Uusi vuosi, uudet kujeet?

Vuoden loppu on käsillä ja se tahtoo tarkoittaa ennustamista, bisnes- ja muiden trendien ennustamista siis. Useat tahot ottavat asiakseen vilkaista kristallipalloonsa, näin ovat tehneet esimerkiksi Riku Vassinen Markkinoinnin & Mainonnan blogissaan, Jeremy Liew The Business Insiderissa ja Ruth Mortimer Brand & Business Blogissa.

Siinä missä toiset ennustukset ovat kepeää huumoria, ovat toiset taas lausunnoissaan melko ympäripyöreitä kuten ennustuksissa yleensäkin ja kristallipallohan on enemmänkin kuluvan ajan tarkkailemista kuin erityisiä ennenäkyjä. Löytyy joukosta vakavempiakin ajatuksia. Pidemmän aikaa on ollut huomattavissa tiettyjä asioita, kuten Ruth Mortimerin mainitsema ”arvo on uusi musta”. Sitä heijastelee antamisella saamisen filosofiakin. Me pistämme nyt peliin omat ennustuksemme:

  • Suuri asennemuutoksen aalto
    Edelläkävijät ovat jo hyvän tovin osallistuneet sosiaaliseen mediaan, käyttäneet hyväkseen verkon työkaluja ja lähestyneet asiakkaitaan henkilökohtaisella tasolla. 2010 on suuren aallon aika, yhä isommat joukot hyppäävät mukaan ja asennemuutos tapahtuu niin markkinoijien kuin asiakkaidenkin puolella.
  • Yleisöosallisuus eli crowdsourcing
    Silmät asiakkaiden osallistamiseen avautuvat vuonna 2010 ja tuotekehityksessä keskustellaan asiakkaiden kanssa entistä paremmin, kuunnellen ja reagoiden. Rohkeammin otetaan asiakas osaksi prosessia, luomaan lisäarvoa. Käyttäjät luovat käytettävyyttä vertaisilleen, vähäisestä rahallisesta korvauksesta huolimatta. Mennään pidemmälle kuin kokemustiedon vertailuun, ei vain äänestetä vaan innovoidaan.
  • Huomiotalous
    Sarasvuon Jari saattoi lanseerata termin ”huomiotalous”, mutta tarkoitti sillä jotain muuta kuin mitä siitä on tulossa. Hänen huomiotaloutensa viittasi näyttäviin ja huomiota herättäviin tempauksiin ja piilotajuntaamme vaikuttamiseen, kun taas vuoden 2010 huomiotalous on ihmisten konkreettista huomioimista. Strategiankin tulee lähteä ihmisten huomioimisesta ja nimenomaan henkilökohtaisella tasolla. Tietysti samalla myös asiakkaan odotukset kasvavat saadun huomion myötä, mutta näin oletettavasti kasvaa myös huomio toiseen suuntaan.
  • Toivottu markkinointi
    Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, toivottujakin mainoksia on. Asiakkaita kiinnostavat asiat ja he haluavat nähdä ajankohtaisia asioita näitä kiinnostuksenkohteitaan ajatellen eli toivottua mainontaa. Ei-toivotun mainonnan minimoiminen ja toivotun mainonnan maksimoinen on alkavan vuoden juttu, jossa markkinoijat hengittävät samaa ilmaa asiakkaiden kanssa, edistävät vihreää ajattelua ja myös edellä mainittuja asennemuutoksen aaltoja, yleisöosallisuutta ja huomiotaloutta.
  • E-kirjat
    Yksityiskohta, joka vuonna 2010 tulee kokemaan hurjan nousun, on e-kirja. E-kirjoja ruvetaan jakamaan asiakkaille huomionosoituksina yhä enemmän ja muutenkin käyttämään runsaammin kuin aiemmin. Eikä vain yritysmaailmassa, vaan myös opetuksessa e-kirjat tullaan ottamaan tiukemmin käyttöön.

Tätä kuplii kristallipallomme sisuksien pinnan tuntumassa. Jos haluat jutella kanssamme niistä ytimen asioista, piipahda kahville niin luodaan yhdessä lisäarvoa!

Zenton vanhan sivun puolella tähän blogaukseen oli tullut seuraavia kommentteja:

Vierailija: ”Ja kun vielä sana lisäarvo korvataan sanalla käyttöarvo ollaan niin 2010:aa.”

Hanna Takala: ”Toden totta! Käyttöarvoa sen olla pitää.”

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273