13 vinkkiä yhteisöjen johtamiseen eksperteiltä

Onko sinulla haasteita yhteisösi ylläpitämisessä? Mietitkö ikinä, miten muut sen tekevät?

Olitpa titteliltäsi sitten yhteisömanageri, yhteisöjohtaja, nettifasilitoija tai jotain aivan muuta, jos olet vastuussa yrityksen tai organisaation yhteisöstä sosiaalisessa mediassa niin tämä on sinulle. Kyselin muutamilta suomalaisilta alan ammattilaisilta ja osaajilta vinkkejä sinulle. Jos sinulla on omia vinkkejä, kommentoi ihmeessä.

Tässä heidän neuvonsa sinulle, kuinka sinusta voi tulla parempi yhteisöjohtaja!

13 vinkkiä  yhteisöjen johtamiseen  eksperteiltä

Millä yksittäisellä jutulla voi sinusta parhaiten tehostaa yhteisön johtamista?

Pauliina Mäkelä#1 Jaa hyviä esimerkkejä ja opi muiden jakamista esimerkeistä

Hyvän esimerkin näyttäminen ja yhdessä oppiminen on parasta yhteisöjohtajan työssä.

Mikäli yhteisöllä on useampi yhteisöjohtaja, tulisi heidän hoitaa keskinäinen kommunikointi esim. konehuoneessa eli salaisessa Facebook-ryhmässä. Tästä loistava esimerkki on Senja opettaa sinulle ruotsia -yhteisön blogikirjoitus.

Pauliina Mäkelä on yhteisöllisen median kiltteyden lähettiläs ja jakaa omaa asiantuntemustaan esimerkiksi Suomen kiltteimmän yrityksen, Kinda Oy:n kautta

Johanna Janhonen#2 Tempaise saadaksesi huomiota ja aktivoidaksesi ihmisiä

Kilpailut ja muut tempaukset ovat aina hyvä tapa saada huomiota ja aktivoida ihmisiä. Esimerkiksi nukkekotipuolella olen kymmenen vuoden ajan organisoinut suosittuja joulukalentereja, joissa yksi ihminen täyttää aina yhden kalenterin sivun. Kalenterin organisointi on iso urakka, mutta se tuo mukanaan uusia käyttäjiä ja seuraajia.

Johanna Janhonen on toiminut community managerina työ- ja harrastusyhteisöissä vuosikymmenen ajan ja tuonut Suomeen CMAD-tapahtuman

#3 Kirkasta yhteisiä tavoitteita millä tahansa keinolla

Yhteisön tavoitteen kirkastamisella face-to-face -keskusteluilla, esityksillä, millä tahansa keinolla, jotta jäsen tietää mitä häneltä odotetaan ja miten hän voi osallistua.

vinkin antaja työskentelee globaalisti toimivassa teollisuusyhtiössä community managerina

#4 Koettele yhteisösi tarpeita rohkeasti

En osaa kertoa mitään yksittäistä ja yleispätevää tekoa. Mitä paremmin tuntee yhteisön tarpeet, sitä helpommin myös keksii tapoja, mitkä palvelevat yhteisöä parhaiten. Kannattaa olla rohkea ja kokeilla asioita, sitä kautta ne teot löytyy. Toiset yhteisöt antavat reilusti palautetta kokeiluista, toiset yhteisöt lähinnä hiljentyvät, jos kokeilu ei toimi.

Tommi Kivimäki pyörittää Caravanuutisia ja on ollut perustamassa Caravan Studio Oy:ta

Jukka Eklund#5 Ole aidosti kiinnostunut ihmisistä

Opettele tuntemaan yhteisösi henkilöt, ole aidosti kiinnostunut ihmisistä. Tämä helpottanee kaikkea muuta toimintaa.

Jukka Eklund Sofia Digitalilta toimii Jollan neuvonantajana ja järjestää verkostoitumistapahtumia kuten Mobile Monday Tampere

Mikä ovat suosikkityökalusi yhteisöjohtamisessa?

Senja Larsen#6 Koordinoi ja suunnittele sisältöjä siellä missä niitä käytetäänkin

Olennaisia asioita on kolme. Ensimmäinen on selkeä tavoite siitä mitä tehdään, miksi ja kenelle. Toinen on hyvä prosessi työnkulkuihin. Kolmas selkeä konsepti, joka ohjaa sävyjä ja sisältöjä.

Jos puhutaan operatiivisesta työkalusta niin varsinaisessa työssäni Keskuskauppakamarissa käytämme Hootsuitea. Kun kanavia alkaa olla valtavan paljon, se auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja tehostamaan tekemistä. Sisäisesti käytämme suljettua Facebook-ryhmää sisältöjen suunnitteluun sekä työssäni että harrastuspuolella Fröken Senja -hommissa. On helppo koordinoida ja suunnitella sosiaalisen median sisältöjä samassa välineessä, jossa niitä käytetään.

Senja Larsen on Senja opettaa sinulle ruotsia -kielikoulun ideoija, joka työskentelee Keskuskauppakamarissa

Linda Liukas#7 Pidä tiimi kartalla

Kippt.com. Tallennamme tiimini kanssa artikkeleita, palautetta, syventävää lukemista etc. erilaisiin listoihin, joita kaikki pääsevät lukemaan. Näin tiimillä säilyy myös historia siitä, mistä on juteltu yksittäisten mailiketjujen sijaan.

Linda Liukas työskentelee Codecademy.com nimisessä new yorkilaisessa startupissa. Vapaa-ajallaan Linda kirjoittaa lastenkirjaa ja haaveilee Brooklynin punatiilitaloista.

#8 Kohtaa yhteisö rennosti heille luontaisella kanavalla

Suosikkityökalu on tällä hetkellä Facebook, koska siellä on helppo kohdata yhteisö rennolla otteella. Siellä myös sallitaan valokuvat, jotka olen itse ottanut. Niiden ei siis tarvitse olla aina huippuhyviä. Toinen toimiva on uutiskirjeet, vaikkakaan siinä ei vuorovaikutus toteudu suoranaisesti. Seuraan kuitenkin miten verkkosivuille on sitä kautta tultu. Sisäisesti ei tällä hetkellä käyteä mitään, mutta uusi tuttavuus Podio tuntuu mielenkiintoiselta.

Maarit Riikonen työskentelee yrityksessään Markkinointitoimisto Farkasissa ja pitää huolta Aarikan yhteisöstä

Mikä on sinusta paras tietolähde yhteisöjohtajalle?

#9 Tutustu kysymys-vastaus-palvelu Quoraan

Quora.com, fiksuja ja hyvin ajateltuja vastauksia. Muiden yhteisöjohtajien kanssa juttelu auttaa aina. Tällä alalla toimivien ihmisten työnkuvat saattavat vaihdella niin paljon, että uusia näkökulmia löytyy aina.

Linda Liukas

#10 Ystävysty yhteisömanageriin

Paras tietolähde on muut yhteisömanagerit ja heidän kokemuksien kuunteleminen. Jokainen yhteisö on uniikki. Tämän vuoksi muiden kokemuksista ja niiden soveltamisesta omaan yhteisöön syntyy aivan uudenlaisia ideoita.

Tommi Kivimäki

#11 Liity yhteisöjohtajien yhteisiin ryhmiin

Tahtoisin sanoa, että CMF – Community managers in Finland – ryhmämme LinkedIn:ssä olisi paras suomalaisten community managereiden tietolähde ja verkostoitumispaikka, mutta tällä hetkellä CMADFI-tapahtuman järjestämistä varten perustettu Facebook-ryhmämme on vielä vähän aktiivisempi. Kummassakaan palvelussa keskustelu ja löydettävyys ei ole työkalun parhaimpia puolia.

Käyttäjät päättävät kumpi ryhmä jää elämään, mutta itse suosisin LinkedIn:iä, joka on ammatillinen palvelu ja josta vanhat keskustelut avautuvat hieman helmpommin. Muutenkin tykkään siitä, miten LinkedIn on viime aikoina kehittynyt.

Johanna Janhonen

#12 Lähde tapahtumiin tuulettumaan ja vaihtamaan ajatuksia

Yhteisöt, esim The Community Roundtable, Suomen CMAD:ia järkkäävä porukka, yleensäkin muut yhteisöjen kanssa työskentelevät ihmiset.

Haaste on toki näitä löytää ja varsinkin sellaisia, jotka haluavat aiheesta vaihtaa ajatuksia. Siksi tuollaiset tapahtumat kuten CMAD ovat todella tärkeitä.

vinkin antaja työskentelee globaalisti toimivassa teollisuusyhtiössä community managerina

#13 Inspiroidu oman kontekstin ulkopuolella

Ympäröivä maailma, pelkästään oman kontekstin sisällä pyöriminen ei ole kenellekään hyväksi.

Jukka Eklund

Ensi kerralla toimitan mieluusti nämä huokeat sisältöhelmet suoraan sähköpostiisi: tilaa Zenton blogipäivitykset suoraan Saapuneet-kansioosi.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273