Zento blogi

Käyttäjän Hanna Takala kuva

Arvioitko pimeän sosiaalisen median voimaa?

Illat pimenevät päivä päivältä ja niin pimenen minäkin. Siksipä ajattelinkin ihan reilusti rysäyttää blogin lomaltapaluuartikkeliksi jutun pimeästä sosiaalisesta mediasta.

Enkä nyt tarkoita pimeällä sitä mielivaltaista aggressiivista sekoilua, jota tapahtuu Facebook-sivusi kommenteissa enkä vihamielistä tahi halventavaa tweettausta, jota tapahtuu televisio-ohjelmien hashtageilla. Tarkoitan pikemminkin sitä sosiaalista mediaa, joka jää mittausvälineiltäsi piiloon.

Kategoria: 
Käyttäjän Hanna Takala kuva

Hyllytä viestisi hyvällä tavalla

Mummoni vietti juhannusta kahden ystävättärensä seurassa. Hän kertoi minulle jälkeenpäin, kuinka nuo kaksi ystävätärtä olivat kumpikin höpöttäneet taukoamatta, kumpikin eri asiasta. Oli kuulemma parempi olla itse hiljaa, kun ei kuitenkaan kumpikaan päällepuhuja olisi kuunnellut, olisi tarvinnut huutaakin ja ääni siinä vain olisi mennyt. Vaikka siis olisi ollut jotain sanottavaakin — mummolla kun yleensä on viiltävä analyysi takataskussaan.

Niin se tahtoo mennä sosiaalisessa mediassakin.

Käyttäjän Hanna Puro kuva

Somessa koolla on väliä!

Ole hyvin lyhytsanainen tai kerro pitempi tarina. Käytä oikeankokoisia kuvia. Valitse se suurempi fontti. Näillä kaikilla asioilla on väliä, kun viestit somessa.

Sosiaalinen media on mullistanut viestinnän lakeja ja pakottanut kerrontaamme muuttumaan yhä tiivimpään, sähkösanomatyyliseen suuntaan. Muutos alkoi jo tekstiviesteistä, jotka ovat pysyvästi vaikuttaneet koko kieleen ja viestintään.

Käyttäjän Hanna Puro kuva

Sano se videolla - mutta missä somepalvelussa?

Videoiden käyttö verkossa on aihe, josta on ehkä eniten viime aikoina herännyt pöhinää ja kysymyksiä niin koulutuksissa kuin someyleisön joukossa.     

Miksi käyttäisin videota somessa, eikö teksti ja kuvat riitä? No, videosta on tullut verkkosisältöjen kunkku ja liikkuvan kuvan voimaa ei mikään muu sisältö näytä päihittävän. Parin vuoden päästä jopa 70% kaikesta verkkoliikenteestä on videosisältöä. Kun lasketaan yleisön reaktioita/jakoja, niin siinäkin videosisällöt voittavat: yli 90% mobiilivideoiden yleisöstä jakaa videoita eteenpäin.

Käyttäjän Hanna Takala kuva

Mitä hyötyä on tweettien arkistoimisesta?

Olen vähän samaan tapaan kiero, kuin korkkiruuvi. Paitsi, että vähän ehkä vieläkin kierompi, sillä pyrin viittaamaan asioihin eri somekanavien välillä kuin mikäkin useammassa ulottuvuudessa seikkaileva korkkiruuvimustekala.

Tähän liittyen edellisessä videovinkissäni Zenton Facebook-sivulla kerroin millä välineellä voit helposti arkistoida tweettisi.

Kategoria: 
Käyttäjän Hanna Takala kuva

Kumpi voittaa somessa: ammattilaiskuvaaja vai amatööriasiakkaasi?

Eräällä asiakkaallani, jolle toimin lähinnä yhteisömanagerina, on aivan viimeisen päälle kauniita valokuvia. Ammattilaiskuvaajan heidän tiloistaan ja tuotteistaan ottamia, ihania otoksia! Ne ovat kuitenkin yksi niistä harvoista asioista, joka heidän sosiaalisen median materiaalipaletissaan epäilyttää.

Ai miksi?

Ne ovat liiankin kaunista ja hyvää materiaalia.

Käyttäjän Hanna Puro kuva

Virheet opettavat virkamiestä toimimaan somessa

Virkamiehet oppivat nyt isolla volyymilla toimimaan somessa. Siellä on oltava läsnä, koska siellä ne kansalaisetkin eli asiakkaat ovat.

Virkamiesten somekoulutuksissa toistuvana puheenaiheena on pelko virheiden tekemisestä ja mokaamisesta. Pahimmillaan pelko halvaannuttaa eli ei uskalleta tehdä mitään, ettei vaan tehtäisi virheitä.

Käyttäjän Hanna Takala kuva

Anna vaihtoehto yleisöllesi — bloggaa myös ääneen

Lueskellessani tuoretta Social Media Marketing Industry Report -paperia opin, että markkinoijista vain 6 % käyttää podcasteja, mutta 21 % aikoo tänä vuonna lähteä siihen touhuun mukaan. Tämä on merkittävä luku!

Podcasthan on käytännössä äänite, joten tästä vilahti mieleen eräs toinen ääneen liittyvä seikka.

Käyttäjän Hanna Takala kuva

Kannusta näyttävämmin pinnaamiseen eli räätälöi Pin it -nappisi

Viikon vinkkivideollani (siis sillä joita nyt julkaisen Facebook-sivullamme) annoin verkkokauppiaille tehtävän kehottaa (mahdollisia) asiakkaitaan tekemään julkisen toivomuslistan Pinterestiin — siis toimintakehoitus ihan ilman mitään porkkanaa. Samaan hyömyyn ajattelin näyttää sinulle erään mahdollisuuden Pinterestin suhteen.

Kategoria: 
Käyttäjän Hanna Takala kuva

Mitä vielä voisi tehdä Facebookissa näkyvyyden eteen?

Okei, tilannehan on siis se, että minä olen julkaissut Zenton Facebook-sivulla viime viikkoina videovinkkejä perjantaisin. Esimerkiksi viimeksi annoin vinkkejä persoonallisuuden näyttämiseen somessa.

Kategoria: 

Sivut