Uudistuva liiketoiminta ja some -strategia

Kipaisin viime viikolla haistelemassa tuulia Tekesin Uudistuva liiketoiminta ja johtaminen (Liito) –ohjelman aamiaistilaisuudessa. Tilaisuuden otsikkona oli Markkinointi ja myynti yrityksen strategisina suuntaajina.

Professori Tore Strandvik Hankenilta piti esityksen ”Strateginen markkinointi ja markkinoinnin vaikuttavuus”. Minusta oli mielenkiintoista huomata, että Zentossa pohditaan lähes samoja asioita sosiaalisen median strategioita pyöritellessämme. Zento versio esityksestä voisi olla vaikka ”Sosiaalisen median strateginen hyödyntäminen ja sen vaikuttavuus.”

Tässä on omia poimintojani Strandvikin esityksestä, jotka kolahtivat:

  • Suurin haaste on ajattelumallit. Käsitykset ja ajattelumallit ovat muuttumassa ja muuttuvat yhä
  • Markkinointi on tulovirtojen johtamista ja mitä suurimmassa määrin yrityksen strateginen ydin (Näin ei valitettavasti ajatella kovinkaan yleisesti)
  • 2010 –luvun juttuja ovat green marketing, responsibility ja ethical customer
  • On siirrytty vaihtoarvosta (myyjälähtöinen ajattelu), käyttöarvoon (asiakaslähtöinen ajattelu)
  • Mitä strategisempi asia, sitä vaikeampi mitata – siispä älä takerru mittaamiseen vaan keskity ajatusmalleihin, joilla yritystä johdetaan
  • Tiedämme mitä myymme, mutta tiedämmekö mitä asiakas ostaa? – Syvällinen ymmärrys asiakkaan arkipäivästä on mm. strategista markkinointiosaamista
  • Käyttöarvo syntyy käytössä – ei se mitä yritys tekee vaan se mitä asiakas pystyy käyttämään hyväkseen siitä

Minä aion jatkaa näistä ajatuksista joulun jälkeen, entä sinä?

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273