Toimitko yrityksenä tai organisaationa somessa? Onko taktiikka kunnossa? Kysyn tätä asiaa nyt somevalmentajan roolissa, sillä kaimani Takalan Hannan kanssa olemme panneet merkille että aika moni meidänkin koulutettavista on lähtenyt soitellen someen, ilman sen kummempaa strategiaa tai suunnitelmaa.

Eikä siinä mitään, osalla sometoimijoista on taktiikkana ensin toimia ja tehdä hieman virheitäkin, oppia niistä ja sitten vasta miettiä oma strategia. Tämä on kuitenkin se pitempi tie ja sopii esimerkiksi ns. suoran toiminnan tyypeille. Tästä hyvänä esimerkkinä Jounin kauppa ja Sampo Kaulanen, jonka viestintä Facebookissa singahti uuteen ulottuvuuteen ja tavoitti suuren yleisön sen jälkeen kun Sampo muutti taktiikkaansa, pistäen oman persoonansa täysillä peliin.

Kaikkihan me tiedetään, että se joka sopii yhdelle, ei sovi toiselle eli Samponkaan someviestinnän taktiikka ei kaikilta vaan luonnistu. Eli se omalle organisaatiolle sopivin taktiikka pitää itse kehittää tai löytää. Joka tapauksessa someviestinnän taktiikka on asia, jota täytyy aina säännöllisin väliajoin tarkistaa. Se on vähän kuin auto, joka pitää huoltaa ja katsastaa vuosittain.

Annan hieman eväitä oman taktiikan rakentamiseen tai kuntotarkastukseen, mutta ennen sitä muistutan: oli taktiikkasi mikä tahansa niin tavoitteellinen viestintä on se työkalu, joka vie sinut aina maaliin. Ja muistutuksena vielä se resepti, joka oli siis tämä:

Tavoitteellisen sosiaalisen median viestinnän resepti

  1. Määrittele tavoitteet
  2. Aseta panokset eli resurssit
  3. Huolehdi että jokainen viesti vie tavoitetta eteenpäin
  4. Mittaa viestinnän tuloksia

Somesuunnitelmat
taktiikan taustalla

Seuraavaksi tarkista, löytyykö vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko organisaatiossasi tehty sosiaalisen median ohjeistus ja strategia, onko se ”jalkautettu”?
  • Kuka tai ketkä ovat vastuussa someviestinnästä ja kuka/ketkä sitä toteuttaa milläkin kanavalla?
  • Onko henkilöstöä rohkaistu viestimään somessa, toimimaan lähettiläinä?
  • Kenelle puhutte/ketä palvelette omilla sisällöillänne? Onko ostajapersoonat määritelty eri somepalveluissa?
  • Onko viestinnän/markkinoinnin ihmiset koulutettu viestimään tuloksellisesti?

Kuulostaa työläältä ja sitä se onkin. Tavoitteisiin pääseminen vaatii paljon ja raakaa työtä someviestinnän saralla ja usein se ei omin avuin edes onnistu, vaan tarvitset siihen ulkopuolista apua esim. kuvien, videoiden tai muiden sisältöjen tuotannossa.

Etenemistä helpottaa kun hiot taktiikkaa kuntoon asia kerrallaan ja palvelu kerrallaan. Periaatteena eri somepalvelujen valinnassa on, että mennään sinne missä se yleisö eli omat ostajapersoonat ovat.

Taktiikkasi suuren yleisön Facebookissa

Suurin someyleisö on Facebookissa eli todennäköisesti myös sinun kohderyhmäsi. Siellä sinun kannattaa tarkistaa kuntoon seuraavat asiat:

  • Mitä tavoitellaan? Esim. uusien asiakkaiden/liidien hankinta, brändin/organisaation tunnettuuden lisääntyminen, vuoropuhelu yleisön kanssa, tapahtumien markkinointi jne.
  • Onko viestintään resurssoitu tarpeeksi, kuka on vastuussa?
  • Millä tyylillä viestitään?
  • Millaiset sisällöt eniten kiinnostavat yleisöäsi? (Linkit, kuvat, videot, kilpailut jne.)
  • Viestitäänkö tarpeeksi usein ja oikeaan aikaan (silloin kun yleisösi on paikalla)?
  • Kuinka paljon päivitysten leviämistä edistetään rahalla, mitä ja kuinka usein mainostetaan?
  • Mitä mitataan? (Esim. tykkäyksien, kommenttien ja jakojen = keskustelun määrää, tykkääjien määrää, liikenteen määrää omille verkkosivuille, liidien määrää)

Facebookin lisäksi taktiikkaa kannattaa hioa blogissa ja niissä somepalveluissa joissa organisaatiosi on läsnä eli esim. Twitterissä, LinkedInissä, Youtubessa ja muissa kuvien/videoiden jakopalveluissa. Niihin palveluihin liittyvästä taktiikasta lisää jatkossa eli jos kiinnostaa niin pysy niin sanotusti kuulolla.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.