Pitää kääntää koko mindsettinsä uudelle some-taajuudelle, pitää hurmata ja sitouttaa asiakkaat, pitää olla sisällöntuottaja ja kirvoittaa asiakkaatkin mukaan sisällöntuotantoon. Pitää seurata mitä brändistä puhutaan ja luoda aina uutta sisältöstrategiaa sen mukaisesti.

Ei ihme, että yrityksen brändinhallinnasta ja markkinoinnista vastaavia ihmisiä ahistaa tämä uuden digitaalisen markkinointimaailman kompleksisuus.

Tapa ostaa on muuttunut

Työntömarkkinointi on niin paljon yksinkertaisempaa.  Lähetetään kirjeet ja mainostetaan perinteisissä medioissa. Ja sitten vaan odotetaan että asiakkaat tulee. Vaan kun ei enää tule, sillä asiakkaat ovat muuttaneet tapaansa ostaa. Ensin katsotaan mitä kaverit suosittelevat ja tsekataan, onko brändin viestittämä sisältö kiinnostavaa, herättääkö se kimmokkeita, jotka johtavat lopulta ostamiseen.

Vetovoiman laki pätee nyt myös digitaalisessa markkinoinnissa. Se tarkoittaa sitä, että brändien ja yritysten tehtävä on vetää magneetin lailla puoleensa asiakkaita. Ja miten se temppu tehdään? Siihen on vain yksi vastaus: sisällöllä.

Sisältö vaatii johtamista ja strategiaa

Uudessa digitaalisessa markkinointimaailmassa yrityksistä ja brändeistä on tullut myös sisällöntuotantoyrityksiä, vaikka se ei ole ollut heidän liiketoimintaansa eikä ydinosaamistaan. Suomessa tunnetuimpia esimerkkejä on Fazer, joka on suunnitelmallisesti rakentanut läsnäoloaan sosiaalisen median eri palveluihin.

Fazer tuottaa sisältöä ja sitouttaa asiakkaitaan ainakin seuraavissa kanavissa: Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Foursquare ja lisäksi vielä blogit. Tämä edellyttää sisältöjen johtamista ja sisältöstrategiaa. Tärkeä osa markkinointia on seurata, mitä brändistä puhutaan, missä ja miten. Ja tätä varten täytyy tietysti olla resursseja ja oikeat työkalut, joiden avulla läsnäoloa mitataan.

Fazerin ohella löytyy pienempiä esimerkkejä sisältöä tuottavista yrityksistä. NOMO Jeans on suomalainen yritys, joka on Facebook-sivun sisällöllään onnistunut hurmaamaan jo kasapäin asiakkaita. Yritys on selkeästi hyötynyt ja tehnyt brändiään tunnetuksi sosiaalisen median avulla.

Sosiaalista sisältöä

Vaikka asiakkaiden tavoittaminen on nyt verkossa helpompaa kuin koskaan ennen historiassa, niin heidän huomionsa saaminen on vaikeampaa kuin koskaan ennen. Huomiota voi saada kiinnostavalla, hyödyllisellä tai viihdyttävällä sisällöllä. Opi tuottamaan sosiaalista sisältöä.

Digitaalisen markkinoinnin kiemuroiden ja uuden tekonologian aiheuttamaa ahdistusta voi ja kannattaa lähteä purkamaan palauttamalla itsensä takaisin perusasiaan eli viestiin ja sen sisältöön. Keskitytään kokonaisuuteen: sisällöntuottamiseen ja sisältöjen johtamiseen ja annetaan siihen tarpeeksi resursseja. Teknologia ja työkalut seuraavat perässä.

Aloita pienestä ja pyydä tarvittaessa apua. Mikä on viestisi tänään omille asiakkaillesi ja missä kanavassa julkaiset sen?


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.