Piipon Mikko on Apusana.fi:ssä blogannut kuinka yritysblogi vaati rohkeutta ja itseluottamusta ja on epäilemättä tässä väitteessään ihan oikeassa. Kirjoituksesta käy ilmi, että yritysblogit (kuten tämäkin) kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Toiset epäilevät varmasti, että yritysblogit ovat hypeä ja että niitä perustetaan vain koska muutkin niitä perustavat.

Piippo on listannut hyvin pätevämpiäkin syitä; listalta löytyy asiakassuhteen rakentamista, hakukonenäkyvyyttä, yrittäjien verkostoitumista, tavoittaa sisällöstä kiinnostuneet mainontaa paremmin…

Esitellään ammatillista osaamista ja ammattilaisia

Yksi hyvä syy perustaa yritysblogi on minusta myös mahdollisuus esitellä ammatillista osaamista ja ajatuksia vapaammin ja laajemmin kuin palvelutarjonnassa, referenssisivulla tai galleriassa. Parhain anti on saatavilla tietysti niin, että useat yrityksen työntekijät bloggaavat, niinkuin se meillä Zentollakin toimii. Jokaisella on mahdollisuus sanoa sanansa, ja kun kaikkia sanoja ei laiteta työntekijöiden suuhun ja osoitetaan luottamusta yhteisiin pelisääntöihin.

Blogaus on digitaalinen kuva kirjoittajastaan sekä blogin takana olevasta tahosta ja arkisto kuvaa kirjoittajien kehitystä ammatillisesti sekä ilmaisijoina. Töiden tekijät ovat näin enemmän esillä ja kolho kasvoton yritys väistyy taka-alalle. Olet tekemisissä ihmisten kanssa. Jenni Lintula on pro gradu -tutkielmassaan Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä viitannut myös “haamukirjoittajien” tai viestintätoimiston räätälöimien kirjoitusten mahdollisuuteen, jotka molemmat luovat nekin kyllä mielikuvia “kirjoittajistaan”, usko pois.

Piippo sanoo yritysblogin esimerkiksi rakentavan luottamusta yritykseen ja luovan kuvaa avoimesta yrityskansalaisesta. Tämäkin bloggaus luo teille kuvaa Zentosta ja minusta zentolaisena. Olisiko sinusta sisältömarkkinoijaksi?

Annetaan mahdollisuus kanssakäymiseen julkisesti

Yritysblogissa tulisi uskaltaa vastaanottaa kommentteja, sen tulisi olla yksi kanava asiakaspalautteelle. Julkiset kommentit voivat olla pelottava asia, mutta kommentoinnin mahdollisuus ja kommentteihin vastaaminen asiallisesti ja ammattimaisesti herättää sekin luottamusta omalla tavallaan. Sitä paitsi nimenomaan kommenteissa käydään keskusteluja, jotka saavat nekin lukijan palaamaan uudestaan ja uudestaan. Eikä kommentointi ole ainut mahdollisuus käydä keskustelua blogin kanssa, kommentoidaanhan blogilinkkejä sosiaalisen median välineissä ja Google Alertsilla on syytä tarkkailla mainitaanko kirjoitusta edelleen.

Syntyy erityisiä suhteita yrityksen ja asiakkaan välille, sinullakin lukijana on jonkinlainen suhde juuri nyt meihin. Ehkä verkostumisen haluja herättävä suhde?

Tuotteiden esittely ja myynti

Jenni Lintula on gradussaan luetellut erilaisia yritysblogeja johtotason blogeista projektiblogiin ja kriisitilanneblogista alaa koskevia uutisia kommentoiviin blogeihin. Vaihtoehtoja on runsain mitoin, tuskin mikään on toista huonompi tai parempi! Valtaosa blogeista kuitenkin ennemmin tai myöhemmin esittelee yrityksen tuotteita, olivatpa ne mitä hyvänsä. Tämäkin kirjoitus tekee niin, tarjoammehan valmennusta myös bloggaamiseen.

Blogissa on moninaisia tapoja tuotteiden esittelyyn ja myyntiin, esimerkkejä löytynee pilvin pimein. Mutta ei kannata unohtaa sitä mahdollisuutta, että myös vierailubloggauksilla voi tuoda omia tuotteitaan julki ja vastavuoroin antaa esimerkiksi yhteistyökumppaneille mahdollisuus tuoda tuotteitaan julki. Puhumattakaan sitten siitä, että laitetaan bloggareita sytyttäjiksi toisaalla…

Suorainen PR ja markkinointi ei mielestäni kuitenkaan sovellu blogin jatkuvaksi sisällöksi.

Vastuullista hommaa

Tottakai kyse on vastuullisesta hommasta, yhteisin pelisäännöin ja valmennuksen avulla yritysblogista voi kuitenkin saada irti vaikka mitä.Pienten ja keskisuurten yritysten on ehkä helpompi avautua blogin avulla yleisölleen, kuin mitä suuren ja ehkä vähän jähmeän byrokraattisen yrityksen on. Vaikka bloggaamisessakin kärsivällisyys on hyve, ei Roomaakaan päivässä rakennettu. Vuosien bloggaamisen jälkeenkin opin minäkin päivittäin uutta.

Ryhdy yritysblogistiksi, älä murehdi mitä voi tapahtua vaan unelmoi mitä kaikkea voikaan tapahtua!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.