Tuota ytimekästä ja helposti kulutettavaa sisältöä kiireisille B2B-ihmisille

Jay Baer, joka puhuu youtiliteetin (sinä + hyödyllisyys) puolesta, kehotti Social Media Success Seminar 2013 -tapahtumassa tuottamaan kiireisille B2B-ihmisille napakkaa, helposti kulutettavaa sisältöä.

Sellaista sisältöä, jota on helppo käyttää töiden lomassa.

"What you find in those kinds of B2B verticals is
people trying to multitask and shortcut."
– Jay Baer, Social Media Success Summit 2013

Vähän samaan suuntaan ohjaa Pardotin raportti The State of Demand Generation:

"70% of respondents say that they'd prefer content under five pages (versus content over five pages of simply 'as long as it takes to inform me'"
– The State of Demand Generation, Pardot

Kirjoitetusta sisällöstä alle viiden sivun mittainen sisältö saa kannatusta.

Tuota ytimekästä ja helposti kulutettavaa sisältöä kiireisille B2B-ihmisille

Tuota Googlen tuloksiin osuvaa B2B-sisältöä

Tuossa samassa Pardotin raportissa todetaan valtaosan (72 %) B2B-hauista tehtävän Googlessa.

"72% of product research for a future business purchase begins on Google."
– The State of Demand Generation, Pardot

Tästä voi vetää sen selkeän johtopäätöksen, että tavoittaaksesi B2B-asiakkaat, sinun tulee tehdä ytimekästä sisältöä joka osuu Googleen. Ja tehdä kaikkesi, että se osuu hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle.

Ja jos nyt kylmästi raakataan mitä sisältöä Googlen hakutulokset erityisesti nostavat, niin sillä perusteella sinun tulisi tehdä YouTube-videoita ja asiallisia blogauksia B2B-asiakkaillesi.

Sosiaalisen median palveluita ei tule kuitenkaan unohtaa. Edelleenkin kannattaa tehdä esimerkiksi kytkennät Google+:n kanssa, jotta hakutuloksiin tulisi sosiaalista todistetta kasvojen muodossa eli auktoriteettia ja sisältöjen jakaminen Twitterissä, LinkedInissä ja muissa vaikuttaa tuloksiin myös.

Millaista sisältöä B2B-asiakkailla pitää konkreettisesti tarjota?

Pardotin raportissa sisältösuositukset B2B-asiakkaille jaettiin kolmeen eri vaiheeseen. Nämä ovat kaikki sellaisia vaiheita, joissa asiakkaita on itse kullakin:

  1. (Asiakkaan oma) Ongelman ymmärtäminen
    • Hyödylliset blogiartikkelit (reilusti alle viisi A4:sta!)
    • Toimialan artikkelit tuotteiden työnnön sijasta
    • Infografiikat
  2. Sosiaaliset todisteet (sinusta)
  3. Yrityksen esittely vakuuttuneille
    • Osto-oppaat
    • Vertailut

Näitä kaikkia yhdistää sisällön hyödyllisyys kuluttajalleen. Niin ikään tämä kaikki on sisältömarkkinointia.

Jay Baerin kolme sisältösuositusta koskien kiireistä bisnesväkeä ovat:

  1. Lyhyet, alle minuutin mittaiset videot
  2. Sähköposti
  3. Podcasting

"One is short-form video. Videos under a minute would be terrific. The second, even though it's hopelessly old school, is email. I don't care how busy you are, you still check your email. The third thing you might consider is podcasting."
– Jay Baer, Social Media Success Summit 2013

Etenkin YouTube-videot osuvat Google-hakuihin, jos niiden optimointi on hoidettu kunnolla. Sähköpostit sen sijaan eivät tietenkään osu hakutuloksiin (mutta niissä voi ja pitää markkinoida myös niitä videoita, blogeja jne.) ja mitä podcasteihin tulee, suosittelisin markkinoimaan niiden olemassaoloa blogilla ja jakamaan lähetyksen blogin yms. avulla, niin todennäköisyydet paranevat.

Alla oleva video on itseasiassa podcast, jota jaetaan myös UnMarketing-blogin kautta ja siellä se on sekä kuunneltavana tiedostona että videoupotuksena. Ja osuu Googleen sekä YouTubesta että blogista. Tätä podcastia olen minäkin kiireissäni kuunnellut samaan aikaan, kun olen tuottanut koulutus- ja valmennusmateriaaleja, hyödyllisiä blogeja sinun luettavaksesi jne. Eli siis töitä tehdessäni minulle on myyty ajatuksia (ja kirja).

UnMarketingin podcast osuu Googlen hakutuloksiin sekä blogista että YouTubesta

Mitä B2B-yritys voi siis tehdä sosiaalisessa mediassa?

Kun haluat tavoittaa asiakkaat tänä päivänä, tarvitset sekä yllämainittua hyödyllistä asiantuntijasisältöä että tasalaatuista jatkuvaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Jälkimmäinen sekä sisältää ensimmäistä että tulee yrityksesi verkkosivuilla olevan asiantuntijasisällön leviämistä ja löytymistä hakukoneista. Sinun tulee tehdä oivallusmyyntiä, joka itseasiassa tekee myymisestä asiakaspalvelua.

Valmentaudu tuottamaan hyödyllistä monimuotoista sisältöä ja tavoita B2B-asiakkaat sosiaalisessa mediassa.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273