Työntekijän motivaatio — se ei synny tyhjästä, vaan positiivisesta palautteesta

Mistä sinä työntekijänä motivoidut?

Elisa Heikura haastoi minut Tavoitteellisen bloggaamisen -ryhmässä bloggaamaan siitä miten työntekijöitä voisi motivoida somen avulla. Esimerkiksi Elisa nosti välineistä Pinterestin, joten käsittelen aihetta nyt sen välineen kautta.

Pinterest on pullollaan esimerkiksi erilaisia motivoivia lainauksia, joten eiköhän siellä nyt jonkun työntekijänkin saa motivoitua?

Pinterestissä motivoivat lauseet ovat saaneet ihan oman kategoriansa

Tiedätkö motivaatiojulisteet? Minä en usko niihin yhtään. Enkä oikein usko siihenkään, että ne motivoisivat aidosti sinun työntekijääsi. Paitsi tietysti jos teette ja myytte motivaatiojulisteita.

Työntekijän motivaatio — se ei synny tyhjästä, vaan positiivisesta palautteesta

Millä työntekijöitä motivoidaan?

Ajattelen tätä asiaa siltä kantilta, että onko työntekijäsi motivoitunut työstään niin paljon, että ilolla toimisi työntekijälähettiläänäsi. Kun mietin mikä minua itseäni motivoi Zentolla parhaiten, niin se on ylpeys paitsi omista suorituksistani myös Hanna Puron työstä. Työhömme tyytyväisenä jaan artikkeleitamme ja asiakaspalautteitamme, sekä reagoin asiakkaidemme menestykseen. Kun saan positiivista palautetta, olen motivoituneempi jatkamaan ja jakamaan.

Työntekijälähettilyys sikisee ylpeydestä, ei pakosta. [Tweettaa tämä!]

Sosiaalisesti energisoituneen yrityksen työntekijät ovat 27 % todennäköisemmin optimistisia yrityksen tulevaisuudesta ja ylipäätään 20 % inspiroituneempia. He pysyttelevät 20 % todennäköisemmin yrityksen leivissä ja 15 % todennäköisemmin tuntevat yhteenkuuluvuuden tunnetta yli tiimirajojen.

Sosiaalisesti energisoituneen organisaation työntekijät ovat optimistisempia, inspiroituneempia ja haluavat pysytellä työpaikassaan.

Käytännössä yritys motivoi työntekijöitä olemalla aidosti sosiaalinen, näyttämällä asiakkaille ylpeästi mitä yrityksen tuotteilla saa aikaiseksi, mitä hienoa sen työntekijät osaavat ja miten jouhevasti se asiakkaitaan näiden kanavissa palvelee. Kun yritys on rehellisen ylpeä — ei itseriittoisen pöyhkeä — työntekijöistään ja heidän tekemisestään, se palaute motivoi aivan varmasti työntekijöitäkin. Ellun Kanojen Nina Hirvensalokin komppasi tätä palauteasiaa Twitterissä, kun kysyin mikä motivoi.

Miten tämä sitten ulottuu Pinterestiin?

Miten Pinterestiä voi käyttää motivoimiseen?

Uskon, että Pinterestillä voit motivoida sekä asiakkaitasi ostamaan (olettaen, että tuotteesi tai palvelusi on palikka, joka mahtuu siihen lifestyleaiheen muotoineen aukkoon) että työntekijöitäsi toimimaan työntekijälähettiläinä.

28 % aikuisista internetin käyttäjistä käyttää Pinterestiä (vertailun vuoksi 23 % aikuisista internetin käyttäjistä käyttää Twitteriä ja 26 % Instagramia). Jos valikoit Pinterestin työntekijöidesi motivoimiseen, oletan tilastojen valossa työntekijöidesi olevan naisia 25-44 ikävuoden välillä.

Käytännössä tämä kaikki tarkoittaa sitä, että jos minun pitäisi Pinterestissä motivoida kuviteltuja työntekijöitäni, tekisin sen näin:

1. Perusta jaettu taulu yhdessä työntekijöidesi kanssa

Sen sijaan, että perustaisit työntekijöillesi suunnatun Pinterest-taulun tai nakkaisit työntekijät mielessäsi motivaatiopinnauksia olemassa oleville tauluillesi, perusta teille yhteinen taulu jaettavaksi. Siemennä muutama hyvä pinnaus ja kenties uudelleenpinnauskin työntekijöidesi osaamisesta ja saavutuksista taululle saman tien.

Perusta jaettu taulu yhdessä työntekijöidesi kanssa ja jaa sillä nimenomaan yhteisiä ylpeyden aiheita

Voit tehdä taulun julkisena tai salaisena:

  • Julkinen: taulujasi seuraavat asiakkaat näkevät samantien kaiken mistä olette yhdessä ylpeitä
  • Salainen: jakamisen kannustamiseksi, lähteeksi työntekijälähettiläille heidän omia taulujaan varten

2. Aseta taululle kevyet toimintaohjeet taulun kuvauksessa

Kerro paitsi Pinterest-seuraajille, myös taulun jäsenille mitä taululta voi odottaa.

Kerro, että tämä taulu juhlistaa sitä hienoa työtä jota teillä tehdään. Kerro kuinka odotettavissa on

  • blogiartikkeleita asiantuntijoiltasi,
  • käyttöohjevideoita teknisiltä asiantuntijoiltasi,
  • erilaisia tuotteen käyttöideoita työntekijöiltäsi,
  • käyttökokemuksia aktiivisilta asiakkailta
  • ja niin edelleen.

Anna työntekijöillesi ohjeeksi pinnata vaikka korkeintaan 5 kertaa päivässä taululle ja välttää tuplapostauksia.

Pinteresthän on hieno väline muun muassa siksi, että sillä ohjataan väkeä omille verkkosivuille varsin tehokkaasti. Sisäisesti kannattaa siis kannustaa sitä omaa Pinterest-porukkaa siihen, että pinnaukset eivät ole pelkästään kuvia vaan ne vievät teidän kannaltanne otollisiin paikkoihin: blogiin, verkkokauppaan, työntekijäsivuille jne. Sisäisesti kannattaa tehdä myös linjanveto repinnausten eli uudelleenpinnausten suhteen: henkilökohtaisesti sallisin repinnauksen, mutta toivoisin uudelleenpinnattavan sellaisia asioita esimerkiksi asiakkailta, joista asianmukaisesti linkitetään jossain vaiheessa (esim. blogiartikkelissa) sivuillenne.

Olkaa ylpeitä tekemisestänne ja saamastanne palautteesta, mutta pitäkää myös mielessänne yhteiset arvot, tavoitteet ja se, että teille tulee jotain ylpeydenaiheita jatkossakin.

3. Tee yhteydenotot helpoksi

Mitä suuremmassa organisaatiossa toimit, sitä helpommaksi kannattaa yhteydenotot tehdä. Kerro kuvauksessa myös se kenen sähköpostiin tms. kannattaa ottaa yhteyttä mikäli haluaa jäseneksi taululle.

Tässä samalla luot tietysti kuvaa työnantajasta, joten ei välttämättä ole pässimpi idea heittää yhteystietoa myös potentiaalisille työnhakijoille.

4. Valikoi ensimmäisenä mukaan aktiivisia Pinterest-käyttäjiä työntekijöistäsi

Kutsu mukaan aktiivisia pinnaajia toimijoistasi ja pyydä heitä kutsumaan mukaan lisää työkavereitaan. Nyt pyritään yhteistyöhön yli tiimirajojen!

Kutsun hyväksyvät tekijät näkevät mitä olet laittanut taululle siemeneksi, ehkäpä jokunen siemenistä jopa koskee heitä itseään ja tulee saman tien hyvä mieli.

5. Ylläpidä ryhmää

Tietysti sinun kannattaa organisaationa jatkaa pinnaamista myös itse, mutta yhteisen taulun ylläpitämiseen kuuluu asioiden silmällä pitäminen. Pidä huolta, että taululle päätyy sitä mitä sinne pitääkin päätyä ja jos joku työntekijöistäsi spämmää taululle, ryhdy toimiin.

Näin minä motivoisin työntekijöitä Pinterestissä. Sama perusperiaate (näytetään hyvällä ylpeydellä mitä meillä osataan) pätee palvelussa kuin palvelussa, joten älä pelkää esimerkiksi regrammata työntekijöidesi työhön liittyviä Instagram-kuvia tai luoda organisaation Twitter-tilille hienoja listoja osaajistasi jne.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste