Runsas viikko sitten bongasin työhön liittyvistä uutisvirroistani erään Tumblr-blogin, joka sittemmin on siirtynyt toisenlaiseen sisältöön. We Never Look Up -blogissa oli kuvia ihmisistä, jotka katsoivat puhelimiaan tavan arkiaskareissaan.

Tuo puhelimiin tuijottaminen on ihan tavallista ja näihin arkiaskareisiin kuuluvat myös tapahtumiin osallistuminen: seminaarit, luennot, kurssit, messut, konsertit, sano sinä!

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö se sinun yleisössäsi oleva ihminen kuuntelisi sinua ja esitystäsi. Hän voi nimittäin raportoida asiantuntijuudestasi valitsemaansa palveluun.

Toimijamme raportoi paikan päältä - liveraportointi somessa

Mitä on liveraportointi?

Käytännössä ei ole kyse on esiintyjän tms. sanoman kertomisesta eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median palvelusta riippuu tietenkin onko kyse esimerkiksi livetweettaamisesta vai livepinnaamisesta. Alla muutamia liveraportoinnin mahdollisuuksia.

Meiltäkin on mahdollista tilata liveraportointia, kysy vaikka lisää.

Livetweettaminen

Livetweettaaminen on liveraportointia Twitteriin, eli kiteytetään show’sta 140 merkin viestejä ja käytetään tapahtuman hashtagia (sekä esiintyjien Twitter-handleja).

YLEn Antti Hirvosen kalvot “Livenä Twitterissä – rapoilusta kuratointiin” syyskuulta 2012 avaavat liveraportointia Twitterissä toimittajan näkökulmasta. Opit ovat kuitenkin hyviä muillekin kuin toimittajille. Katso kalvot:

Olen aiemmin kehottanut sinua järjestämään omiin tapahtumiisi Twitter-emännän, joka varmasti livetweettaa.

Livetviittaaminen on oma taiteen lajinsa. Mun mielestä parhaimpia tviittejä livetapahtumissa ovat sellaiset, jotka kiteyttävät puhujan sanoman tai kertovat jotain extraa asiaan liittyen. Eniten ärsyttävät sellaiset tviitit, joissa tuodaan vaan omaa egoa esiin tai omaa brändiä liikaa tyrkylle.
– Hanna Puro, Zento

Livepinnaaminen

Pinnaaminen tapahtuu tietysti Pinterestissä. Livepinnaamisessakin on käytännössä kyse lyhyestä viestinnästä ja hashtageista, mutta eri toten kiinnostavista kuvista. Erotuksena Twitteriin on kuvien lisäksi se, että kuvista syntyvät keskustelut ovat helpommin eroteltavissa toisistaan kuin Twitterissä.

Lue Event Manager Blogista Goodbye Live Tweeting, Hello Live Pinning.

 

Etenkin livepinnaamiseen kannattaa valita “keulahahmo(ja)” suosittujen pinnaajien joukosta ja luoda hänen/heidän sekä brändin yhteinen taulu tapahtumalle. Esimerkkinä Calypso St. Barthin tapahtumataulu Island Photoshoot, johon livepinnasi huippusuosittu pinnaaja Christine Martinez Miles to Style -blogista.

Virkistä muistiasi: Mikä on Pinterest ja miten sitä voi käyttää tapahtumamarkkinointiin muuten.

Livebloggaaminen

Tapahtumista raportoiminen bloggaamalla on saanut useita muotoja. Blogeihin syntyy sekä pidempiä artikkeleita että twittermäisiä lyhyistä viesteistä koostuvia virtoja.

Henkilökohtaisesti olen osallistunut livebloggaajana Elonmerkki 2011 -tapahtumaan, josta kirjoitin yhden seminaaripäivän aikana 8 artikkelia omaan blogiini. Livebloggaamiseen tarvitaan kontekstiin sopiva blogeja ja hyviä, nopeita bloggaajia.

Lyhytviesteihin perustuvasta livebloggaamisesta esimerkki The Verge: Live from Facebook’s ‘see what we’re building’ event. Heidän Facebookin Graph Search -lanseeraustilaisuudesta tekemänsä livebloggaus on saanut paljon kehuja.

Liveraportoi yleisösi ehdoilla

Päätä liveraportointiin käyttämäsi palvelu sen perusteella, missä kohdeyleisösi on. Voit aivan hyvin päätyä raportoimaan Facebookiin, jos yleisösi on nimenomaan siellä. Valintaan vaikuttaa tietysti myös haluamasi keulahahmo, missä hänellä on yleisöä? Eikä pidä unohtaa tapahtuman luonnetta, muotinäytöksestä on huomattavasti järkevämpää pinnata kuin väitöskirjatilaisuudesta.

Tee raportointiasi siis kaiken kaikkiaan yleisö mielessäsi.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.