Raha-automaattiyhdistyksen Martti Sillanmäki bloggasi Kauppalehdessä siitä, kuinka byrokraatit huudattavat puskaradiota. Hän kertoi siitä, kuinka RAY:ssa on päätetty ottaa sisäisessä viestinnässä jättiloikka mm. työntekijälähettilyyden avulla.

“Saatatte ajatella, että nyt täällä sitten istutaan kädet ristissä ja odotetaan, että henkilökunta alkaa somettaa täysillä ja yhteisöllisyys, avoimuus, ilo, innostus, luottamus ja liiketoiminta kasvavat eksponentiaalisesti.

Näinhän ei tietenkään ole, valitettavasti.”
– Martti Sillanmäki, Byrokraatit huudattavat puskaradiota, Kauppalehti

Niin, pelkkä lupa ja välineet, kuten työntekijälähettilyysalusta (RAY:lla käytössä on kotimainen SmarpShare) eivät riitä. Tarvitaan

  1. sitä varsinaista viestintää — jatkuvasti,
  2. rohkaisua välineiden käyttöön ja viestimiseen — vaikka koulutuksen muodossa ja
  3. kuten aina, johdon esimerkkiä sekä tukea.

Olen aiemmin miettinyt muun muassa sitä, mitä hyötyä työntekijälähettilyydestä on työntekijälle. Nyt mietin miten työntekijälähettiläs voi olla avuksi sisäisen viestinnän parantamisessa?

Miten työntekijälähettilyydellä parannetaan organisaation sisäistä viestintää?

Todella raa’asti ajateltuna työntekijälähettilyyden kantava idea on se, että organisaation viesti saadaan levitettyä työntekijöiden kautta laajemmalle yleisölle.

SmarpSharen työkalunkin kautta sisältö useimmiten tarjoillaan työntekijöille nimenomaan ulkoiseen jakeluun saamista ajatellen. Väitän kuitenkin, että koko työntekijälähettilyystouhu todella voi tehdä meistä parempia sisäisiä viestijöitä.

Älä kuitenkaan oleta työntekijöidesi tietävän näistä mahdollisuuksista automaattisesti itse. Kerro niistä heille:

Ehdota rohkeasti sisältöjä jaeltavaksi

Käyttäjillä on mahdollisuus ehdottaa organisaation SmarpShare-alustalla jaettavaa sisältöä ja se jaettavaksi tarkoitetun sisällön ehdottaminen työkalussa on sisäistä viestintää.

Mitä isompi organisaatio, sitä vaikeampi on kaikkien pysyä kärryillä siitä mitä hienoa sisältöä organisaation sisällä syntyy. Hittohemmetti, meitä on Zentolla vain 2, emmekä mekään koko ajan tiedä mitä toinen julkaisee kanavillaan (eikä sisältöinventaario ole jatkuvassa tarkkailussa).

Uskalla siis tuoda se omassa tiimissäsi tehty sisältö esille sisäisesti! Jos se on työkaverisi tuotos, hänestä on varmasti kiva tulla huomioiduksi. Jos se on omasi, niin tuet seuraavan sisältösi bongaamista.

Kuuntele ulkona ja kerro sisällä

Edistyneimmillä työntekijälähettiläillä on todennäköisesti kertynyt verkostoa, jonka kuunteleminen on kullan arvoista. Kaikki hyödyllinen somepuhe kun ei välttämättä jää erilaisten sosiaalisen median monitorien haaviin, vaikka kuinka haluaisimme.

Siinä missä suurlähettilään tehtävä on hoitaa lähettäjävaltion ja vastaanottajavaltion välistä suhdetta, ei minusta työntekijälähettiläänkään tehtävä ole pelkästään jakaa organisaatiolta yleisölle päin.

Kerro siis verkostoissasi vastaan tulleista helmistä sisäisissä keskusteluissa! Sitä ei ikinä tiedä, jos siitä vaikka sikisee uutuustuote yrityksellesi tai työpaikka jollekulle verkostossasi.

Älä ota sitä turhan vakavasti

Minusta on työntekijälähettiläsohjelman menestymisen kannalta sivuseikka, että monet työntekijälähettiläsalustat ovat pelillistettyjä. Sana “peli” on kuitenkin hyvä muistutus siitä, ettei sisäisenkään viestinnän tarvitse olla turhan tärkeää jäykistelyä.

Työntekijälähettiläiden on mielestäni mahdollista karsia tätä jäykistelyä sisäisesti muun muassa julistamalla omia kilpailujaan ja missioitaan työntekijälähettilyysalustan pelin ulkopuolella.

  • Kaksi sisältöä, kumpi voittaa jaoissa -battle?
  • Kuka korottaa Klout-numeroaan eniten viikossa?
  • Kuka saa Kauppalehden kiinnostumaan jaetusta jutusta printtiin asti?
  • Kuka kirjoittaa tällä viikolla jaetulle linkille parhaan saatteen haikun muodossa (ettei käy niin kuin Postille)?

Julista siis tälle kuulle yhteinen missio! Joskin älä tee siitä ihan mahdotonta, Tom Cruise ei tiemmä ole teillä töissä.

PS. Hienosti sujuneista yhteismissioistahan voisi organisaatio vaikka jotenkin palkita työntekijälähettiläitä.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.