Tulkoon Twitter-valkeus! Ja valkeus tuli

Se on jännittävää, kuinka mystisenä työkaluna Twitteriä pidetään. Mystistä siis siihen nähden mitä sillä Twitterillä teknisesti tehdään. Se kun ei edelleenkään ole sen kummempaa kuin 140 merkin mittaisilla tekstiviesteillä keskustelemista.

Kävin jokin aika sitten Vakuutusväen Liitto VvL ry:ssä vetämässä työpajan, jossa keskusteltiin muun muassa Twitteristä. Työpajaan osallistunut Sari erityisesti odotti Twitterin valkenemista, joten ajattelin tehdä Sarille ja sinulle palveluksen keräilemällä blogauksellisen verran Twitter-heräämisiä. Jos kaipaat Twitter-kurssia, ota yhteyttä!

Kerro kommentilla millaisessa tilanteessa sinä tajusit Twitterin voiman.

Tulkoon Twitter-valkeus! Ja valkeus tuli.

Yhteyksiä yleisöjen, yritysten, julkkisten ja avunantajien välillä

Puron Hannasta Twitter on erityisen hyvä juttu etenkin tapahtumissa. Sellaisessa yhteydessä tämä väline valkeni myös bloggaaja Carolyn Darraghille, kun hän osallistui bloggaajille järjestettyyn tapahtumaan. Yhtäkkiä hänelle yleisössä valkeni, että tapahtumatweetit ovat myös niille, jotka eivät pääse tilaisuuteen osallistumaan:

”I only realised the power of this thing when I was at Blogopolis 2012 last weekend. There was a big screen up on stage and many of the conference attendees started tweeting stuff the presenters were saying. Which at first I thought was strange, but then realised they were sending out messages to their followers who were unable to attend.”
– Carolyn Darragh, How Do I Use Twitter to Improve my Blog Traffic and Have Fun Too

Henkilökohtaisesti tykkään käyttää Twitteriä etenkin tutkiessani juttuja. Kyselen muun muassa ihmisten toimintatapoja tai ihmisiä, jotka tietävät jotain tietystä asiasta. Michael Armstrongille tweettaamisen voima valkeni kysymyksellä, kun hän etsi haastateltavaa Skype-projektiinsa ja twitteritse hän löysi Mr. Pitnerin:

”The point at which I realized the power of Twitter had to be when I was looking for someone to interview for my Skype Project. I sent out an open invitation and added the hashtags mentioned above and within 15minutes was able to connect with a Mr. Pitner, a teacher in San Luis, Arizona.”
– Michael Armstrong, PLN Project 10: Final Report

Hanna kertoo koulutuksissamme usein tarinaa, jonka kuuli Chris Messinan kertomana eräässä seminaarissa. Tarinassa Chris Messina sai Twitterillä sekunneissa kontaktin lentoyhtiöön. Myös Josh Corkenille mikroblogin mahtavuus avautui, kun hän sai hirvittävän helposti tarinansa jättimäisen yhtiön tiedoksi Twitterin avulla:

”At this point, I realized the power of Twitter. From a simple 140 character-long tweet, I was able to gain the attention of this enormous company and have my story heard!”
– Josh Corken, Twitter: Power for the Little Guy

Yksi Twitterin mahdollisuuksista on ehkä merkityksellisempi fanitytöille ja -pojille, mutta toisaalta kelläpä meistä ei olisi ammatillisiakin idoleja? Josephine Geraci ymmärsi yhtäkkiä Twitterin mahdin, kun löysi itsensä keskustelemasta itsensä Gene Simmonsin kanssa:

”The other night I realized the power of Twitter. I jumped into a conversation and gave a simple response, ”I love that song too”. I had no idea the conversation was happening among a huge fan and Gene Simmons!”
– kommentoija Josephine Geraci, 40 Fascinating Twitter Facts

Asiantuntijuuden esille tuomista

Olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisen meistä pitää pitää huolta asiantuntijabrändistään. Twitter on siinä huolenpidossa oivallinen väline ja uskoisin Daniel Adetunjin olevan samaa mieltä. Hän nimittäin sai korkeapalkkaisen työpaikan Twitterin kautta, koska teki väsymättä töitä tuodakseen asiantuntijuuttaan esille:

”Did I tell you I landed a high paying job this year through twitter? Well, yes I did.”
– Daniel Adetunji, How To Use Twitter To Land Your Next High Paying Job In 4 Steps

Asiantuntijuutta vahvistaa ehdottomasti myös se, että pysyy asiassa. Kasvatat auktoriteettiasi ja saat lisää seuraajia, kun erikoistut Twitter-viestinnässäsi. (Tiettyihin aiheisiin keskittyminen auttaa myös Klout-pisteitä tuijotellessa, mutta älä niistä nyt huoli.) Uskollisuus omalle ekologiselle lokerolle auttoi Jeff Bullasiakin ymmärtämään Twitterin tehot, kun hän keskittyi tweeteissäänkin edustamaansa nicheen:

”Eventually I understood the power of Twitter as a niche marketing tool on steroids and proceeded to follow people in the niche that I was blogging about which was social media, PR and marketing.”
– Jeff Bullas, How To Get 53,000 Twitter Followers: My Story

Suomalainen vaatimattomuus ei helpolla horju ja siksi meidän on vähän vaikea suhtautua siihen, että Twitterissä toisto on sallittua. Sumeilematon toisto on näyttänyt Mehak Naheemille tämän sosiaalisen median työkalun voiman, kun hän linkittää itsestään kertovaa sivuaan ja linkittää itsestään kertovaa sivuaan ja linkittää itsestään kertovaa sivuaan. Ilmeisesti se toimii hullun hyvin:

”Tweet your “about me” page twice daily. I do this every day and I must tell you, it works like crazy…. Just remember, tweet smart and don’t give up!”
– Mehak Naheem, How Do I Use Twitter For Marketing?

Ajankohtaista tietoa maailmalta

Istuin työpisteelläni Tampereella, kun Tweetdeckin pikkuruinen ilmoitusruutu kertoi minulle Japanin tsunamista. Virallisten uutiskanavien uutisointiin meni huomattavan pitkä aika. Samanoloisessa tilanteessa iski ymmärrys toimittaja Susanna Niinivaaralle hänen seuratessaan Egyptin vallankumousta Twitteritse:

”Egyptin vallankumouksen aikaan tajusin Twitterin voiman. Tuijotin kiihkeästi päivittyviä twiittejä ja klikkailin itselleni uusia seurattavia. Toimittajan silmin katsoin läppärilläni jatkuvasti päivittyvää muistiinpanovihkoa, paljon kiinnostavia ja tarkistamista vaativia merkintöjä.”
– Susanna Niinivaara, Toimittaja paljastaa: Minäkin olen takinkääntäjä

Asiakkaiden ja yleisöjen ohjaamista

Tietysti sinua kiinnostaa kaupan tekeminen Twitterissä. Anne Agorenille tämän välineen vaikuttavuus avautui sillä, että hän sai Twitterin kautta väen liikkeelle ja liikkeeseensä. Hän lupasi ensimmäiselle 10 ilmaisen lahjan ja tottakai moni yritti mahtua tuohon 10 joukkoon:

”I realized the power of Twitter early on — I ran a Twitter competition where the first 10 people who went to one of my retailers on Bond Street got a $40 keychain. Suddenly, a rush of people went to that store.”
– Anne Agoren, How I Did It

Juttuhan on niin, että Twitter on erinomainen väline liikenteen ohjaamisessa. Tämäkin blogi jaetaan Twitteriin ja joku lukijoista aivan varmasti sitä kautta on tätä tuleva lukemaan. Rob McNealy kertoo ymmärtäneensä mikroblogin mahdin, kun hänen radio-ohjelmaansa alkoivat Twitterin ansiosta kuunnella paikallisten lisäksi muutkin:

”I started tweeting my broadcast through Twitter with the link so my followers could tune in and listen. Well, even though it was a local broadcast people all throughout the nation started going to Clear Channel and listening to my radio show, that is when I understood the power of Twitter.”
– haastateltava Rob McNealy, Rob McNealy Interview: Social Media Guru

Nämä kymmenen esimerkkiä ovat vain kymmenen esimerkkiä. Jokaisella meistä on varmasti oma ymmärryksen hetkemme – joko jo koettuna tai vasta tulossa.

Julkaistu: | Kategoriat:

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273