampere-talolta Instagram-kuvia sijainnista Tampere-talo

Tampere-talolla on omakin Instagram-tili. Syyskuussa 2014 ensimmäisen kuvansa postannut tili epäilemättä kaipaa puoleensa lisää seuraajia ja reagoijia, juuri nyt seuraajia kun on 69 kappaletta ja reaktioita keskimäärin 2,5 kuvaa kohden.

Hashtagilla #tamperetalo on tähän mennessä jaettu 2135 kuvaa, joihin reagoiminen (tykkäys, kommentointi ja uudelleenpostaus) Tampere-talon toimesta auttaisi varmasti Tampere-talon omaakin tiliä. Etenkin uudelleenpostauksella saisi mukavasti aikaiseksi päivittäistä aktiviteettia omalle tilille.

Lähtisin lähestymään asiaa siis erityisesti uudelleenpostauksella. Itse käytän asiassa sovellusta nimeltä Repost for Instagram. Se tuottaa alla olevan näköisen kuvan ja kuvauskentässä tottakai mainitaan kuvaajan Instagram-tunnus. Jos nyt jakaisin tuon kuvan ja mainitsisin Andy Hopin käyttäjätilin @andyhopi, hän saisi tiedon siitä ja saattaisipa jakooni reagoidakin (ehkäpä kiittäen 😉). Ne postaukset, joissa mainitaan toinen käyttäjä, saavat keskimäärin 56 % enemmän vuorovaikutusta aikaiseksi kuin ne missä ei ketään mainita.

Uudelleenpostaaminen Instagramissa onnistuu vaikka sovelluksella Repost

Repost-sovellus antaa sinun etsiä käyttäjistä sekä hashtageista, samoin ovat rajoittuneet niin Instagram itsekin kuin myös Instagram-mittaamisessa hyvä Iconosquare. Mitä jos haluatkin seurata Instagram-kuvia ja reagoida niihin nimenomaan sijainnin perusteella?

Vanha tuttu automatisaattori ja yksi ehdottomista suosikkityökaluistani IFTTT mahdollistaa myös sijainnista — tässä tapauksessa siis Tampere-talo — ja sen läheisyydestä kuvien jatkuvan hakemisen automaattisesti. Ilmaiseksi.

Miten saa kiinni sijainnin kuvat, jos ei hashtagia #[sijainti] ole?

IFTTT tietysti mahdollistaa vaikka mitä, mutta tällä kertaa reseptin laukaisijana käytetään siis Instagram-kuvia tietystä sijannista eikä hashtagia. Tässä tapauksessa siis Tampere-talo ja sen välitön lähiympäristö.

IFTTT-laukaisijana Instagram-kuvat Tampere-talon välittömästä läheisyydestä

Luonnollisestikin pitää päättää, mitä sitten tapahtuu kun kyseisellä alueella otetaan kuva. Tekijänoikeuksien kannalta turvallisinta lienee tilata tieto kuvasta hälytyksen omaisesti sähköpostiinsa, josta sitten mietitään mahdollisia jatkotoimenpiteitä kuvan suhteen (tykkää, kommentoi, uudelleenpostaa, seuraa kuvaajaa!).

Sähköpostiin tiedon saaminen onnistuu vaikka tällä reseptillä, voit halutessasi tietysti vaihtaa alueen Tampere-talosta omien tavoitteidesi mukaiseksi.

IFTTT Recipe: Instagram-kuvat Tampere-talolta sähköpostiini connects instagram to email

Sähköpostin sijasta voit tietysti koota sijainnin kuvista listaa vaikka Google Driven laskentataulukkoon, niinkuin tweettien arkistoinnin yhteydessä esittelin tai ladata ne Facebook-sivullesi tai Twitter-tiliisi natiivikuviksi. Jälkimmäiset näistä ehdotuksista ovat aavistuksen arvelluttavia, kun kyseessä on kuitenkin muiden ottamat kuvat. Mahdollista on tietysti myös se, että monitoroit sijantisi Instagram-kuvia automatisoimalla ne suojattuun blogiisi, olipa se Blogger, Tumblr tai WordPress -blogi. Miten itse haluaisit tiedon kuvista?

Valitset tietysti itsellesi ja tiimillesi kätevimmän tavan seurata lähetettyjä kuvia. Se väline mihin tieto tulee ei ole niin olennaista kun se, mitä sillä tiedolla teet. Kulttuurikohteessa minä itse panostaisin uudelleenpostaamiseen tavoitteellisin kuvauksin, hyvin hashtagein ja rohkein käyttäjämaininnoin. Rekrytointitarkoituksissa taas keskittyisin erityisesti paikallisten kuvien lähettäjiin ja heidän “seulomiseensa”.

PS. Tätä kirjoittaessa on tarjolla muutama iltakurssi Instagramista Tampereella, tsekkaa tarjolla olevat päiväykset ja tule mukaan!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.