En sinusta varmaksi tiedä, mutta uskallan arvata, että minun laillani pidät selkeistä säännöistä. 

Yksinkertaiset säännöt vetävät todennäköisesti sinuakin puoleensa, sillä kun valmentaessani tiputtelen "sääntöjä" — kuten jakamisen 4-1-1 -strategia — erityisesti ne kirjoitetaan muistiin. Ne ovat myös niitä juttuja, joita seminaareista livetweetataan. Kirkkaan logiikan juttuja.

Siksi aloitan Zenton blogin vuoden 2015 antamalla sinulle sisällöntuotantoosi ehkä tärkeimmän säännön ikinä. Se on myös helkkarin helppo. 

Yksi ohje ylitse muiden

Yksi yhdelle -sääntö

Jokainen yksittäinen sisältö, jonka sinä tuotat tai tilaat toisaalta (vaikka meiltä Zentosta), tulee tavoitella vain YHTÄ asiaa ja suuntautua vain YHDELLE henkilölle.

Ei siis kaikkea kaikille, vaan yhtä yhdelle.

Tämä koskee niin blogiartikkeleja, uutiskirjeitä kuin tilapäivityksiä sosiaalisen median palveluissa. Rehellisyyden nimissä tämän pitäisi koskea ihan mitä tahansa sisältöä missä tahansa median välineessä. Uskalla keskittyä ja kohdentaa!

Ei se oman ajatuksen tähän taivutteleminen helppoa ole, mutta jatkuva harjoitus tekee mestarin.

Eli siis mitä?

Yksi kirkas tavoite per sisältö

Kuvittele, että pyörität täyden palvelun hotellia kaupungissa, jossa järjestetään pikapuoliin elokuvafestivaalit. Haluat hyödyntää teemaa uutiskirjeessäsi.

Mitäpä lottoat, kannattaako samassa kirjeessä elokuvafestivaalien spesiaalipakettitarjouksen lisäksi muistuttaa aina tarjolla olevista kokoustiloista, niinkuin jokaisessa kirjeessä tähän asti, paljastaa uutuuspalvelu eli perjantain After Work -tarjoilu ja varmuuden vuoksi vielä kertoa kuukautta myöhemmin tarjolla olevasta joogaviikonlopusta? Kaikki tämä tietysti linkein maustettuna?

Ei, koska lukijan muutenkin heikko keskittymiskyky joutuu koetukselle. Lähetä noista asioista omat keskittyneet kirjeensä. Kussakin erillisessä kirjeessä keskity kriittisiin kohtiin:

  • Otsikko määrittää avautuuko kirje/artikkeli
  • Lähettäjä lisää uskottavuutta ollessaan ihminen eikä logo/botti/no-reply
  • Se yksi linkki, jota painaessa tavoitteesi todella täyttyy, ole ilmeinen!

Saattaisin minä rohjeta P.S.:ään, jossa kertoisin siitä hotellin loungessa perjantaisin järjestettävästä after work -meiningistä. Elokuvafestivaalin aikaanhan se on nimittäin teeman hengessä, eikö vain?

Yksi huomioitu kohde per sisältö

Huomaat varmaan, että minä kirjoitan koko ajan sinulle? En viittaa mihinkään lukijoiden joukkoon, eikä sinunkaan pitäisi. Helpommin luot suhteen sinun ja vaikka sen uutiskirjetilaajan välille, kun puhuttelet häntä etkä heitä. Ota tämä huomioon myös niissä mahdollisissa kriitissä kohdissa: otsikossa ja linkissä!

Pelkästään jo tämä voisi riittää tämän yhden kohteen huomioimisen kattamiseksi, mutta suosittelen myös mahdollisuuksien mukaan käyttämään lohkottuja yleisöjä.

Nimittäin jos nyt palautat mieleesi sen elokuvafestivaalien spesiaalipakettitarjouksen, jota olet hotellistasi lähettämässä, niin sopiiko se varmasti koko uutiskirjelistallesi? Väittäisin, että kannattaa tsekata tarkasti elokuvafestivaalin teema ja tapahtumat. Sitten räätälöidä uutikirjetilaajiesi segmenttien mukaisia kirjeitä aiheesta. Siten voit tehdä kirjeistä vieläkin henkilökohtaisempia ja yhdelle kohdistetumpia, vaikka käytännössä kirje lähtisi tuhansille.

Uutiskirjepalvelussa yleisö on teknisesti segmentoitavissa helposti, kun vaan itse saat aikaiseksi lohkot joilla oikeasti tekeekin jotain. Blogissa tarkennat muun muassa avainsanavalinnoilla, Twitterissä ja Instagramissa hashtageilla ja esimerkiksi Facebook-sivulla käytössäsi on moniakin teknisiä tarkentimia. Olennaisinta on, että aloitat sanasta "sinä".

Yksi tavoite, yksi kohde per sisältö. Tämä ei toivottavasti ole se yksi ja ainoa ohjenuora, jonka sinulle tänä vuonna annan, mutta se on se mistä minä sinuna tekisin sisältömarkkinoijan uudenvuodenlupauksen.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.