“Mitä jos tänään tarttuisit ihan eri mediavälineeseen ja miettisit kuinka sen kanssa voisit parantaa yrityksesi verkkopresenssiä?” Näin kysyin aamun alkajaisiksi Zenton Facebook-sivulla, ajatuksenani ohjata seuraajamme esimerkiksi aikakauslehtien pariin kuten Problogger Darren Rowse kehoitti tekemään blogin parantamiseksi.

Yksi minun työhöni kuuluvista asioista on palvelujemme visuaalinen suunnittelu, johon inspiraatiota ja vaikutteita etsin harvasen päivä ympäristöstäni. Käyttöliittymiä on ympäristössämme joka paikassa, joten on ilmiömäisen selvää imeä vaikutteita. Mutta aivan yhtä kaikki vaikutteita voi imeä, vaikka toimenkuva olisi aivan toinen. Kun kiinnittää tarkkaa huomiota siihen, mikä saa itsen tarttumaan vaikka johonkin tiettyyn naistenlehteen tai pysähtymään jonkin piskuisen kivijalkamyymälän näyteikkunan eteen, voi havainnon hyödyntää melkein suoraan yrityksen verkkosivuilla tai sosiaalisen median profiilissa.

Darren Rowse listaa monia tapoja hyödyntää nimenomaan aikakauslehteä: markkinointi-ideat, ulkoasuasiat, artikkeliaiheet, kirjoitustapoja, lukijoiden sitouttaminen, oman alan asioiden oppiminen ja rahastusoppeja. Aikakauslehden lukeminen kahvitauolla ei siis olekaan pelkkää viihdettä, vaan aivoissa voi ja pitääkin pörrätä “miten voin hyödyntää tämän markkinoinnissani?” -ajatus. Tartu siis heti tänään lehteen muistiinpanovälineiden ja post-it-lappujen kanssa ja kysy itseltäsi vaikkapa näitä kysymyksiä:

  • Mikä etusivulla on luotu vetämään ostajia puoleensa?
  • Mikä saikaan minut pysähtymään lukemaan jotain tiettyä artikkelia?
  • Millaisia nostoja artikkeleista tehdään?
  • Miten kuvaa on käytetty?

Aikakauslehdet eivät suinkaan ole ainoa hyödynnettävä kohde, niistä on vain helppo aloittaa ja kokeilla myös lehdillä joita normaalisti et lue: jos olet Me Naisten lukijan voi Mobilisti yllättää ja Tiede-lehteen keskittyneelle voi avautua aivan uusi maailma Glorian Ruoka & Viinin parissa. Tarkkaile jatkossa reaktioitasi mainontaan kaduilla, kuuntele miten radiossa puffataan juuri ennen mainoskatkoa etteivät kuulijat vain vaihda kanavaa, katso perinteisen median välineitä hyödyntääksesi oppimaasi uudessa mediassa. Vanhalla medialla on hillittömän pitkä historia rahantekemisessä, siinä on pakko olla viisautta.

Ehdottaisin, että otat neuvosta vaarin ja pehmeän laskun lomilta takaisin töihin.

 


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.