Lähiaikoina koulutuksissamme on juteltu muun muassa siitä, kuinka organisaatioiden sosiaalisen median viesteihin saadaan hieman henkilökohtaisempaa otetta. Yksi helppo tapa on henkilöidä viestiä allekirjoittamalla tilapäivitykset. 

Esimerkkejä on toistaiseksi hieman harvakseltaan, mutta muun muassa YLEn useilla Facebook-sivuilla tilapäivitykset ovat allekirjoitettuja. YLE Areena, YleX ja YLE Radio Suomi antavat sanailijoille nimet.


Klikkaa kuva suuremmaksi.

Vaikka nimi saattaa toisinaan viestistä jäädäkin, niin ainakin minusta henkilökohtaisesti tuntuu siltä, että jokainen allekirjoitettu viesti vain on aavistuksen lähempänä minua lukijana. Plaza Koti -lehdenkin läsnäoloon tuodaan silloin tällöin allekirjoituksia.


Klikkaa kuva suuremmaksi.

Mitä sinä olet mieltä? Tilapäivityksethän ovat parhaimmillaan kun ne ovat lyhyitä (alle 80 merkkiä), kannattaako tuota tilaa “uhrata” nimille tai jopa titteleille?

Ainahan on toki se mahdollisuus, että allekirjoitus tai lähettäjän tervehdys on vähän leikillisempi. Esimerkiksi ravintola Wistub Alsacen joulukalenteria eli jouluisia tilapäivityksiä päivittelevät niin keittiön kuin viinikellarinkin tontut.


Klikkaa kuva suuremmaksi.

Olen suositellut silloin tällöin henkilötasolla ihmisiä kommentoimaan ammatillisia asioita ja allekirjoittamaan nuo kommentit Facebookissa niin, että nimen yhteydessä tägätään @mentions-toiminnolla siihen omaan organisaatioon. Teen sitä itsekin toisten sivuilla kommentoidessani. 

Olisi kiva kuulla millaisia allekirjoitustapoja on tullut vastaan ja millaisilta tahoilta. Me kun kaikki seuraamme niin erilaisia asioita sosiaalisessa mediassa, että esimerkitkin ovat aina ihan erilaisia.

Twitterissä allekirjoituksia ei ole näkynyt, ja henkilökohtaisesti välttäisin niitä organisaatioidenkin tileillä. Ihan vain tilanpuutteen vuoksi.

Kommentteja vanhan sivuston puolelta:

Juha S: “Mieleen tulee VR:n Facebook-sivulla viestejä kommentoiva -mikko-. Kaverilla kyllä riittää työnsarkaa kun huomioi miten paljon ja minkälaista palautetta VR nykyään kerää. Silmiinpistävä asia on, että -mikko- on kirjoittaa “nimensä” pienellä alkukirjaimella. Netiketissä on tietenkin joustovaraa, mutta silti syntyy hieman epäammattimainen kuva, etenkin kun ollaan tuollaista instituutiota edustamassa. Muuten viestit on kyllä yleensä kirjoitettu kielioppisääntöjen mukaan.”

Hanna T: “On aivan pakko olla samaa mieltä Juha, enemmän tai vähemmän virheellisestä kirjoitusasusta tottakai herää omat mielikuvansa siitäkin. Äkkiseltään ei montaa -mikko -allekirjoitusta löytynyt, mutta kiinnostuneet voivat tsekata sellaisen vaikka tästä.”


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.