Mitä työntekijälähettiläs siitä saa? on yksi niistä kysymyksistä, jonka useimmiten kuulen työntekijälähettilyyttä koskien.

Minusta ilmeisin etu on tietysti voimakkaampi asiantuntijabrändi. On helpompi jakaa sisältöä ja asemoida itsesi mielipidejohtajaksi, kun sinulle on tarjolla tarkalla harkinnalla kuratoitu syöte ammatillisesta sisällöstä. Tietysti on myös muita valtteja, kuten verkoston kasvu — ja minun henkilökohtainen suosikkini: mahdollisuus “valita” uusia ensiluokkaisia kollegoja!

Ja sitten on tietysti olemassa asetettuja etuja ja palkintoja. Suosittelen, että työntekijälähettiläsohjelman vetäjänä harkitset noita etuja tarkoin.

Anna työntekijälähettiläille palkintoja joita he ansaitsevat

Minun tietämykseni mukaan monet organisaatiot ovat valinneet työntekijälähettilyyden palkinnoiksi esimerkiksi elokuvalippuja ja lahjakortteja. Olen varma, että monet työntekijöistä löytävät näille käyttöä, mutta voit hoitaa palkitsemisen vielä paremmin.

Mitäpä jos laittaisit heidät havittelemaan palkintoja, jotka voimistavat noita luontaisesti syntyviä etuja?

Tässä muutama esimerkki:

1. Henkilökohtainen asiantuntijabrändivalmennus ammattilaisen kanssa

Monet tutkiskelevat henkilöbrändäystä tänä päivänä omin avuin tai oppivat tekemällä. Siitä huolimatta kuka tahansa todennäköisesti kaipaa hieman opastusta. Henkilökohtainen, räätälöity ja yksityinen taitoja hiova tapaaminen voi olla juuri se mitä heidän asiantuntijabrändinsä tarvitsee yltääkseen huipputuloksiin.

2. Kohtaaminen alan vaikuttajan kanssa

Etenkin Y-sukupolven edustajat, jotka ovat urallaan vielä varsin alussa, saattavat tarrata kuin takiaiset mahdollisuuteen kohdata vakavastiotettava alan vaikuttaja. Se on mahdollisuus verkostoitua, tutustua hänen ajatuksiinsa ja saada käytännön vinkkejä vaikuttajaksi tulemiseen — minä ainakin jakaisin voittaakseni tämän!

3. VIP-lippu toimialan tapahtumaan

Yksi asiantuntijabrändäämisen hyödyistä on verkostojen kasvattaminen ja tapahtumiin osallistuminen tukee tätä. Eli kun tarjoat voittajalle mahdollisuuden osallistua toimialan tilaisuuteen VIP-vieraana, jolla on pääsy kaikkiin tapahtuman sisältöihin, round table -keskusteluihin jne., tarjoutuu hänelle mahdollisuus myös luoda laadukkaita kontakteja.

Jos tapahtumassa ei ole mitään VIP-tyyppistä tarjolla, mikään ei estä sinua järjestämästä sitä itse: yhdistä tapaaminen alan vaikuttajan kanssa tavalliseen tapahtumalippuun.

[ecs-list-events cat=’tyontekijalahettilyys’ message=’ ‘]

Miksi sinun tulisi harkita tällaisia palkintoja?

Edellä mainittujen palkintojen ja niiden kaltaisten antaminen menestyville työntekijälähettiläille antaa organisaatiollesi jotain takaisin.

Paremmat henkilöbrändit merkitsevät laajempaa levikkiä brändiviesteillesi ja ehkä jopa uusia asiakkaita. Yksi tapaaminen alan vaikuttajan kanssa voi antaa sinun tuleville viesteillesi erinomaista tukea, puhumattakaan vinkeistä ja kikoista, joita voittanut työntekijä voi jakaa kollegojensa kanssa. Alan tapahtumiin osallistuminen taas tukee liiketoimianne ja kartuttaa uutta yleisöä sekä tietoa sekä työntekijälle että sinulle.

Luonnollisesti sinun kannattaa valita sellaisia etuja, jotka innostavat juuri sinun työntekijöitäsi ja toimivat teidän toimialallanne. Minun mielestäni valtaosa meistä hyötyisi henkilöbrändäyksen harjoittelemisesta, mutta urakehitys ei välttämättä saa kaikkien sydäntä sykkimään. Ehkäpä voisit kokeilla seuraavia:

4. Virkistä tiimiä ja herätä tiimihenki

Todennäköisesti tiedätkin, että hyvä työntekijälähettilyys syntyy siitä, että työntekijälähettiläs itse on työhönsä tyytyväinen. Lähettilyyttä on helpompi tehdä, kun tykkäät siitä mitä teet ja mitä työnantajasi tekee.

Siitä syystä suosittelen myös viihdyttävämpiä etuja, mutta elokuvalippujen sijasta rakenna tiimihenkeä. Älä aseta työntekijöitäsi kilpailemaan toisiaan vastaan, vaan yhdistä heidän pisteensä ja lähetä voittajatiimi ulos illalliselle.

5. Esittele työntekijälähettilästä

Aktiivinen sosiaalinen jakaminen ei välttämättä ole mikään syy esitellä työntekijää yrityksen verkkosivuilla tai asiakaslehdessä, mutta työntekijälähettilyys ei ole pelkkää jakamista. Kun työntekijälähettiläät loistavat asiakaspalvelussa, esittele heitä ylpeänä!

Huomioi kaikki työntekijälähettiläidesi ponnistelut — esimerkiksi jakamisen, kuuntelemisen, sosiaalisen myymisen, asiakaspalvelun ja sisäisen viestinnän saralla — tavalla joka teille sopii. Tee siitä henkilökohtaista ja säännöllistä.

On kivaa, kun on asioita joita odottaa innolla. Muista, että tämän tulee oikeasti tuntua palkinnolta, eikä työtehtävältä. Älä anna palkinnon ohessa mitään tehtävälistaa tapahtumaa varten tai ennalta-asetettuja kysymyksiä treffeille alan vaikuttajan kanssa.

Kyseessä on työntekijäsi palkitseminen, vaikka bisneksesi saisikin asiasta myös jotain irti.

Artikkeli on alunperin julkaistu englanniksi Smarpsharen blogissa otsikolla The Perks of Being an Employee Advocate 25.8.2015.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.