LinkedIn on nyt toukokuussa 2011 listautunut pörssiin. Digitoday uutisoi aiheesta sanoen, ettei listautuvaa LinkedIniä pitäisi verrata Facebookiin.

LinkedIniä ja Facebookia ei siis pitäisi verrata siitä syystä, että sijoittajien mielestä LI:n markkina-arvon pitäisi seurata koodaavien yhtiöiden arvostusta, eikä muiden yhteisösivujen kuten Facebook tai Twitter arvostusta. Jos LI:tä ja FB:tä lähdetään vertaamaan keskenään, huomataan pian yleisön olevan eri ja siten myös käyttötarkoitusten olevan eri.

B2B keskittyy LinkedIniin

Tiesitkö, että 100% Fortune 500 -yrityksistä on LinkedIn käytössä? Näin kertoo HubSpotin LinkedIn by the Numbers -infografiikka. Näkisin, että mitä isot edellä, sitä pienet perässä?

Social Media Examinerin Social Media Marketing Industry Report 2011 kertoo, etttä 71% B2B yrityksistä on suunnitellut kasvattavansa LinkedInin hyödyntämistään (verrattuna 51% B2C). Samainen raportti kertoo kuinka B2C-sektorin toimijoita kiinnostaa Facebook ja bloggaaminen enemmän kuin B2B-sektoria (74% vs. 65%).

Esimerkiksi ranskalaiset taas ovat yksi nopeimmin kasvavista maaryhmistä LinkedInissä Online Marketing Trendsien mukaan.

Olen aiemmin antanut 3 LinkedIn-vinkkiä organisaatioille ja kehottanut vastaamaan, jotta sinua kysyttäisiin ja ammattilaisuutesi tulisi esille. Tässä on kuitenkin vain jäävuoren huippu mitä Linkedinin käyttöön ja sen hyödyntämiseen tulee.

Linkkaa sisään vähintään avaintekijäsi

Vie vähintään avaintyöntekijäsi LinkedIniin. Avainihmisistä olennaisimpina myyjät, päätöksien tekijät ja ne muut henkilöt, jotka teiltä esiintyvät ehkä eniten asiakkaille. LinkedIn on verkostoitumisväline, ei CV-pankki.

Tässä vinkit kuinka laitat avainhenkilösi toimimaan LI:ssä näin (anna heille selvät ohjeet):

  • Tilapäivitykset: organisaation blogipostaukset, tiedotukset, tiedot tapahtumista, tarjoukset ja muut diilit, julkisesti mainittavissa olevat palaverit ja kokoukset, muut osallistumiset jne. Jaa, jaa, jaa!
  • Verkostoituminen: Sido kontakteja rohkeasti kaikkien vanhojen ja nykyisten työkavereidesi kanssa, pyri ottamaan kontakti myös asiakkaiden edustajiin, äläkä pelkää ottaa yhteyttä niihin ihmisiin joiden kanssa haluaisit työskennellä! Pyydä ja anna suosituksia kontakteillesi.
  • Ammattitaidon esille tuominen: silloin tällöin tyhjän työhetken voi käyttää Answersissa vastaamalla alaa koskevaan kysymykseen (Pyri parhaaseen vastaukseen! Kysyjä valitsee parhaan vastauksen ja sinun parhaasi näkyvät profiilissasi.)
  • Ryhmiin osallistuminen: yli 700 000 ryhmässä on varaa valita ja 50 ryhmään saa osallistua, omia ryhmiä voi olla 10. Osallistu ryhmiin ja verkostoidu alastasi kiinnostuneiden kanssa, vie kiintoisimpia ja tuottoisimpia keskusteluja ryhmästä yksityisten viestien puolelle tarvittaessa.
  • Sovellukset ja profiilin lisäosat: Hyödynnä sovellukset ja tuo esimerkiksi PowerPoint-kalvot Slidesharen avulla profiiliisi
  • Tutkaile verkostoasi: Visualisoi verkostosi ja laita merkille ihmiset jotka kuuluvat samaan ryppääseen sekä ihmiset joiden tutustuttamisesta voisi olla sinulle hyötyä.
  • Tutkaile kilpailijoitasi: Seuraa kilpailijoidesi Companies-sivua, niin näet mitä heillä tapahtuu tuotteiden yms. parissa.
  • Rakentakaa vahva brändi: Yhdessä te rakennatte organisaationne brändiä LI:ssä sekä käytöksellänne että toimivilla linkeillä profiileista organisaation sivulle. Muistakaa myös linkittää varsinaisilta sivuiltanne LinkedIniin ja kehoittaa asiakkaita ja muita seuraamaan LI-sivuanne!

Parhaat vinkit saat kun lähdet rohkeasti kokeilemaan itse, riko rohkeasti normaaleja käytäntöjä oman alasi eduksi! Kommentoi tähän postaukseen ja kerro omista tavoistasi hyödyntää tämän verkostoitumispalvelun ominaisuuksia.

Nyt: seuraa Zentoa LinkedInissä

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.