Olen viime aikoina käynyt juttelemassa useammassa esittävän taiteen laitoksessa eri teemoista, joiden joukossa on tietysti myös työntekijälähettilyys. Muutamia vuosia sitten teatteriasiakkaideni yksi suurimmista murheista oli se, ettei työntekijöitä oikein saada mukaan, mutta nyt etenkin nuoremman polven tekijät ovat mieluustikin sosiaalisessa mediassa esillä.

Mieluusti esillä oleminen ei kuitenkaan ihan riitä. Millekään osapuolelle.

Jotta työntekijästä muodostuisi satunnaisen sosiaalisen toimijan sijasta strategisesti toimiva työntekijälähettiläs, tarvitaan siihen johtamista. Eikä vain johtoportaan esimerkillä johtamista, vaan sisältöjen johtamista organisaatiokohtaisin suuntaviivoin.

Millainen on työntekijälähettilään muodonmuutos

Ota luulot pois kevyillä ohjeilla

Esimerkiksi Tampereen Työväen Teatterilla eräs näyttelijöistä kertoi, että hän kaipaa selkeitä ohjeita tekijänoikeuksia koskien. Hyvä kysymys, sillä jos hän haluaa kuvata lauluharjoituksensa YouTubeen kokonaisuudessaan tai 15 sekunnin pätkäksi Instagramiin, käyvätkö vaikkapa tekijänoikeusviranomaiset kimppuun kuin sika limppuun? Tai repiikö ohjaaja peliverkkarinsa? Sisältö saattaa jäädä “pelkojen” vuoksi tekemättä — olemme kovia asettamaan itse itsellemme rajoja.

Ei pidä olettaa, että työntekijälähettiläs tietää automaattisesti. Eikä myöskään olettaa, että he osaavat johtajien esimerkistä päätellä tiettyjä rajauksia. Ylläolevan kaltainen lauluharjoitusesimerkki esimerkiksi ei välttämättä johdon sisällöissä esiintyisi koskaan.

Mitä lähemmäs strategista sosiaalisuutta haluat päästä, sitä enemmän on syytä varmistaa siellä oman organisaation sisällä asiaa koulutuksilla, mutta myös yksinkertaisilla someohjeilla. Tekijänoikeusviidakonkin voi pistää siististi pinoon antamalla yhden A4:n tai parin kalvon verran “Seuraavanlaiset sisällöt ovat sallittuja ja toivottuja” -esimerkkejä. Ei siis listaa kielletyistä asioista, vaan esimerkit sallituista asioista. Yhden arkin mittaiseen ohjeistukseen tietääkseni TTT:lläkin lähdettiin.

Sen sijaan Soneran henkilöstön someohjeistus on tuotu meidän kaikkien nähtäville, yhtenä kuvana tai kourallisena kalvoja:


[ecs-list-events cat=’tyontekijalahettilyys’ message=’ ‘]


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.